Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Ogio

Fråga om 4" avgasslang...

Rekommendera Poster

Letar avgsslang och funderar lite på hur varma avgaserna blir? Motorn är en Mercruiser 350 med 4 knän. Dom slangarna jag hittat klarar temperaturer på 100-150c, räcker det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte hade tänkt köra med torra avgaser så funkar det utmärkt!



Sjövattnet blandas med avgaserna efter knäna, och kyler därmed avgaserna. Om allt är i skick skall slangen inte bli mer än ljummen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande, är det bara att ta hem en oljebeständig slang som är stårarmerad och klarar 100c så är saken klar då,

Finns det något som säger att man inte ska dra slangen för långt? Jag har 60 graders böjar i rostfritt, tänkte sätta dom efter limporna och dra slang resten av vägen till aktern. Är väl ca en meter dit och så blir det en 60 graders böj på vägen dit med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längden spelar inte så stor roll, däremot får du inte montera utblåsen för högt. Du måste ha ett fall på slangarna/rören så att vattnetrinner ut och inte sugs till baka in i avgaskanalerna (reversion)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mätt i båten då jag inte har motorn i än, men uppskattar att fallet är minst 15cm, bra el dåligt?

Utblåsen sitter nog någon cm över vattelinjen och det är en tidigare ägare som har monterat dom så jag hoppas han visste vad han gjorde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så här ser det ut i mitt motorrum, dock är bilden tagen precis när jag köpt båten så det är ganska skit och stökigt :)

Är en Bigblock som sitter i på bilden och det är en small block som är på gång. Vet inte riktigt hur mycket det skiljer i höjden på avgaslimporna på dom två...

post-10017264-1394237405,329_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns s.k. risers som man kan sätta mellan limpa och knä för att få ett större fall om det behövs. Det gäller att ha koll på att motorluckan går att få igen bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Jag vet att det finns risers. Men behövs dom inte så är det onödiga pengar att lägga ut.

 

Men kollar man på skissen innan ser det ju bara ut som dom rekomenderar en skillnad på 4, alltså underkant på knät till överkant på utblås. Men då antar jag att utblåset är helt över vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes, detta gäller för avgasutsläpp ovan vattenlinjen! detta är ju även rekomenderat minimum fall..

skulle nog rekomendera flappers, så länge du inte väldigt mycket fall och lång över vatten ytanyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, flappers blir det. Tackar för svaren, antar att det lär funka med utblåsen och höjden på limporna utan risers.

 

Du vill inte förklara reversion lite mer och vad det innebär? Säkert logiskt men då jag inte hört det innan undrar jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reversion skapas av egentligen av överlappet på kannaxeln, mellan avgastakten och insugstakten. När kolven är på väg upp i avgastakten (avgasventilen öppen) så börjar insugsventilen öppnas lite före kolven har nått sin högsta punkt. Avgasventilen stängs i sin tur inte helt förrän kolven är på väg ner igen i insugstakten. Detta för att få en bättre fyllnadsgrad vid de högre varvtalsområderna. Och när en avgaspuls slickas iväg genom primärkanalen kommer det att bildas ett undertryck då den kommer ut i kollectorn och gaser kommer som en motpuls för att jämna ut trycket.

Detta skapar ett baksug och en liten del avgaser sugs tillbaka in cylinderloppet. Det finns då en risk att kylvattnet som blandas med avgaserna sugs tillbaka in i primärkanalerna om vattnet inte evakueras korrekt, eller eftersvall som slår upp. Flappers/avgasklaffar fungerar lite som backventiler och bromsar motpulserna till viss del.

Risken för reversion är som störst vid lägre varvtal. Trögheten i gaserna övervinns av den snabbare processen och ett snabbare gasflöde på högrevarvtal och eliminerar i princip risken för reversion.



Risken för reversion är ganska lite på en standard motor med original kamaxlar och limpor jämfört med en prestanda motor med mer överlapp på kammarna. Men man bör veta att det alltid finns en risk för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...