Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Chha

Placering av namndekalen

Rekommendera Poster

Vi tänkte beställa en dekal för båtens namn. Den skall sitta på akterspegeln men det funkar inte att sätta den i mitten, finns det någon regel om vilken sida namnet skall sitta på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vad jag vet.

Ser båtar som har namnet både stybord och babord om badstegar/drev eller vad som nu kan vara ivägen.

Endel har namn på ena sidan callsign eller hemmahamn på andra.

Så min rekomendation är gör så du blir nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet nu inte om det är båten på bilden som Chha ska namnge. Det verkar inte vara mycket av akterspegeln som syns när skepparen är ombord.

Jag vet dock att förutom namn ska båtens hemmahamn (stad) stå i anslutning till namnet enligt många länders reglemente. Dock inte i Sverige verkar det som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant fråga! Hoppas någon har ett korrekt svar...jag är lite nördig när det gäller regler på sjön...blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Lite hjälp kan finnas i denna tråd, men inga lagar och regler för namnplacering...

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=381044

Mackey

En liten komplettering. Många regler kommer från det militära - ett exempel är flagga upp och ned på vissa tider - så det kan ju finnas någon regel inom marinen som du kan använda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har seglat på kanaler i Tyskland och Nederläderna.

Vistats i Fransk,Spanskt,Portugisikt vatten och en handfull länder till.

Har bara namn på aktern ingen hemmahamn ingen callsign.

Blivit bordade lite här och där och aldrig har något lands Coastgard sakt något om det.

Men om det finns något land som påpekat/gett böter så vill vi veta det med.

Jag har för mig att jag läst något om namn på sidorna i någon Nederlänsk litratur i skeppsbiblioteket men finner inte uppgifterna nu.ska kolla vidare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten tanke med namnet på hamnen. Om båten inte har någon hemmahamn utan kommer stå på trailer kan man skriva namnet där man själv kommer från? För det är ju faktiskt där båten också står :)

Kan tillägga att jag bor 45km från närmsta hamn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De går säkert jättebra. Jag vågar påstå att de flesta inte anger hamn idag, utan endast båtens namn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För vår del får det bli babord på akterspegeln, det blir säkert alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...