Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
goranw

Oljekatastrof i Skagerack nära?

Rekommendera Poster

När vi med Comfort 30-an Laranja seglade 48-timmars en vår för flera år sedan upptäckte vi i gryningen andra dygnet att fördäck och nedre delen av focken var nedsmetade av tjockolja. Exakt när och var denna lilla oljekatastrof drabbade oss vet jag inte. Men vi hade seglat rätt över bland annat vraket Skytteren, som sedan andra världskriget vilar på 74 meters djup 7 sjömil väster om Härmanö.

Skytteren beräknas läcka cirka 1 000 liter olja per dygn sedan flera år. Om den oljan är lika tjock och smetig som den vi drabbades av är mig obekant. Men är det inte snart dags att göra något åt Skytteren - den tickande miljöbomben , som myndigheterna så väl känner till men inte låtsas om?

Norrmännen lyckades för några år sedan sanera det betydligt större vraket Blücher, som ligger på cirka 90 meters djup i Oslofjorden, innan en katastrof hann inträffa där.

Om Skytteren rostar sönder helt, vilket kan ske när som helst, blir det ett katastrofalt oljepåslag på hela bohuskusten norröver och även på Sörlandet i Norge.

Svenska Kryssarklubben har ju sedan förra året startat ett aktivt miljöarbete och inrättat en miljönämnd på riksplanet. Vad görs från deras sida för att påskynda saneringen av alla de hundratals vraken i Skagerack?

http://www.seniorseglaren.se/fartygsvrak-filer/fartygsvrak.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under rubriken Miljösnack finns för närvarande 182 trådar.

21 av dessa trådar har bara ett inlägg. Det finns alltså inga svar.

Och av dessa 21 inlägg har mitt om den tickande miljöbomben i Skagerack i särklass minst antal visningar (290 stycken till dags dato).

Som nybörjare här på Maringuiden känner jag mig helt vilse i pannkakan.

Är denna fråga verkligen så ointressant för båtfolk på västkusten?

Dagstidningarna har visat stort intresse för katastrofhotet ifråga. Miljökämpen Terje Fredh har till och med skrivit en bok om en av de 714 tickande miljöbomberna, vraket Skytteren som läcker cirka 1000 liter olja per dygn i skärgården sedan flera år.

Själv har jag tagit upp frågan i Svenska Kryssarklubbens  tidning Västpricken och på min hemsida www.seniorseglaren.se

Kan någon hjälpa mig förstå?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... Vad vill du egentligen ha hjälp med att förstå...?

Jag för egen del kan svara på att frågan inte är ointressant, den är högst intressant... Men jag vet dock inte vad jag kan eller skall göra åt problemet med det läckande vraket... Myndigheterna vet om problemet, känt och kunnigt folk har flera gånger påtalat problemet för berörda instanser hos myndigheterna... Jag känner i det läget att låt kunniigt folk fortsätta att tjôta på berörda instanser hos myndigheterna, än att jag som inte har en susning om vart jag skall vända mig, håller på och tjôta på fel instanser...

Rätt eller fel av mig, vet inte. Men frågan är inte ointressant...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på MG är det viktigare att hacka på alla som kör 2-takt.cryingEller är utan svartvattentank.

För det ärmiljösvin.wink

När vi borde diskutera och väcka en debatt om större hot än dessa två ovan.

Att det är så mycket tickande olje katastrofer under ytan på västkusten hade jag ingen aning om.

Kanske det som är problemet att det snackas för lite om detta,för ingen vill ha olja på sin strand.

Jag tycker gotanw har helt rätt i att detta borde lyftas fram,för annars kanske vi inte har våran fina skärgård med rikt djurliv kvar så länge till.

Diskutera........................

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan det vara så att detta inte är sanerat.

Var inte skeppen försäkrade när dom sjönk?

Jag vet att endel har legat där länge,men det är ingen ursäkt.

Om ett fartyg skunker idag struntar man i att bärga detta också?

 

Det är så typiskt i denna galena nutid att strunta i detta men ge vanligt folk böter för att man varit klantig och slängt en stekpanna i fel container på återvinningstationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skytteren sjönk 1942. Det var inte bara ett krig som pågick då, man hade en annan syn på hur havet var som soptipp. Det som inte syntes, det fanns inte, liksom. Att då bärga ett torpederat fartyg fanns inte på kartan, sanera var heller inte aktuellt.



Om jag förstår saken rätt finns det 6000 m³ olja ombord, och läckaget upptäcktes 2005. Enligt rapporten i länken kan man teoretiskt tänka sig att oljan kan läcka i 16 år, varav ungefär halva tiden har gått och därmed buder ungefär hälften av oljan ha runnit ut?



http://www.preem.se/upload/Pressidan/Skytteren%20och%20andra%20vrak%20i%20Skagerrak.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till exempel vill jag få klart för mig hur ensam jag står på den här barrikaden egentligen. (Jag står på ytterligare ett 10-tal barrikader, vänta bara!)

Redan att du tycker att frågan inte är ointressant är för mig intressant och inspirerande. Kanske sådde jag ett litet frö?

Fortsättning följer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det vanliga är nog tyvärr att man inte bärgar fartyg som inte ligger direkt ivägen, nej, man sanerar inte ens. Se bara på Estonia. Och Langeland som sjönk just vid Kosterhavets Nationalpark med olja, som så småningom kommer att börja läcka ut i Kosterfjorden och i kosterskärgården. Efter oss syndafloden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckaget upptäcktes redan 1973 av en fiskare, som såg olja bubbla upp till havsytan. Fiskaren tog konakt med Terje Fredh, som i sin tur larmade kustbevakningen, Sjöfartsverket, Regeringskansliet och polisen. Ingen visade något intresse av att titta närmare på oljefläckarna. Terje Fredh, som bevakade sjöfart och fiske för tidningen Bohusläningen och hade stort intresse för fartygshistoria gav 1977 ut en bok om Skytteren.

