Markan 0 Postad 4 November , 2012 Hej! Någon som vet var man lämpligast installerar avgastemperaturgivaren på en AQAD41? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 5 November , 2012 Varför vill du veta avgastemp? Vanligast är att man sätter en givare eller termobrytare i kylkanalen limpan eller knäet. Den mäter ju då inte avgastempen, utan temperaturen på kylvattnet. Denna givare är vanligtvis kopplad till larmsystemet, för det är där temperaturen kommer att stiga mest och snabbast om det blir nått problem med kylningen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 November , 2012 För att rädda avgasslangen från att bli överhettad skulle en temp.givare vara bra i utloppet från knäet. När sjö-kylvattnet rinner dåligt eller inte alls måste motorn stoppas. Detta finns inte på många motorer men skulle rädda slangen från att brinna hål i och strax därefter motorn från att koka. Skulle räcka med en termobrytare och kraftig ljudsignal. Givetvis är en termometer bra att se tendenser till överhettning exempelvis vid igensättning av sjövattenintag. Brukar gå att köra motorn med begränsad effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 5 November , 2012 Har skrivit om detta tidigare, men tror att det var i ett annat forum. Ursäkta om jag har fel och upprepar mig, men jag är lite löjligt stolt över den här idén så jag gillar att berätta om den Avgastempproblemet har jag löst på vår AQAD41-a m.hj.a. en trådlös ugns-och stektermometer, från ClasiSjön (vill jag minnas). Givaren sitter tejpad mot metallen i avgasröret och utanpå ligger ett lager skumplastisolering tejpad med s.k. silvertejp (Enkelt skall det vara!). Givarkabeln går genom ett litet hål i motorhuven till sändarenheten, som ligger i ett öppet fack akterut. Mottagaenheten, som visar temperaturen digitalt, har jag monterat synlig och hörbar vid förarplatsen. Sedan är det bara att ställa in temperaturlarmet ca 5 grader över normal avgastempertur ( i mitt fall 45-50 grader), sjunga Till Havs och dra iväg. Systemet reagerar mycket snabbt på svängningar i avgastemperaturen, är billigt, lättmonterat och man slipper besvärliga ledningsdragningar. Vad kan man mer önska sig? Mvh/Sea Maniac P.S. Till Havs är inte obligatoriskt. D.S. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markan 0 Postad 7 November , 2012 Tack för alla svar! Smart lösning från Clas Ohlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser