Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Snoilsky

Vatten i cylindern?

Rekommendera Poster

Svårt att släppa en tidigare fråga:

På min 2gm20 går en kylslang från termostathuset upp till ett vattenlås för att sedan vända ner till avgaskröken (osäker på namn). Jag lossade denna slang och hällde på med ca 2-3 liter glykolblandning för att vara säker på att ljuddämpare och avgasslang var full med glykolblandning. Jag höll slangen över motorn. Finns det inte risk att glykolvatten rinner ner i cylindrarna eller ska det vara tätt?

 

Jag fick höra av en marinmek att det ska var okej men vill gärna vara säker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, beroende på om avgasslangen har volym för det du häller i eller inte. man ska inte tillföra något i avgasslangen utan att motorn är igång och håller en lagom nivå.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar.

Jag hällde tyvärr i tills att slangen (lilla) var fylld. Jag höll slangen lite över motorn. Tänkte att det måste finnas ett vattenlås måt ventilerna i cylindern men det kanske det inte går.

Hur tömmer jag enklast om det kommit in vatten i någon cylinder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur med alla ändstiften och dra runt med startmotorn brukar funka för att få bort de värsta. Det bygger ju dock på att man startar motorn och rensar ur den sen och det misstänker jag att du inte vill göra iochmed att du konserverat.

Lite smörj/olja av nån form borde nog sprutas in i loppet för att förhindra rost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en diesel...

Du menar alltså att det inte finns någon typ av backventil. Det finns alltså stor risk att vattnet går bakvägen in i cylidern?

Om det har kommit in vatten i cylindern, ser man det i motoroljan då?

Båten ligger i sjön och jag kan absolut starta motorn. Föredrar dock att endast snurra runt den manuellt med armen som passar till svänghjulet.

Vattnet är blandat med glykol vilket eventuellt förbättrar situationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft ventilerna och dra runt motorn för hand så borde det värsta komma ut via avgasventilerna. Själv hade jag efter det kört med startmotorn och ventilerna lyfta (Man kan ju lossa spridaren med...) och sedan hoppats på det bästa men det är på egen risk, inga garantier från min sida.

Jag fick vatten i cylindern på min YSE12 utan att jag märkte det. Drog igång startmotorn med ett kraftigt hugg som svar, året efter skar ett lager i motorn, troligen p g a sned vevstake orsakad av vattnet. Tiden efter vattenintrånget hade jag dessutom betydligt svårare att starta motorn vilket troligen berodde på tappad kompression, även detta orsakad av den då sneda vevstaken.

Jag bytte motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Känner du eller någon annan till om det ska vara vattentätt från avgaskrök och in till cylindrar?

Självklar måste avgaser kunna passera men jag menar någon typ av vattenlås...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett något annat än den vanliga avgasventilen, som ju står öppen eller stängd beroende på var i varvet motorn är. Den stora faran är om vattnet hindrar kompressionen i cylindern, d v s om cylindern är full blir det så stumt att risken är stor att man råkar ut för samma problem som jag gjorde.

Om det ligger fuktig luft eller enstaka vatendroppar i cylindern är det nog ingen större fara, det försvinner ju snabbt.

 

Edit: Ett snabbt och enkelt sätt att se om du har en vattenfylld cylinder är ju att dra runt motorn för hand, är det fyllt med vatten någonstans kommer du inte att kunna dra runt motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips!

Ska tömma avgasslangen först för att inte förvärra situationen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fyllt så mycket att du har vattennivå i slangen du fyller över motorn så har du fyllt hela avgassystemet med vätska ända in i avgaslimpan och där sitter avgasventiler som är mer eller mindre öppna, därför tränger vätskan in i cylindrarna, försöker du starta då får du aqvalås dvs motorn låser sig pga att vatten inte kan komprimeras med i bästa fall krokiga stötstänger som följd. men oftast som tidigare skrivits krökta vevstakaroch andra följdskador, som tidigare beskrivits.

Du har väl manuell ventillyftare på den maskinen, öppna den och vrid motorn för hand tills du har fått ut vattnet, byt olja för vätska som står i cylindrarna läcker även ner i vevhuset och lägger sig under oljan.

