Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Colombo

Montera stävögla

Rekommendera Poster

Hej. Finns det någon i vårt avlånga land som kan ge mig ett tips på hur jag monterar en stävögla på i fören på en Finnsport 420. Går ej att komma åt krypande i båten innifrån. Har funnits en stävögla tidigare men nu finns bara hålen. (troligen lossat och ramlat ner i båten) Finns det någon form av expanderbult som man kan skruva utifrån? Vill gärna inte ta hål i däcket för att nå uppifrån. Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så här på min bohusjulle, men det passar nog inte på din båt.

post-945-1394237350,6642_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... förmodar att helst en stöldklassad stävögla avses bl.a. av försäkringsskäl? Blir nog inte lätt att montera en sådan som i den länkade bilden nedan  utifrån för då kan väl tjuvar demontera ungefär lika lätt? (Men omöjligt är det nog inte att på nåt annat sätt åstadkomma likvärdigt stöldskydd, låt vara utan standardiserad klassificering?)  http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=600

Ps länkens omnämnda knäckmuttrar bryts tydligen vid rätt vridmoment, sen finns inget för tjuven att försöka skruva. (Alltså inte minsta aktuellt här, inte ens ägaren själv tycks ju kunna krypa in för att skruva?) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en typ av muttrar som fälls ut på baksidan likt ett ankare eller paraply men det fungerar ju bara med skruvar. De är heller inte starka nog för att agera fastsättning för stävögla så de är nog inte ett speciellt bra alternativ.

Jag antar att du ska använda stävöglan för fastlåsning samt winschning upp på trailer och då behöver du en stadig montering av stävöglan.

Om det verkligen är helt omöjligt att nå insidan av stäven så är frågan om inte det enklaste för dig är att sära på däck och skrov. Jag känner inte till Finnsport-båtarna med troligen är däcket nitat eller skruvat mot skrovet vilket gör det ganska enkelt att lyfta på. Då kan du också passa på att täta skarven ordentligt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte en fråga om låsbygel, utan mer om stävögla att dra upp båten i, en klassad låsbygel har ju knäckmuttrar som dras av när man lagt på locktie (medföljer) när muttrarna är fastdragna. När man satt fast en sådan ögla finns det ingen återvändo för att få bort den annat än sågning/skärning. Men om det bara gäller att ha något att dra upp båten i verkar Taoens lösning lättast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Colombo - välkommen till MG förresten. :) Ser din båt ut ungefär såhär?

I så fall kanske vännerna i vårt östra grannland tänkt till och låtit den upphöjda skrovlängsgående delen på fördäcket vara hyfsat lätt demonterbar med tanke på det tydligen obefintliga kryputrymmet under däck längst fram? Bara en förhoppning, men men.

post-10006646-1394237350,7362_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och ett STORT TACK för alla tips. Stävöglan skall jag ha på Finnsporten är endast till för att dra upp båten från vattnet till trailer p.g.a att jag har båten endast liggande på trailer när den inte användes. Ett förslag jag fick i kväll var att med en dosborr borra upp ett c:a 15 cm hål på ovansidan så att jag får ner en arm i hålet och skruva fast muttrarna på det viset och när det blir klart lägga en typ ventil över hålet i ungefär samma storlek så kanske det ser ut att vara en orginalventil. Vad tror Ni om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett tag sedan en kompis till mig hade en liknande Finnsport. Är inte båten konstruerad så att det längst framme under fördäck finns en flyttank? Om jag minns rätt så sågade kompisen hål i flyttankens vägg (skott) och satte in en vattentät inspektionslucka, diameter ungefär 150 mm. Sedan är det bara att låna varenda förlängningsskaft till hylsnyckeln som du kan få tag på och skruva. Definitivt snyggare lösning än att sätta en lucka i fördäck.

post-10012234-1394237351,2326_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Fadderullan. Det var verkligen ett kanonbra förslag att göra som din kompis gjorde i och med att jag har den här flytanken liggande i fören på Finnsporten. Så det viktigaste nu är att mäta upp exakt vad hålet skall vara i flyttanken för att komma rakt mot muttrarna i stävöglan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Faderullan. Jag menar inte att ta hål i flyttanken utan i skottet till flyttanken d.v.s vad jag tror väggen innifrån mot flyttanken. Vad tror Du? ligger flyttanken högt upp i fören så att jag kan komma in med långa vertyg under själva flyttanken och varför jag funderar i dessa banor är p.g.a att stoppar jag i en mejsel eller dyl i hålen till stävöglan i fören så kan jag lyfta flyttanken något uppåt så därav min fundering om jag kommer under flyttanken även bakifrån när jag gör min inspektionslucka i skottet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att det du känner med skruvmejseln är något flytmaterial typ frigolit eller liknande. När du sågat hålet i skottet blir du antagligen tvungen att arbeta dig genom frigoliten fram till hålen för stävöglan. Morakniv eller stämjärn skarvat med ett skaft är verktyget :-) Om allt är torrt och fint och du vill sätta tillbaka flytmaterial när du är klar så går det att spruta in uretanskum från byggmarknaden. Det hela ligger väl ovan vattenlinjen så det borde hållas torrt.

