fenixen 1 Postad 15 November , 2012 I nya dieselbilar är värmrarnas suglening ofta kopplad till bilens bränslefilter, och i mitt jobb som mek har jag aldrig stött på något problem med detta. Monterade min eberspacher i båten på utgång förfiltret Och aldrig haft något problem. Möjligen kan man få problem om filtret blir lite smuttsigt då värmarpumpen inte suger så hårt. Var på utbildning hos eberspächer och dom berättade att över 90% av värmarproblemen är monteringsrelaterade. Följ monteringsanvisningen mycket noga så är dom här värmrarnas mycket driftsäkra. Har man tex beväxning i tanken stoppar värmrarnas ganska lätt. Ett annat tipps är att aldrig använda avbitare vid kapning av bränsleledningen som följer med värmaren. Plastslangen är nämligen en del av insprutningen och en avbitare plattar till den i änden med följd att insprutningsmängden minskas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 15 November , 2012 Termisk tändpunkt är den temperatur då ett ämne självantänder, det vill säga den temperatur ett ämne blir så varmt att det börjar brinna utan att en låga behövs. Termisk tändpunkt är nära relaterat till flampunkt som är den temperatur där ett ämne börjar avge brännbara gaser, det är dessa gaser som antänds när den termiska tändpunkten är nådd. Ett exempel är bensin som redan vid cirka -40°C (flampunkten) börjar avge brännbara gaser, för att dessa gaser skall antändas måste den termiska tändpunkten för bensin nås och den är vid cirka 400°C. Ett annat exempel är diesel som har en relativt hög flampunkt på 62°C medan den termiska tändpunkten är ganska låg på; 220°C.[1] Exempel på flampunkter och termisk tändpunkter [redigera] Bränsle Flampunkt Termisk tändpunkt Etanol 12 °C 365 °C Bensin -40 °C 400 °C Diesel 60 °C 220 °C Aceton -18 °C 465 °C Fotogen 38–72 °C 220 °C Gasol -108 °C 460°C Undrar hur varmt ett spån i rostfritt kan bli? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 15 November , 2012 Jo, fast grejen är vål att varken en tändsticka eller ett hett spån kan värma upp ens en mindre mängd diesel till antändning. Försök gärna själva - häll en matsked diesel i en kopp och försök tända med en tändsticka, det är i princip omöjligt. Detsamma gäller fotogen. dessa tyngre bränslen måste bindas i tex en veke för att ens efter ett tag kunna antändas med en tändsticka eller tändare. står du med en skärbrännare på full klös har du kanske chans att få fyr på dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 November , 2012 Coppertail: Varför inte låta värmaren suga från en catchtank på returen? Det räcker ju med en burk på returledningen vars överfyllning går tillbaka till tank? Katchiiiiiiing, jag nyper den idén direkt, med en skammens rodnad över att inte den talgdanken ens passerade nära mina tankebanor när jag satt o surade över att vara tvungen att fylla på värmartanken.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 25 November , 2012 Varför inte bara ett T-stycke på motorns returledning... Har monterat många värmare i både båtar, bilar, lasbilar, kranar m.m... De allra flesta har bränslet, tagitd direkt från returledningen. På de flesta dieseltankar går returröret nästan lika djupt som sugröret. (du bör såklart kontrollera detta först) Ta inte bränsle från motorns sugsida förfilter ell dyl. detta kommer bara att bli problem med antingen motor eller värmare. Ett annat bra alternativ är som någon nämnt att göra hål i inspektionsluckan till tanken som nån nämnde. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser