Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
studiobtc

vattenskoter efter snipa??

Rekommendera Poster

farsan har köpt en snipa...7,7 meter..är det overkill att ha en vattenskoter som dinge/jolle för lek när man ligger i hamn? finns de nån nackdel?

man vill ju ha en rolig leksak med lite fart med sig på semestern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är overkill. Men om ni nu ska ha den - hur ska den förtöjas så att den inte bonkar i båten vid tex svall? lite opraktiskt att ha ett separat ankare till den... Och att ha den bredvid är väl knappast någon idé då ni kan förvänta er sura miner av platssökande i hamnen. Den enda lösningen på att ha den vid båten i hamn är antagligen att ha typ två brädor som sticker ut  bakåt med någon meters spann - för att få två linor till för och akter, á la gummibåtsupphissningsanordning fast utan upphissningsmöjligheter förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahah :) 

Finns det inga roliga gummibåtar på typ 3 meter med nån liten styrpulpet som där är relativt bra klös i .. ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelarna får väl alla andra uppleva i viken på kvällen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har två arbetskompisar - far och son. 

Faden närmar sig - liksom jag - pensionsålden och har en plastsnipa som gör 7-8 knop. Sonen har en ganska snabb båt med V8 som nog kan göra sådär 30-40 knop och en liten gul vattenskoter. En dag när jag var på väg ut med min segelbåt kom faden bogserandes på sonens vattenskoter. 

Föräldrarna hade legt ute och badat och sonen hade tagit vattenskotern ut, När han skulle köra hem startade den inte utan faden fick bogsera den i land. Det gick ganska sakta. Tror inte det var helt enkelt att bogsera.

Nu har jag egentligen ingen som helts förståelse för den buskörning som vissa - speciellt ungdomar - håller på med, menom man skall ha nåt att släpa med är nog en gummibåt det bästa.

Har själv alltid haft nån form av dinge. Sen några år i form av en gummibåt. Har tom en motor till den. Lite onödigt stark kan tyckas. Motorn är på hela 2 hk. wink Har haft med den i båten i många år,men aldrig använt den. De gånger jag behöver komma iland vid svajankring eller få ut ett extra ankare brukar jag ta det med ro.

Skulle jag välj mellan en vattenskoter och en gummibåt för tt släpa efter en snipa så är ju valet självklart en gummibåt.

Det finns ju sk RIB-båtar. Dvs en gummibåt med själva skrovet av glasfiberlaminat. Säkert betydligt dyrare och kräver nästan en båtplats. 

En vanlig gummibåt kan man ju lyfta upp på båten eller bryggan. Jag bukar ha min liggandes lite ut på ena Y-bommen när jag ligger i hemmahamnen. En vanlig gummibåt är ju relarivt enkel att suga luften ur om man vill packa ihop den för att den skall ta mindre plats och lika enkelt att pumpa upp - speciellt om man har en elektrisk luftpump

post-945-1394237370,8638_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hahaha .. stabilt....får kolla de där gummiribbåtarna...en 3 meters gummijolle me 15 hp borde röra på sig rättså bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att en skaplig snipa kan släpa en vattenskoter. Beror ioför sig på hur långt.

Hur bra går att diskutera,för nog bromsar det en del.

Men jag har sett det i Holland,kan ju ha varit en trasig skoter som behövde en hjälpande tamp ioförsig.

Jag har segelbåt och packar ihop jollen varje gång.

20ton båt före 3m gummijolle 8hkr 2-takt. och vi tycker att det är värt att packa ihop jollen.

Inte bara bromsar den utan den är ivägen när man ska lägga till.

Dom gånger vi släpat jollen är när vi legat på ankare och ska flytta oss pga vindskift.

Enda felet är att du använde ordet lek i samma mening som vatterskoter,det får många oldboys att se rött.winkOm du istället formulerat frågan med att använda skotern till snabba transporter från ytterskärgården för att farsans snipa är långsam skulle nog responsen varit mer possitiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man söker runt lite på nätet så ser man att i de flesta forumen avråder man att dra en vattenskoter efter båt. Vattnet kan på någotvis tryckas in bakvägen och orsaka skada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske var det en trasig jag såg.

I medelhavet har jag sett stora motorbåtar(80fot elller mer) som släpat vattenskotrar i 30knop+.

Men dom grabbarna kanske skiter i att dom inte håller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch...Får bli nån form av gummibåt som man kan leka med och transportera sig lite snabbare på vissa punkter...

Ska man ha den på släp eller ska man sätta dit nån form av dävert?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja drar du den så trycker du in kylvatten i hela motorn när den inte är igång och aktivt pumpar ut vattnet som sker normalt vid drift.

Men det är inga avancerade saker att klämma ihop slangen så kan man dra runt vattenskotern vart man vill.  Dessutom tror jag inte det gäller seadoo då dom har inget öppet kylsystem för motorn i sig. men självklart yamaha / kawa.

Dock tror jag man kan skippa hela iden enbart pga vikten och tyngden 400kg märks nog en del att dra runt på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släpa tycker jag, dävert på en snipa kommer att se konstigt ut sammtidigt som du får för

mycket vikt i aktern.

Så risken som jag ser är att snipan sätter sig i vattnet vi marsfart så däverten måste vara extra högför att inte bogsvallet ska gå i botten på jollen.

Beror på vilken snipa.

Planar den?

Vissa mordernasnipor gör ju det nu mera. Då kan det kanske funka med dävert.

Men jag personligen skulle tycka att det såg orätt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag släpar alltid gummibåt, till skillnad från happysix. Det ärmöjligt att den bromsar en aning, men det har nog störst betydelse i lätta vindar. Du skall ju ha den efter en snipa som väl alltid går för motor. 

Har inte upplevt något större problem på de på de närmare 40 åren jag släpat olika former av dingar.Två gånger har jag fått bogserlinan i proppellern. Först gången jag skulle lägga till med dingen på släp.Märkte det genast och kunde lägga backslaget på neutral och lyckades faktist dra ur linan för hand.

Andra gången var det vid en plötslig och helt oväntad händelse. Den gången gick det inte lika lätt och det hela ställde till en hel del trassel.

När jag skall lägga till, brukar jag dra till mig gummibåten och hänga upp fören på aktern. Något stort problem har jag aldrig märkt.

Kompisen har sin gummibåt hängandes i dävertar på sin Albin Balad (sefgelbåt) Dävertarna sitter på en Targabåge i aktern och gummibåten kommer på det sättet högt upp, Har en bild på det, men jag hittar den inte. 

Släpa du ev gummibåt. Att montera dävertar på snipan kostar ju inte bara pengar, Det blir ju borrhål förskruvar mm och du tröttnar dessutom snart på att åka runt.wink Då är det läga att du skaffar en egen segelbåt, som du kan släpa gummibåten efter.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen har givetvis rätt.

Att vi packar ihop jollen är mer än vana än ett måste.

Men vi slussar en del här i Holland och då är jollen ofta ivägen,både på dävert eller bakom på släp.

(Vi har faktiskt en sluss ut för att komma till segelbart vatten). 

Men är inte sjön för grov eller vinden för hård så tror jag inte det blir några problem vare sig med jolle eller vattenskoter.(bara det är en skoter som tål den behandlingen,hade för övrigt ingen aning om att vissa går sönder av det.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag seglat ganska små båtar genom åren. Dessutom i stort sett haft hårda dingar fram till 2004, som jag inte haft plats att ta ombord. Det har ju blivit en vana för mig att alltid ha dingen på släp.

Har till den nuvarande gummibåten ett kapell som i princip alltid sitter på. Bra mot regn och ett måste om man seglar över öppet hav. Det har hänt några gånger att gummibåten slagit runt ute på havet, när jag haft medsjö och medvind. Ett förfärligt bra drivankare. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova vettja, hur det är att bogsera i olika väderförhållanden. HUr du förtöjer i olika situationer, gästhamnar osv. går väl alltid att hitta en lösning på.

Såna som e tjuriga bara föra att få vara tjuriga på något... ja dom kan du väl bjuda på en lätt att ha nåt att bli tjurig på sak i såfall, resten e som sagt i-landsproblem.

Sen behöver du ju förmodligen inte skriva på ett avtal som säger att du alltid måste ha med dej skotern, så lämna den hemma om det käns bökigt att ta den med nån gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående bogsera en dinge/gummibåt är det lätt att hitta en nedförsbacke akterut vid andra vågen om du bogserar i sex knop vid motorgång. Du känner i bogserlinan när det är minst drag.

På bilden seglar vi i ca 5 knop

post-10024031-1394237788,666_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...