Chha 19 Postad 17 Februari , 2013 Vad brukar ni använda i spritköken? Min fru tål inte doften av T röd och dessutom sotar det ju illa så nu har jag testat Biltema's koncentrerade spolarvätska och det funkade kanon, inget sot och helt doftfritt. Dessutom väldigt billigt 79 spänn för 4 liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Februari , 2013 Brukar använda T-röd med inblandning av 10% vatten. Har hänt att jag köpt Origonol eller liknande specialbränsle, men regel blir det T-röd. Intesant med spolarvätska. När jag städade i garaget för ett tag sen samlade jag ihop ett antal flaskor fulla eller med större eller mindre slattar. Det blev ett antal liter. Mer än jag kommer att göra av med resten av vintern. Kanske värt att prova som bränsle till Origoköket. Om inte annat för att rensa lite i allt bra och ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 17 Februari , 2013 Ja absolut skall du testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 17 Februari , 2013 Jag har testat spolarvätska i Trangiakök och det funkar bra. Har funderart på att testa E85 (85 % sprit, resten bensin), men det har inte blivit av, Dålig tillgång till E85 i naturen... Tror det funkar bra, men ev lukt av bensin kan ju vara störande i en ruff. Tipset med vatten för att undvika sot är bra, men funkar mindre bra på vinterutflykter. Det tar ännu längre tid att få maten varm. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Februari , 2013 Tror jag avstår ifrån spolarvätska som bränsle, innehåller ofta etylenglykol som frostskydd enligt engelska wikipedia. Kollade säkerhetsdatabladen för etanol respektive etylenglykol. Klar skillnad i beskrivningarna av farliga egenskaper respektive åtgärder vid första hjälp, detta till etanolens fördel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 17 Februari , 2013 Innehållet varierar ganska mcyket i spolarvätska så man bör pröva varje gång man tänker byta sort i sitt spritkök. Farligt eller inte? Vi har ca 4 miljoner bilar i Sverige och gissningsvis hanterar vi minst 40 miljoner liter koncentrerad spolarvätska årligen. En del av den spåolarvätskan sugs in i cupén vid varje rutspolning, det luktar spolarvätska... Jag tor inte det är faligt att använda spolarvätskan i spritköket. Det är dock bra att vara försiktig med alla typer av kemikalier och själv göra någon form av riskanalys innan man använder dem. Vem vågar använda nanoprodukter utan skyddskläder? Ingen vet vad som händer med dessa jäte, jätte, jätte, jätte små partiklar när de tränger in i kroppen. Vi vet inte ens riktigt i vilka produkter nanopartiklar finns. Ett stickspår... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 17 Februari , 2013 Metanol sotar inte, funkar jättebra. Smaklöst också vilket gör att maten inte blir förstörd om man får någon droppe i kastrullen. Vilket är lätt hänt på Trangiakök där brännaren förvaras i kastrullen. Giftigt dock , men borde därför vara bra för origokök där bränslet och maten ärtydligt separerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 Februari , 2013 Metanol är inte helt lätt att få tag i väl? När jag skulle köpa lite bränsle till ett modellflygplan för några år sedan så var jag tvungen att visa leg och butiken la in mig i ett nationellt register. Detta var tydligen ett resultat av 9/11 som har klassat metanol som potentiell terroristsubstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 17 Februari , 2013 Varför i hela världen skulle man tillsätta etylenglykol som frostskydd i ett redan färdigt frostskyddsmedel. Jag tror det är ett missförstånd eller felskrivet på wiki. På andra forum har det diskuterats friskt kring användandet av Biltemas spolarvätska i spritlampor, liknande den som finns i vinterstudion, och många, inklusive mig, använder den. Det enda nackdelen är att om det får brinna tills det slocknas själv, så blir det en lite bränd lukt på slutet när det är nästan bara färgämne och denatureringsmedel kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Februari , 2013 Excel319 skrev: Varför i hela världen skulle man tillsätta etylenglykol som frostskydd i ett redan färdigt frostskyddsmedel. Jag tror det är ett missförstånd eller felskrivet på wiki. Jo, det verkar ju onödigt med etylenglykol men felskrivet är det nog ändå inte. Fryser tydligen vid -35 grader vid 50% vatteninblandning enligt bilden (lånad från wikipedia ethanol). Biltema uppger tyvärr inte innehållet, men fryspunkten anges till -30 vid spädning 1:1 så etylenglykol verkar som sagt inte nödvändigt. Fanns tydligen enligt läkartidningen en numera indragen spolarvätska från Shell med glykoltillsats, indragningen borde ju borga för att ingen annan gör om misstaget. Men aldrig säga aldrig, värre produkt-skandaler har väl setts. (Håller mig nog till Origonol, Tenol eller T-röd, men skulle mejlat Biltema och krävt klara besked om innehållet annars.