Du frågade efter någon backventil i limpan som stoppar vätska från att gå bakvägen, någon sådan anordning har jag aldrig träffat på på någon maskin, och det finns heller inget behov för dylika om man låter maskinen själv suga i sig den vätska som man vill tillföra till systemet avgaserna kommer då per automatik att hålla en normal/ lämplig nivå i avgassystemet.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar.

Det blev lite bråttom och fel i höstas.

Min plan är att göra som du beskriver efter att jag tömt lite vatten mellan avgaskrök och dämpare.

 

Tänkte därefter först prova dra runt manuellt med dödaren i uppdraget läge för att se om det ens går runt. Om jag förstår rätt så går det inte runt om det finns vatten i cylindern/cylindrarna. sedan tänker jag öppna ventilerna och dra runt tills att eventuellt vattnen är borta.

 

Vågar jag köra motorn efter att detta är gjort eller måste jag försöka tömma på olja/vatten innan jag fyller på nytt och startar? Antar att oljan är ganska seg under vintern...

 

Tror ni något tagit skada. Pratade med en ny marinmek idag som inte trodde det skulle vara några problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej för faen!!!!

Prova inte om den går runt, det är ju då som allt händer som vi inte vill ska hända!

Du måste oppna ventiler med ventillyftare/handtaget uppe på motorn så det inte blir någon komp, har du mot förmodan inget sådant regelage får du skruva bort insprutare.

Om du inte kör med motorn ligger vattnet onder oljan i oljetråget=ganska lätt att pumpa bort, kör du blandas allt till något som liknar Oboy som är kletat runt i hela motorn mycket värre att få bort.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte starta utan manuellt rotera ett varv. Jag lovar att öppna ventilerna och är ganska säker på att jag har en ventillyftare. Tack för omtanken :).

 

Om det finns vatten i motorn antar jag att det syns om man pumpar upp från botten genom hålet för oljestickan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snoilsky skrev: Du menar alltså att det inte finns någon typ av backventil. Det finns alltså stor risk att vattnet går bakvägen in i cylidern?

Hittade en dubbelskiss för Yanmar (visserligen YSM-motorer) med installationsmått. Tydligen rekommenderas vakuumventil när cylindrarnas högsta punkt C ligger mindre 200 mm över vattenytan.

Antagligen inte särskilt relevant i just detta fall, men nog ändå bra för att kolla sin installations rimlighet? Har fyllt i den otydliga skissens mått med rött, hoppas den blir läsbar.

Sen edit, förtydligande: Man har antingen vakuumventil eller en smal slang till skrovgenomföring. Skissen visar alltså bägge alternativen samtidigt enligt den suddiga bildtexten.

post-10006646-1394237355,8858_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Thomas att du tar upp vakumventil och vattenlås i avgassystem och kylvattenintag.

Vakumventilen ska förhindra att inte kylvattnet fortsätter att fyllas på i systemet av hävertverkan när motorn stänts av, resultatet om den inte funkar blir detsamma som TS åstadkommit själv genom att fylla vatten utan att motorn varit igång och blåst ut överflödigt vatten med avgaserna, då hjälper inget vattenlås på avgassystemet.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossade avgasslangen mellan motor och dämpare (slangen var tom). Kände att dämparen var full med glykolvatten. Placerade en glassburk under slangen.

 

Öppnade ventilerna och snurrade runt motorn manuellt ca 20 varv. När jag tittade i glassburken låg det ca 1-2dl glykolvatten.

 

Tömde burken, ställde tillbaka och snurrade ca 10 varv. Inget nytt glykolvatten.

 

Pumpade ut ca 0,7dl olja där oljestickan sitter. Inget vatten.

 

Räcker det att tömma all olja till våren, fylla på igen, starta med startmotorn med öppna ventiler (för att vara säker på att det inte finns något glykolvqtten kvar) och sedan starta som vanligt?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om du har lite glykolvatten kvar i avgassystemet. avdunstningen som i sig sen kan kondensera och ge rostskador är obefintlig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...