Om flytmaterialet dragit i sig vatten är det bara att försöka få ut så mycket som möjligt. Ett skitgöra som underlättas av långt vasst redskap och en grovdammsugare.

Det går säkert att strunta i flytmaterialet också, luftmängden i den lilla flyttanken räcker säkert till för att man skall hinna sjunga några verser ur Närmare Gud Till Dig innan båten sjunker :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Faderullan. Då vet jag vad jag har att vänta mig. Funderar på att kolla upp om det finns lite större vattentäta inspektionsluckor så går det lite fortare att få ut ev flytmatriel och då får jag bättre tid på mig för att lära mig psalmen Närmare Gud Till Dig utantill. Men i alla fall ett stort tack till dig Faderullan för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta vattentäta luckor är ganska dyra. Minns att jag kollade på såna för några år sedan för att öppna upp stuvfack i sittbrunnen i min Stortriss men tyckte att det var för mycket pengar.

Personligen tror jag inte att du behöver göra det så seriöst om du inte vill det. Flytblocken är inget måste, många båtar har inga flytblock alls, så tar du bort det behöver du inte återställa det så det blir vattentätt.

Säg att du sågar upp ett rejält hål så du kan rensa ut allt gammalt skum/frigolit och kommer åt att montera stävöglan. Sen kan du plasta igen hålet, alternativt bara skruva fast en plywoodskiva, utan att fylla utrymmet med något. 

En öppningsbar lucka kan ju vara bra så du kan utnyttja utrymmet till stuvfack men att den måste vara vattentät tycker jag känns lite overkill.

Allt handlar om hur seriös du vill vara och vad du har för budget.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ en stor vinklad sexkantsnyckel i borrmskinen, så kan du nog fräa sönder mycket om det finns nåt skumm i utrymmet.

Jag plastade tätt ett skott i fören och aktern på scoutkårens kanoter och satte en inspektionsluka i varje skott. Dels var det fyttankar och dels kunde man förvara saler där

Bifogar länk till nämda psalm så att kan du börja träna genast. wink

http://psalmboken.blogspot.se/2010/01/narmare-gud-till-dig.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Faderullan-Flintstone och Toaen och väldigt mycket tack för alla tips jag har fått av Er. Nu har jag någonting att ta tag i och ev få tid över till att lära mig psalmen kanske två verser om jag gör på det enklaste sättet med en öppningsbar lucka. Skall försöka få in någon spegel för att se vad som finns där bakom kanske frigolit eller kanske ingenting om jag har tur. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt cool båt! cool

Om du har möjlighet att ta lite bilder på hur det ser ut där under fördäcket så blir det enklare att ge förslag på hur du ska gå till väga.

Med tanke på hur pass fin båten ser ut (originalskick?) så kanske det är värt att lägga ned lite tid och pengar på att göra en seriös operation gällande stävöglan.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Fred. Jag skall åka ut till garaget i julhelgen och ta några kort på hur den ser ut under så får Du ett bättre perspektiv på det hela. Jo då den är vad folk säger i toppskick och därför vill jag få den så nära orginalet som möjligt även det vi ha pratat om med stävögla och dyl. Båten är en 1979 årsmodell och jag har en 50 hk Mercury på den även den från 1978 Mvh Roine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med ytterligare en som uppskattar äldre båtar i originalskick! Jag håller själv på att försöka återställa vår gamla Finmar så nära original det går.

Då tar jag tillbaka allt jag skrivit om att såga och lappa. Om det varit min båt skulle jag undersöka möjligheten som jag skrev tidigare, att sära på däck och skrov. På så sätt blir det ingen åverkan alls på båten.

Har du kollat in glasfiberklassiker.se? Där finns lite entusiaster för äldre plastbåtar.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med stävögla är nu löstyessmiley. Hur jag gjorde utan inverkan på båten var så här. Gjorde en ögla av 10 mm stålstång som jag själv värmde godset på till den blivande stävöglan och lyckades få en form på den så att jag kunde träda in öglan framifrån i de befintliga hålen som fanns och sedan vrida öglan så att jag fick ut den i det andra hålet på platsen för stävöglan. efter det så satte jag på en ganska grov bricka och muttrar så nu sitter den lika hårt som om jag hade skruvat muttrarna innifrån som sig egentligen bör. Problemet med detta är ju att muttrarna sitter nu lätt tillgängliga utifrån men det löste jag genom att lägga på en svets på muttrarna så  det går inte att få bort öglan för ev klåfingriga tjuvar och det var väl kanske inte därför jag ville ha öglan utan mera för att kunna dra upp den på min trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...