Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
studiobtc

Böjbart konstruktionsmaterial

Rekommendera Poster

Satt och gick igenom vad som ska göras med båten nu innan sjösättning. Kom då på att jag har inget bra ställe på min båt att fästa min vhf antenn, Lanterna, Gps-Antenn, Strålkastare och i framtiden kanske en tv antenn.

Så jag tänkte bygga en liten targabåge av nåt slag. Jag vill inte ha hörnen helt skarpa som det blir om jag skulle använda mig av plyfa och sedan plasta det. Så jag söker nåt material jag kan böja i hörnen och låta de stanna i den böjbara positionen.

Jag tänker på basning men det borde finnas nåt lättare alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju köpa tunt fanér och limma ihop det till en böjd plyfa själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det ser intresant ut, frågan är bara om det går att använda utomhus? är iofs plastat men det bör väl ändå va nån form av vattenbeständig plyfa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All plyfa idag är limmad med lim som är vattentåligareän vad det var förr.

Å andra sidan är det nog lättare tt gå in på vilken snickerifabrik som helst och köpa faner.

Fast jag hade nog gjort ett mallstativ i skräpvirke som hade rätt form, men vars utsida hade samma storlek som insidan skall bli. Tom 2 mm större.

Klätt det hela med typ divinycell. Där det böjer mycket - rutskuren. En lätt tillforming så att jag fått den rätta rundningen. Sen hade jag plastat utsidan tagit loss konstruktionen, format till och plastat insidan.

tommy

bättre amatörplastare än båtelektriker wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okey.. min tanke var att göra konstruktionen i plywood och plasta omkring den konstruktionen...fast det kanske inte är optimalt att göra så..

när targan e klar funderar jag på att skruva fast den underifrån. Har också tänkt att plasta fast den i hardtopen men det är kasst om man skulle råka göra fel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normalt är det ju egentligen inte stommen som gör styrkan i konstruktionen utan glasfiberlaminatet runt omkring.

Visst kan man göra en plyfaonstruktion och lägga ett par lager väv i epoxy runt omkring för att hindra att det tränger in vatten.

Jag skulle nog ändå bygga en mall i skräpvirke/spånskiva och limma upp till en formgjuten plyfakonstruktion av faner. Då blir ju plyfan i ett stycke och oerhört stark.

Mycket mera jobb och kanske inte lika starkt som att gjuta en i glasfiberlaminat på en stomme av divinycell.

Har man ett snyggt faner och lackar epoxylaminatet på utsidan så skulle man kunna få en mycket snygg targabåge i trä - överkurs med intartiainläggningr i - Båtnamnet tex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limma fanér blir snyggt, bäst görs det med en honform och vakumfasthållning av faneren. Jag har byggt köksskåp (och midrangehorn!) med ett lager fanér och sedan matta/polyester på insidan. Fast till ett sådant här projekt skulle jag använda tex Polyuretanskiva från Biltema, böj över en mall och plasta.

Fast ett bockat rf-rör är absolut enklast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tjocklek bör man välja och vilket träslag? finns ju många olika tex björk teak mahogny furu osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan nog ta vilket som men teaken är fetare och lite svårare att få epoxin att fästa på. Tar du tunn fanér typ 0,7 mm så blir det många lager, starkt men mer jobb. Sen beror det lite på hur skarp kröken ska vara. Det kan bli snyggt men också mycet jobb ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur just de är men man kan alltid skär spår nästan igenom för att få till böjar. Distansmaterialet betyder inget för hållfastheten så man kan skär, limma, skarva som man vill.

Jag funderade lite på det här (tråkigt möte!) jag skulle nog bygga en ganska tjock balk typ 50 mm i något skummaterial och sen plasta. Sen är det bara att slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att en del ska reagera som om jag svor i kyrkan så vill jag nämna böjbar MDF: http://www.sonicdesign.se/bilder/webpics/Groovymdf.jpg

MDF är egentligen väldigt dåligt att ha i våta miljöer men om det endast ska utgöra distansmaterial för att bygga upp en plastkontruktion, som dessutom inte är bärande, bör det fungera utmärkt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller varför inte rosa ecoprim? Extruderskum som är lätt att forma med antingen bandsåg, värmetråd/kanthal, bågfil, och sedan slipa till med papper. Tillverka runda hörn, limma sedan raka sidor efter form och tycke. Limma i förstärkningar där det behövs av trä. Plasta sedan med epoxy och väv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MDF är väl tveksamt, tungt och svårbearbetat. Blir mycket bearbetning om man ska få till böjar.  Dessutom sväller när/om det kommer in fukt. Ecoprim eller någon form av cellplast är bättre, lättare och smidigt att bearbeta. Nackdelen är att det inte tål polyester så man måste jobba med epoxi. Men epoxi är besvärligare att jobba med och framförallt, slipa. Därför skulle jag välja polyuretan och polyester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger som någon tidigare att du ska göra en i rostfritt. Enklare, blir troligen snyggare och framförallt underhållsfritt. Finns också färdiga, t ex på Erlandson Trade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...