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 18 Februari , 2013 Jag brukar köpa en kartong (12 st 1l flaskor) orignol i samband med båtmässorna, blir inte så ohemult dyrt och räcker för mig i 2-3 säsonger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Februari , 2013 Excel319 skrev: Det enda nackdelen är att om det får brinna tills det slocknas själv, så blir det en lite bränd lukt på slutet när det är nästan bara färgämne och denatureringsmedel kvar. Så är det även med etanol kan jag tycka. Brukar rent av svida i ögonen ungefär som när man skalar lök. Men kanske är det ännu värre med spolarvätskan?[Grundorsaken till lukt/ svidande har väl egentligen ingen praktisk betydelse, men färg/denaturerings-ämnena borde förbrännas efterhand så att koncentrationen är hyfsat konstant? Vete katten, men bränsleburkens uppsugande ludd får - vid lågt bränsleinnehåll - en torr yta som kan glöda och osa länge efter att lågan släckts. I.a.f. i mitt äldre origokök som saknar de modernares metallnät (s.k. flamdämpare?). Glödandet är naturligtvis särskilt uppenbart i mörker ifall man vill föröka kolla.] Nå, att fylla på i tid är nog alltid ett bra grundtips oavsett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 18 Februari , 2013 Biltemas spolarvätska är etanol med denatureringsmedel och färgämne. Var ett fasligt liv för ett par år sedan när de fått en felleverans och det var metanol i stället. Det var ett antal personer som blev riktigt dåliga, men jag kommer inte ihåg om någon dog (de använde inte spolarvätskan på tänkt sätt). I min marschall använder jag ingen veke utan det är ett öppet kärl. På en liter spolarvätska blir det mellan en och två cl obrännbar vätska kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 18 Februari , 2013 Jo, det kan mycket väl vara så att fryspunkten sjunker kraftigt om man blandar in en liten mängd av ett annat ämne. Ett exempel på det visar järn/kol-diagrammet (lite OT-kanske) där en inblandning av 4,3 % kol (som har smältpunkt 3550 C) i järnet sänker smältpunkten/fryspunkten från 1535 C till 1147 C. När det gäller spolarvätska tror jag snarare att inblandning av andra alkoholer gör vätskan billigare (eller mera vinst) och kanske även något mer effektiv när det gäller rengöring. Maecky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 18 Februari , 2013 Visst är det som du beskriver Mackey, det är bara det att det stämmer inte i min värld med att glykol skulle vara ämnet att tillsätta. Däremot kan det finnas en del isopropanol i spolarvätskan, men det är en helt annan sak. Jag inbillar mig till och med att det skulle bli en hinna på rutan om det var glykol i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kepp 0 Postad 24 Februari , 2013 Byt ut Spriten mot Gasol Finns inget godare än gasspis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Februari , 2013 Glykol på rutan får mig att minnas en gammal bil jag hade. Det märkliga med den var att man fick torka insidan av vindrutan ideligen. Det var en kladdig klar oljefilm. Tjock som ricinolja. När jag fick fylla på kylvatten ibland letade jag orsaken och hittade en läcka i värmepaketet för kupén. Bytte det och kunde sluta tork insidan av rutan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 24 Februari , 2013 Nej jag tror inte heller på glykol som tillsats i spolarvätska. Det var dumt att förklara något man inte tror på... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Februari , 2013 Fast Shell trodde tydligen på etylenglykol som tillsats, och det tycktes funka bra? Halten framgår i.o.f.s. inte, kanske var det bara några promillen för att inte börja kladda? Bilden snodd ur tidigare läkartidningslänk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 27 Februari , 2013 Metanolskandalen avsåg Biltemas T-röd. Flera personer dog. http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/t_sprit_doedade_fyra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 27 Februari , 2013 I början på 90-talet så fanns det en extra burk till vindrutespolaren på BMW (vet inte om dom har det ännu) som det skulle fyllas en särskild vätska i för snabbrengörning av rutan som givetvis kunde köpas av auktoriserad reservdelsbutik. Nyfiken som man är så kollade jag innehållsförteckningen o det visade sig vara... Glykol! Ett litet stickspår till ämnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 27 Februari , 2013 Visst var det så. Kan inte komma ihåg rätt jämt, men tycker felprocenten ökar med stigande ålder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 27 Februari , 2013 Så är det inte nu. Finns ingen extra behållare. Antar att man kom på att det var en dålig ide´ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser