Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Steffe105

Renovera 280 Drev?

Rekommendera Poster

Hej

Köpte en ockelbo DC 21 i sommras.

Jag tänkte ta loss drevet på min båt och renovera det. Eller i alla fall se hur det mår. Det är trögt att lägga i växeln, men bara att lägga i den, sen är det inga problem. vet inte om det ska va så eller om något är fel. I höstas när jag var tvungen att byta brygga så lade jag i växeln och då gick den ner till 200 varv i tomgång. Kanske dålig olja. ska kolla det. annars vet jag inte vad det är för fel. ( de var minus grader då )

Har ni några tips på vad det skulle kunna vara för fel och vilka delar i drevet som man bör titta på lite extra på och Vilka delar som är bra att byta ut? vet ej när drevet är servat sist.

Mvh Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycks spontant som att växelviren skulle behöva justeras. Mon om du inte vet när det är servat sist så skulle jag råda dig att kolla och byta oljan (om den är chokladfärgad är det läge att lämna in för provtryckning oc vidare diagnos) och sen ta av och byta bälgar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hade också problem med att lägga i backen på mitt 280-drev. Det jag gjorde var att först rengöra alla rörliga delar som växelvajern påverkar. Börja under kåpan på drevet där vajern är fäst. Jag har för mig att det går en rostfri axel ut till en bygel som påverkar backhaken. Efter rengöringen smörjde jag in rörliga delar med tunn olja och därefter propelleraxelfett. Om du söker på backhake borde du hitta mycket inf. om dessa problem. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...