Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Ogio

Byta packningar i växelhus?

Rekommendera Poster

någon som vill dra en liten guide hur man byter packningar i växelhuset då mitt har blandat ut oljan med vatten. Växelhuset tillhör en Mercury

80 hk -69

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller oxå på att packa om mitt växelhus.

Det svåraste är att få loss lagerhållaren, klumpen bakom proppaxeln mitt sprack så jag fick beställa en ny(2000riksdaler) den ärgar fast ordentligt efter alla år kan jag lova.

Annars säger det mesta sej självt.

Köp en komplett packningssats sen ger det sej efterhand vilken packning som hör hemma på rätt plats.

Du kan även gå in på: www.mercruiserparts.com och trycka fram din motor för sprängskisser så ser du hur och vart packningarna sitter.

En annan sak att tänka på är att vara försiktig så du inte drar ur växelpinnen så att växelföraren nere trillar ur, kan vara riktigt pilligt att få rätt om lagerhållaren redan är på plats igen,

Men det går faktiskt att få tillbaks utan att lossa allt igen.

Du får gärna skicka ett pm om oturen skulle vara framme så förklarar jag.

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök du på seal lower unit eller seals lower unitpå youtube så är jag ganska säker på att du hittar beskrivande filmer. Du kan även testa disassembly lower unit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, får kolla lite på filmerna imorgon. Men vilken är det störst risk att den läcker? Den över i pumphuset eller den på axeln?

Pumphuset hade jag bort i somras & bytte impeller, dom packboxarna kan ju tagit stryk då?

Den nedre ser väldigt fin ut så den måste va bytt någongång, har inte mätt upp utgående axel än, men om den skulle visa sig va lite krökt är det väl helkört...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De man kallar för packningar här, kallas dessa egentligen för packboxar runt axlarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Radialtätning, packbox, simmering eller stefatätning? Kärt barn har många namn.

Glömde manschetttätning/manschettpackning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack, då är man en kunskap rikare både vad gäller namn och hur man skulle göra om man behöver i framtiden!yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl ingen jävla svensklektion vi håller på med här, vad är en packning för dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag akn delvis förstå din reaktion, men om du läser igen så förstår du nog att Rolle85 inte alls haft för avsikt att racka ned på något du skrivit, utan varit genuint okunnig och velat lära sig.

Rolle85 har tidigare ställt liknade frågor och har då liksom i andra sammanhang alltid uppträtt väldigt just på forumet.

Då jag och andra redan givit dig svar som förhoppningsvis varit till nytta, så tyckte jag att det var OK att svara på detta utan att gå allt för långt OT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isåfall ber jag om ursäkt och tar tillbaka mitt inlägg. Får helt klart mycket hjälp av er här på forumet men läser allt för många forum med dryga inlägg. Men så var det inte i detta fallet. Förlåt Rolle85

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det 1-1, jag läste ju själv på dåligt i ett av dina föregående inlägg.

Något jag också fick be om ursäkt för blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag passade bara på att lära mig något i din tråd då jag alltid försöker suga åt mig sådant som man kan ha nytta av i framtiden och att lära sig packa om växelhus är ju lysande att kunna =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...