Wellcraft19 1 Postad 27 Juli , 2006 Ny 15 hp fyrtaktare? Jag skulle ta in den pa garantiservice och papeka. Det KAN vara sa att allt ar i sin ordning och OM nagot hander sa kan du i varsta fall sta helt utan garanti... Manga motorer kan pressas lite extra - inte sagt att man skall gora det for det. En batmotor jobbar hart nog anda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MoscaPt 0 Postad 31 Juli , 2006 Provade det just - under några härliga regnskurar - och det funkade inte att montera när båten låg vid bryggan. Problemet är att du inte har någon plats kvar att stå på helt enkelt när du ska fästa kapellet över fören. (Kanske om du hade haft en lägre brygga kombinationen något större båt. Vi har en styrpulpet i femmetersklassen som är ganska låg). Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 14 November , 2012 Hej, Om jag ska borra i dieseltanken för bränslerör till värmare, finns det risk för att motorn får problem med det spån som ramlar ner i tanken eller tar filtren hand om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 14 November , 2012 Spån i tanken är ju aldrig bra. Det är omöjligt att svara på om du kommer att drabbas av störningar eller ej. Är tanken av rostfritt lär aldrig spånorna ta sig till filtret eftersom bränsleröret (förhoppningsvis) inte suger ifrån botten på tanken där allt vatten och annat bös ligger. Om spånorna ändå sugs upp i sugröret lär de fastna i någon skarv eller krök och tillslut samla på sig ännu mera föröreningar tills det är stopp. Så ingen lär sutta här och skriva att det är riskfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 14 November , 2012 Håll dammsugarslangen intill medan Du borrar+ha borren insmord med ett tjockt fett som spånorna kan fastna i. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 14 November , 2012 Glödande spån i en dieseltank kan vara mycket dåligt för din och båtens hälsa av helt andra (brand) skäl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 14 November , 2012 Hur tjockt material talar vi om? Kör med en vass borr som skär i materialet och ta paus om det skulle bli värme. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 14 November , 2012 Varför inte sätta en T-koppling efter filtren så har Du ren soppa till brännaren med? Då slipper Du borra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 November , 2012 Borrar man i en diseltank så bör den vara fylld med vatten och ev spån mm följer med när man suger ut vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 14 November , 2012 Rostfritt stål är notoriskt svårt att borra i utan att det blir (mycket) varma spån. Särskilt när det är tunn plåt då borren gärna vill hugga i stället för att skära jämnt. IMHO inget värt att testa utan vatten i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 November , 2012 Jag var i samma situation som du efter att jag bytt motor och behövde en anslutning i tanken till bränsleretur. Jag kopplade returen i värmarens sugledning och instalerade en extra plasttank typ Biltema till värmaren, tanken till värmaren behöver jag inte fylla varje år, och som bonus har jag en reservdunk med bränsle till motorn i värmaretanken. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 14 November , 2012 Tackar för svar, kanske blir en extra tank till värmaren i alla fall.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 14 November , 2012 Ett tips är att om tanken har en bra manlucka så utnyttja den. Ta loss manluckan och borra hål i den utanför båten och montera ett sugrör med anslutning. Med slanganslutning kan man ju lätt öppna manluckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 14 November , 2012 Alla ni som svarat, VET ni svaret eller är det gissningar??? Jag var i samma situation för ett par år sedan och pratade med Eberspächer på båtmässan, med tekniker på två större återförsäljare och med en installationsfirma som mer eller mindre bara arbetar med installationer. Alla var överens om att det var bara att borra när jag frågade och uttryckte min oro. Jag har sedan dess fått uppfattningen att deseln tar inte eld ens om man lyser med en tändsticka i tanken. Man tyckte att jag kunde försöka samla upp spånen, men själva dieseln brydde man sig inte om. Till sist fick en installatör göra borrningen i alla fall (jag hade samma rädsla som alla ovan och ville inte chansa), men han borrade i tanken som var mer eller mindre full med diesel (svämmade över lite i borrhålet när han tryckte ner borret och tanklocket bågnade) och var inte det minsta orolig. Och det gick på nolltid och så vitt jag vet arbetar han fortfarande i branschen. Och slutligen, läser man i Eberspächers egna installationsanvisningar som är fulla med varningar åt alla håll (inluft hit, inte dit, böj inte slangar för mycket, elsystemet är känsligt, se upp med ..., osv) så finns inte en enda varning vad gäller tankanslutningen (står bara att det är viktigt att bränsleledningen monteras åtskild från elledningar, avgasrör och liknande och montera bränslesystemet med omsorg. Vad gäller tankanslutning står bara Borra ett 24mm hål för tankanslutningen. Ni som svarat, vet ni något dom här inte vet eller är det bara (kvalificerade?) gissningar? Eller är det bara slumpen som gör att dom jag frågat lever och är kvar i branschen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 14 November , 2012 Näe, för att tända eld på diesel krävs mer än ett varm spån. Däremot är det ju inget som hindrar att man är försiktig men att fylla tanken med vatten är onödigt. Har du däremot möjlighet att nå stället som det ska borras hål i från insidan, så finns det ett bra tips för att slippa spån. Se till att använda korta borr eller lägg en distans på utsidan medan du håller en bit modellera eller liknande på insidan. Då slipper du en massa spån och med det korta borret slipper du även göra ett hål i handen Däremot ska man vara väldigt försiktig med bensin men det vet väl alla vid det här laget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 14 November , 2012 Det går inte att få eld på bensin i en tank heller. Sålänge ingen försökt tömma och göra ren den innan iaf, Detta avhandlades i en paralell tråd häromdagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 15 November , 2012 Nja, det är en sanning med modifikation. Gör gör det men ju mindre bensin det är i tanken desto större risk att det antänder. Däremot blir det aldrig som på film vilket jag ska vara glad över Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 November , 2012 Har inga aspekter eller åsikter angående borrning i en dieseltank, men de flesta trådar läser man ju för att lära sig, så är det för mig i alla fall, nu till min fråga..Hemingway föreslog ju en t-koppling efter bränslefiltrena vilket jag tyckte lät otroligt enkelt och bra, varför inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 15 November , 2012 Största argumentet mot är att en luftläcka någonstans i värmarkretsen äventyrar motorns funktion. Tror att installationsanvisningarna också bestämt avråder från att koppla in sig på motorns bränslesystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 November , 2012 Min första ide beträffande bränsle till värmaren, men som förkastades ganska snabbt för att det blev en luftläcka genom pumpen till värmaren. Som det är nu med en extra tank till värmaren ser jag bara fördelar med, skulle man se något negativt så är det väl att jag får tanka på ett ställe till varannat år. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 15 November , 2012 På mitt CAW-förfilter finns det en pluggad extra anslutningar. Hade jag haft en dieselvärmare istället för min fotogenvärmare så hade jag kopplat in mig där. Har du kollat hur ditt förfilter/Vattenfrånskiljare ser ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 15 November , 2012 Och om det läcker in luft den vägen? Vad hindrar att motorn suger luft då? Edit: Låt motorns bränslesystem vara. Koppla inte ihop det med en opålitlig värmare. Skaffa en extra tank eller borra ett nytt hål. Vill du inte borra själv, ring efter en tekniker. Kostar en timmes arbete och kanske 700 kronor, väl investerade pengar för högre säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 15 November , 2012 Luft in den vägen? Differetialtrycket genom filtret är lågt, låter se man hydroscand tillverka slangar med pressade banjokoppingar för ca 300-400 kr, så blir det välfungerande och inte så tattigt. Deras slangar håller tätt för åtminstone 180bar hydraultryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 November , 2012 Att dieseln ska ta eld när man borrar är inte så sannolikt då är det större risk att man får en explosiv koncentration i luften. Vattenfyller man är man helt säker men det främsta argumentet är att man samtidigt får tanken ren från spån och ev annan gegga. Enklast är att anlita en installatör då tar man ingen risk alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 15 November , 2012 Flampunkt för diesel är +62°C. Så visst kan den ta eld med en tändsticka, eller ett glödande spån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 15 November , 2012 Det är inte slangen i första hand. En läcka i värmaren eller dess pump lär väl förr eller senare inträffa. Suger någon då från andra hållet så lär väl luft komma in i motorns bränslesystem? Rimligen blir det lättare att suga luft den vägen än att lyfta upp ny diesel ur tanken. (Jag vet inte hur filtret är tillverkat, men det skulle förvåna mig om det hade någon backventil som förhindrar detta.) Men varför chansa eller ens ge råd om att det är en bra idé? Borra ett nytt hål i tanken. Det är enkelt, snabbt och gör man det själv, nästan gratis. Dessutom är av någon andledning (fråga mig inte varför) värmarslangarnas dimensioner viktiga. Man byter inte ostraffat ut dom mot något annat, även om dom nya är både större och oändligt mycket kraftigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 15 November , 2012 Vi ger råd bägge två Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 15 November , 2012 Ja det kan den. Men inte i tanken. Om man nu inte tunnar ut koncentrationen genom att försöka göra rent tanken med vatten och andra konstigheter vill säga. Diesel, bensin och andra kolväteföreningar behöver syre för att kunna brinna. Sålänge det inte är fritt blås med syre kommer blandningsförhållandet vara alldeles för fett för att kunna antändas. Det är grundläggande brandkunskap. Finns mycket att läsa i ämnet.... Men av andra orsaker verkar det ju dumt att borra i tanken. Varför inte låta värmaren suga från en catchtank på returen? Det räcker ju med en burk på returledningen vars överfyllning går tillbaka till tank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 15 November , 2012 :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 November , 2012 Coppertail skrev; Varför inte låta värmaren suga från en catchtank på returen? Det räcker ju med en burk på returledningen vars överfyllning går tillbaka till tank? Smart!!!!!!! Jag ska fixa automatfyllning på min värmaretank, sedan behöver jag aldrig fylla den. Tack ett av de bästa tipps jag fått på detta forum. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser