Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Lomma47

Örnvik 535 lång rigg för kort?

Rekommendera Poster

Hej där.

 

Jag har en Örnvik 535 med en Yamaha 115 Beto (lång rigg, 20 tum, 51,5 cm).

Motorn är monterad så djupt ner det går i aktern och jag noterade nu när båten togs upp att det saknas ett par cm för kavitationsplattan att nå ner till botten av skrovet. Örnviken är ju hyfsat djupt v-formad.

Det kan märkas ibland att propellern tar lite luft (varvtalet går upp - beroende på sjö. Om det är lugn sjö så funkar det).

Är det någon annan som noterat samma sak med Örnvik samt hur har ni i så fall löst detta?

Kanske bara att sikta in sig på att byta till extra lång rigg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mörka bilder då de togs nyss, men principen framgår väl. Kanske jag bara är petig? Frågan löd iaf om det är någon annan med en Örnvik 530 alt. 535 som har lång rigg och samma erfarenhet?

 

Kanske någon åtgärd som funkar (vad nu det skulle vara....)?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skyller på dåligt ljus och bildvinkel.

 

Den ligger en liten bit ovanför v-ets botten. Trust me.

 

Så borde det ju då bli på alla Örnvikare med lång rigg?

Som sagt - det kanske bara är petigt men i viss sjö kan propellern börja ta luft för att sen få grepp igen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen Örnvikare som har erfarenhet av lång / extra lång rigg på denna typ av skrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En XL-rigg är 25 tum / 635 mm och skulle sannolikt va alldeles för lång. Exakt hur högt sitter motorn...? Dina bilder säger inte ett skvatt. Trimma motorn så AV-plattan är parallell med botten. Lägg eller spänn sedan fast nåt rakt, t ex en planka, på eller under AV-plattan så det räcker ända fram till akterspegeln. Mät sedan avståndet mellan botten och plankan och dra ifrån tjockleken för AV-plattan om du lagt plankan på AV-plattan. Detta mått är sedan din hissning/motorhöjd.

Jag ser att du kör med vad som ser ut som Yamahas orginal vita alupropp. Dessa brukar klara 0-2 cm hiss om de är felfria. Andra saker att titta på är bottenytan framför propellern. Den ska inte se ut som ett månlandskap. Likaså ska släppvinkeln mot akterspegeln va så skarp som möjligt. Några andra alternativ är att greppcuppa proppen men det kommer ta varv. Ett annat att byta till en propp med bättre grepp. Yamahas svarta stålproppar är snarlika de vita men lite aggresivare i cupp o rake o tål därmed att gå högre.

Vad är din toppfart resp toppvarv i nuläget? Hur mycket stigning har propellern? Hur högt kan du trimma utan att tappa grepp? Mer trim ger mindre grepp och kör man på gränsen med hissningen får man ofta tolerera att trimma in lite i hög medsjö för att behålla greppet trots att man oftast skulle vilja göra tvärtom för att hålla näsan högt..

 

post-26269-1394237314,8152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret - jo bilderna blev inga höjdare.

 

Jag vet hur långa de olika riggarna är och var kavitationsplattan är tänkt att hamna. Min är som tidigare skrivits något förhöjd (hissad) med lång rigg som är monterad absolut så långt ner som det går (översta skruvhålen, dvs montaget längst ner).

 

Finns det någon som faktiskt har erfarenhet av just Örnvik 530/535 med lång respektive extra lång rigg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har riggat ett antal båtar i mina dar och jag kan hjälpa dej att finna ut vad som är galet här men då måste du svara på frågorna jag ställer, annars ger jag upp..

Båten är byggd för 20 tums rigg och akterspegeln ser inte moddad ut på nåt vis. Om du satte en 25 tums motor på denna båten skulle den gå skräp o därför har sannolikt ingen heller testat. Båten skulle förlora fart, galoppera o vobbla plus lite andra hyss som en båt med motorn alldeles för långt ner får..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen.

 

Jag behöver inte info om hur man mäter kavitationsplattans höjd - det vet jag, samt att jag i första inlägget anger att den är 2 cm över skrovets botten trots en motor som är monterad i sitt nedersta läge.

Örnvik har ju ett djupare v-skrov. Eftersom jag har lång rigg idag kan jag knappast vara ensam om att uppleva den på gränsen?

Det verkar dock som att ingen testat / funderat över XL rigg och jag tackar för visat intresse.

 

Det är förmodligen bara jag som är överdrivet fundersam i medsjö, för i övrigt är den utmärkt i sjön och mycket lättrimmad (fast det går inte att tilta ut för mycket med tanke på plattans läge).

 

Mäter jag så skulle en XL rigg i översta eller näst översta läge bli perfekt i förhållande till bottenpunkten.

Därav frågan.

Mvh Salt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par är för mej är ett litet mer vitt begrepp än 2 cm, sorry för missförståndet. Men om du är 2 cm upp på översta hålen så har du 5,5 cm upp till nedersta hålen. En XL är 12,7 cm längre än en L så du skulle få AV-plattan runt 5 cm under botten med ovan nämnda problem som följd så det är inte lösningen för ökat grepp.

Mer V tål i regel mer hiss o kanske har konstruktören helt enkelt gjort akterspegeln med en viss grundhiss. 2 cm upp på vita orginalproppen är som sagt oftast vad den tål utan att konstra med greppet. Jag har redan nämnt några saker som kan ställa till greppet o det finns lite till man kan göra men först o främst behöver man se om setupen presterar rimliga siffror o då behöver jag som sagt toppfart o toppvarv för o kunna räkna lite.

Men det verkar som du är på gränsen till nöjd och kanske inte är så intresserad av o rodda i det mer..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...