Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
richard400

Måste jag byta hydralslang (bild)?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en ca 10 år gammal Mercury 90 med hydralstyrning. Ytterhöljet har torkat och spruckit vid motorn (se bild). Den fungerar perfekt men det ser lite riskabelt ut. Nu undrar jag, kan jag linda den med typ vulktape och fortsätta köra eller måste jag byta ut slangarna? Det känns som en läcka skulle kunna få allvarliga konsekvenser?

EDIT:

Vet inte vart bilden jag bifogade tog vägen? Här är den iallfall: http://alturl.com/pge9f

Tack på förhand!

/Richard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bilden du tänkte lägga in för stor, eftersom den inte kom med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Om du har Hydroscand i närheten så tillverkar dom nya slangar snabbt och till förvånande lågt pris.

jag lät dom tillverka nya dieselslangar, och 3 st med pressade kopplingar kostade 500kr.

hydraulik är ju deras specialitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden var på tok för stor för att kunna läggas in på MG

Tog mig friheten att minska på den till lagom storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterhöljet är till för att skydda metallcorden som ligger innanför och som syns på bilden.

Metallcorden är till för att hålla emot för trycket.

Innanför metallcorden ligger ytterligare en gunnislang som gör att det håller tätt.

Så länge metallcorden inte rostar sönder och innerslangen är frisk så blir det inget läckage.

Det ser ju lite slitet ut som du själv tycker.

Seriös lagning - köp nya slangar som någon föreslog.

Fusklagning - för att det ska snyggare ut - krympslang för att skydda yttergummit mot vidare uttorkning. Krympslangen lär dock inte skydda mot ev vatteninträngning till metallcorden (men den verkade vara i rostfritt annars hade den redan rostat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig se att det är lite oljigt på bilden läcker nog någonstans så byt slangar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser på närmre håll ut att vara textil-armering?

Ger i.s.f. förmodligen flexiblare slang, kanske med bättre livslängd ifall böjradierna är små? Trycket är knappast jättestort? Hade nog fuskat med vulktejp om det är lättare att få på plats än krympslang. Alternativt fixat nya originalslangar, eller åtminstone samma typ av slang.

post-10006646-1394237375,1958_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Då tejpar jag nog med vulktape i år så får vi se till nästa höst. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog bra, även om båtens styrning naturligtvis aldrig får riskeras men men.

En fördel med vulktejp jämfört med krympslang är att man kan variera tjockleken längs med när man lindar. Exempelvis på ställen där ytterhöljet har spruckit så böjs nog slangen onormalt mycket vilket koncentrerar slitaget just dit. Men med klokt placerade lindningsöverlapp-avstånd så kan man kompensera så att slangböjen faktiskt alltid blir jämnt&fint bågformad, utan knyckar i vissa styrlägen. Skulle alltså vridit motorn till ändlägena efter lindningen och kollat så att att böjradien hela tiden är optimalt jämnt maximerad.

Edit tillägg: Hmm, tänkte cykel- eller båtstyr-vajrar här. Men detta med böjstress gäller nog oavsett rörlighet, och likaså lindningstipset ovan. Bildens slangsprickor ligger ju inte oväntat i en skarp böj. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre byta nu än stå i skärgården i sommar med paj styrning...

Ser ut som det är en sk skruvkoppling som inte är pressad utan bara skruvad på slangen. Slangen är ju dålig, det syns ju. Och att den är mest dålig i böjen gör det ju inte bättre där den belastas mest och lär sluta med att slangen knäcks precis där den möter kopplingen.

Prisen på en ny slang beror ju på hur lång den är, men kopplingarna lär väl bara kosta 100:- typ. Finns ju fler än Hydroscand så kolla runt lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...