Även om en stor del av oljan (fartyget var fullbunkrat vid sitt utbrytningsförsök 1942) redan har läckt ut, så finns risken att det svårt sönderrostade vraket plötsligt kollapsar och all den återstående oljan kommer lös samtidigt. Då blir det den värsta katastrofen i Bohusläns historia, någonting helt förödande såväl för det biologiska livet som för befolkning och andra som vistas i skärgården.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg drabbades vi av tjockolja på fördäck och segel under en 48-timmarssegling 1980 när vi seglade över vraket. Denna händelse blev en väckarklocka för mig. Den väckarklockan vill inte sluta ringa. Vad gör man?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greenpeace kanske kan vara intresserade? Dom har ju visat på förmåga att skapa debatt. Har du pratat med dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Dem hade jag faktiskt inte tänkt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nåt frö har du inte sått hos mig... Jag har redan förklarat min åsikt i frågan, och att jag inte tycker att det är ointressant... Med det är det inte sagt att jag har för avsikt att fortsätta att följa upp vad som i fortsättningen händer - Det kriget får du själv forstätta med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är på fel ställe. Du behöver prata med Greenpeace, naturskyddsförningen, lokala miljöorganisationer mfl. 

Att diskutera detta på ett båtforum är nog som att diskutera läckande gifttunnor i skogen med orienterare. Det ligger för långt i från det vi gör.

Vi borde kanske bry oss, men ingen är perfekt... 

Bra intiativ för övrigt!

Håll dig till det istället för den, enligt min ödmjuka åsikt, bittra fejd du driver i andra trådar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att inlägget är rapporterat. Är det du som rapporterat det? I så fall varför?

Olja på stränderna skulle kunna förstöra hela Bohuslän. Kan något ligga närmare det vi gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Goranw.

 

Det förstår du väl att vår kära stat och våra myndigheter inte har varken råd eller tid till  att sanera olja? De har ju betydligt viktigare saker för sig, de håller ju på att rädda planeten. Först 60 miljoner för att skrämma sk-ten ur oss, sedan 140 miljoner så att varje kommun kan hålla sig med en egen klimatrådgivare.....Hur många miljarder klimathotsvansinnet kostat totalt hittills vet bara regeringen.......fullständigt sjukt är vad det är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar också för initiativet till tråden, men kan som västkustbo tycka att litet karaktär av skåpmat har nog frågan? Inte för att skåpmat är att förakta, men men.

Myndigheter, Greenpeace etc vet rimligtvis näranog allt om detta med de sjunkna vraken och tvingas som alltid prioritera då resurserna är ändliga. Typ lokala vrak-oljeutsläpp där kanske det mesta ändå snart har runnit ut ställs emot andra lokala och svårtolkade gamla industriutsläpp nära dricksvattenkällor som i sin tur ställs emot prognoser om framtida globala förändringar, inget lätt beslut? (Givet att man inte råkar vara djupt troende klimatskeptiker som på fanatikers vis kan uppleva omvärldens tveksamhet - manifesterad i vetenskapsdebattens många motsägande budskap - som fullständigt sjuk.)

Gamla vrak är en sak, men nya oljetransporter borde på nåt vis vara helförsäkrade kan jag tycka. Oljebolag som pumpar upp borde vara skyldiga att ta nån sorts pant som sen återbetalas efter lyckad transport till konsumenten? (Bara en lös fundering men pantsystemet är i princip mycket effektivt som miljöstyrinstrument kan jag tänka, en alu-burks enkronas-pant kan lätt höjas ända tills önskad återinsamlingsgrad uppnås. Ingen enskild förlorar, den allerstädes närvarande allmänningens förbannelse upphävs delvis??)

Ps har nog genom åren läst de flesta av Terje Fredhs böcker, den om kullagertrafiken är nog favoriten. (Nassar o spärrbrytande britter tittar snett på varann på hotellet i Lysekil, rekryter tvagas  till sin häpnad av kvinnor i anslutning till nåt så exotiskt som bastu. De vanligt förekommande generalrasen av motorerna kan märkligt nog renoveras till sjöss under rätt extrema förhållanden etc ... en bra läsupplevelse kort sagt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas.

Hur det är med fanatiker har jag ingen aning om, för den etiketten tänker jag inte låta dig klistra på mig.

Att uppge Greenpeace som någon slags auktoritet, DET är däremot rätt fanatiskt.....De är en aktivistisk miljöorganisation, så vad de säger bör nog betraktas som en partsinlaga snarare än ett objektivt utlåtande.

 

Var har jag i mitt inlägg ovan talat om den vetenskapliga debatten? Jag konstaterar att våra politiker lägger hundratals miljoner kronor årligen på trams, tom miljarder, som aldrig kommer att göra någon skillnad vare sig det existerar ett klimathot eller ej.

Förstår du skillnaden där?

 

Ber om ursäkt för att jag bytte ämne i tråden Goranw, men jag anser att just den sortens klimathotsgalenskap som vi ser sprida omkring sig är kanske den största orsaken till att verkliga miljöproblem förblir miljöproblem. Pengar växer inte på träd tyvärr, därför måste staten prioritera verkliga problem......

( Nu ska jag inte röra till det mer i denna tråd, det är ett löfte!)

 

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... måste nog göra en litet reservation. Kan minnas fel men den bok jag referade till ovan råkade nog ha brittiska författare och hette nåt med Hållö i titeln? Strunt samma, Terje Fredhs böcker är klart läsvärda! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...