Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Flintstone

Fastsättning av halvmodell.

Rekommendera Poster

Dags för nästa fråga där jag behöver hjälp av alla kluriga här. Det kanske inte är en strikt båtrelaterad fråga men kunskapsbanken här har säkert svar att ge.

Jag håller på att bygga en halvmodell av träbåten i min sjöbod som ska bli en present till kompisen jag byggde min och hans båt med. Själva modellen är färdig och ska nu monteras på sin teakplatta. Saken är den att eftersom modellen är en exakt kopia av originalet så vill jag att det ska vara hyfsat enkelt att lossa modellen från plattan så man kan kika på hur båten är byggd med spant, förstärkningar och inredning.

Funderingarna har gått lite fram och tillbaka, bland annat har jag tänkt i banorna så som gamla bord ibland är ihopfogade, med en kil igenom en tapp med hål i, men det känns lite komplicerat. Det jag nu tänker mig är att fästa en skruv i för och akter som får gå igenom teakplankan och sedan muttrar på baksidan. Dock skulle jag vilja att man med endast fingrarna kan skruva loss dessa muttrar och då undrar jag ifall någon vet vad den typen av runda muttrar heter så jag kan googla på dem. De är egentligen inte muttrar utan mer som gängade ringar med lettring på ytterdiametern så man får bra grepp.

Någon som vet vad jag är ute efter och vad dessa heter?

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lettrade muttrar finns nog inte att köpa, kolla med någon kompis med svarv ganska enkelt att göra.

Vingmuttrar finns att köpa.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vingmuttrar kommer inte fungera så bra eftersom jag måste försänka in fastsättningen på baksidan av teakplankan så den kan sitta kloss mot väggen där skapelsen ska hänga.

Det kanske inte går att köpa just den här typen av muttrar löst men man kanske kan köpa någon billig grej och slakta som har en liknande mutter.

Nu slog det mig var jag sett en variant...på sprutpistoler för trädgårdsslangen! De har en mässings mutter som gör att man kan ställa in avtrycket för att begränsa vattenflödet! En sån här alltså: http://www.jula.se/vattenpistol-752125 Får åkta til JULA och kolla på dem, kanske går det att använda även själva skruven.

Om någon har en annan idé för denna typ av mutter, eller kanske någon helt annan lösning på fastsättningen av modellen så är det välkommet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Fred

Jag tror Du tänker på Kupolmuttrar.

Skulle Du inte kunna göra en list som följer modellens skrovlinje och sedan limma eller skruva fast denna mot teakplattan. Därefter låta modellen hänga som en kil på listen.

Du lyfter då på modellen och den glider ur listen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Det är en lettrad mutter. Jag skulle chansa på en urmakare som sysslar med golvur och större klockor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Falks Metall AB i Gnosjö är mitt sista tipps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nope, inte kupolmuttrar...de bygger för mycket på höjden, eller djupet i mitt fall.

Jag är inte helt med på hur du menar med listen och kilen men jag får känslan av att det innebär att modellen inte sitter fast ordentligt. Det behöver den göra då min kompis har hjälp i hemmet och jag vill inte riskera att städerskan dammar ned modellen i golvet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Urmakare var ju ett kanontips!! De kan säkert ha bra beslag för själv upphägningen av teakplankan också!

Då måste jag bara hitta någon i Stockholm som sysslar med lite större klockor. Google och Hitta.se, here I come!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Givetvis sitter inte modellen lika fast i en ficka

post-10014824-1394237337,0765_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, nu förstår jag Hemingway! Den metoden skulle dock inte fungera alls på min typ av modell. Om du kikar i min sjöbod så ser du träbåten...den är väldigt bred i förhållande till höjden så tyngdpunkten skulle hamna på tok för långt ut från kilen för att den skulle hålla sig på plats.

Jag har hittat en del lovande urmakare så det får nog bli en runda på stan framöver och se om de har något att erbjuda! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Ahhh ok. Lycka till. Det är just detta som forumet är till för. Att hjälpa och inte skälpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

yes laugh

Just så Hemingway! Jag blir alldeles varm i kroppen när jag får konstruktiv hjälp likväl som jag blir varm i kroppen när jag hjälper någon. Det behöver inte alltid vara ett rakt svar på frågan utan det kan ibland vara mycket hjälpsamt med allmänna reflektioner om ämnet som öppnar för nya tankebanor.

Ska försöka uppdatera tråden när det sker lite framsteg och kanske ladda upp en bild på underverket när det är klart!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det samma typ av mutter som ibland används för att spänna fast instrument (voltmeter osv) i sina byglar? alltså väldigt ... hmmm lång kropp/gänga, fast inget nyckeltag, utan lettrat för att kunna använda fingerkraft?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den var riktigt nära det jag söker! Det är bara höjden som kan bli problem, hade varit bättre om det bara var den räfflade delen. Synd att hemsidan var så bristfällig, hade varit intressant att se lite fler mått än bara M-dimensionen.

Räffelmutter verkar vara deras egna benämning...hittar inga andra som säljer det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du!! Där sa du något!! Jag visste att jag sett något bland grejerna jag har! Undrar om inte min varvräknare sitter just så...har för mig att de är av plast dessutom vilket kan vara en fördel.

Om kroppen är för lång kan jag ju alltid ta till Dremeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Skaftet på muttern går ju att såga av och putsa till med en fil. Det är ju mässning så det är mjukt. En lite Dremelmaskin med kapskiva funkar säkert att skära av skaftet med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle du kunna tänka dig ett beslag i varje ände på modellen? Tex en liten plåt med nyckelhål som hakas på ett skruvhuvud på teakplankan. Brukar vara lätt att haka på och sitter av egen tyngd.

Det är alltså uppånedvänt nyckelhål i två små plåtar i varje ände på modellen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kordongmutter är det klassiska namnet. Clas i sjön hade sådana innan dom blev renodlad kastrullaffär smiley På ebay finns massor. Där heter det knurled nut och finns i alla möjliga varianter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill helst undvika att ha beslag i själva modellen. Ett par skruvar är OK dock.

Just nyckelhålsbeslag tänkte jag ha på baksidan för upphängning av hela altet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kordongmutter...tänk vad man får lära sig! smiley En googling gav inte så mycket träffar på det heller, kan de ha något annat namn på svenska utöver det?

Knurled nut gav ju massor! Kolla bildgoogling...där fanns alla varianter och jag hittade några som skulle vara perfekt på en gång! Det känns dock som man måste kunna hitta dem här på hemmaplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådana Knurled nut brukar man ju oftast se på undersidan av fönsterlampor/bordslampor/ lampor på fot från IKEA.

Du trär igenom den i slutet gängade lampstångengenom den lilla träfoten och handskruvar dit den där muttern.

Många IKEA varuhus har (eller hade iallafall förut) reservskruvar till alla möbler och sånt i informationen/ utlämningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Du... Såg också att det verkar svårt att få tag i sådana...

Så... Ut i snickeboa o kollade materialbingen. Gjorde 2 st 12mm ytterdiameter 6 mm tjocka med M5 gängat hål. Kan de va nått? PM:a en adress så postar jag \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tankar! Dock tror jag de är lite för stor innerdiameter. Jag strävar efter typ M4 då det finns bra möjlighet att få fast andra änden i modellen då.

EDIT:

Detta svar gällde cykelslangs- och IKEA-varianterna. jag hade faktiskt tänkt på just den lilla muttern som håller slangventilen mot fälgen men som sagt, den har för stor diameter.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK... Tänkte först M4, men hittade inget 3,2 mm borr som behövs för gängan. Kan göra ett par nya när jag hittat rätt borr. Tjocklek o diameter OK?

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, det var otroligt vänligt!! surprise

Drar iväg ett PM till dig så tar vi konversationen där istället.

MarinGuiden visar sin allra ljusaste sida! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra veckan utsåg jag SeaManiac till veckans hjälte då han kom med idén till ett kärl som passade de lite konstiga mått jag sökte. Den här veckans, och kanske hela årets, hjälte är lods! 

Igår damp det ned ett vadderat kuvert med fyra stycken superfina kordongmuttrar tillverkade helt efter mina önskemål! lods insisterade på att inte ta betalt men då insisterade jag på att ge en liten donation till SSRS istället vilket han godtog. \laugh\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/teeth_smile.gif\ title=\laugh\ width=\20\ />

Trots snöstormen idag kände jag mig tvungen att gå ut på balkongen med överhandsfräsen för att göra försänkningarna på baksidan av teakplankan, jag måste ju se hur det skulle fungera med muttrarna. Det var första gången jag testade att fräsa med kopierring så jag fick göra ett par tester på en spillplanka. När jag väl fått in snitsen gick låsvredet till djupinställningen på fräsen sönder! \angry\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/angry_smile.gif\ title=\angry\ width=\20\ /> Skruven gick rakt av!! \surprise\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/omg_smile.gif\ title=\surprise\ width=\20\ /> Själva vredet flög iväg och landade i snön på marken nedanför balkongen så den lär jag inte se förrän i vår! \cool\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/shades_smile.gif\ title=\cool\ width=\20\ />

Jag lyckades fixa en provisiorisk låsning så jag gav mig på teakplankan och resultatet blev över förväntan! Det visade sig också att hela mitt fastsättningssystem fungerade precis så som jag hade tänkt det så jag är mer än nöjd!

Det som återstår är nu någon slags upphängningsbeslag och att fräsa en 45° fals längs kanten på teakplankans framsida för att ge ett lite mer arbetat intryck. Jag funderar också på att sätta en liten skylt på framsidan med båtens namn och åren den existerade.

Återigen ett stort tack till lods, vänligare själ får man leta efter!

Mvh

Fred

P.s Bilder följer D.s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...