Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
pelle75

Avgasslang inombordare - Normal livslängd?

Rekommendera Poster

Finns det någon generell idé kring livslängden på avgasslangar till inombordare? Har tidigare haft en B31:a från 1976 som vi sålde 2004 och hade aldrig ens funderat på slangen..

Nu har vi en Jeanneau Sun Odyssey 45.2 från 2000 där jag under sommaren tyckte att avgasslangen började se lite torr-sprucken ut strax innan bordgenomföringen.. Synade den extra noga då ett par buntband gett med sig och den skavde lite innan jag buntade fast den igen - det är ju rätt så tjocka väggar i en sån där slang, och den är dyr per meter, men om det skulle börja läcka blir det otrevligt både avseende vatten och avgaser...

Behöver man normal byta avgasslang? Vad är livslängden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrsprickor är ett tecken på att den börjar ge sig. Rostig armering är ett annat tecken. Beroende på kvalité håller de olika länge, din B31kanske hade bättre slang än din Sun Odyssey. Den slang du ska använda heter Vesuvio och kan tillhandahållas av alla bättre varv och båtreparatörer. Grossist är Lundgrens men där kan tyvärr inte vanliga människor handla, bara företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man tidigare haft en båt med avgasslang som höll mer än 30 år är ingen garanti för att en nyare håller lika bra. Den gamla kan hålla 20 år till, medan en som bara är 15 år snart kanske är slut. Hur länge slangen håller beror på:

* Vilken gummiblandning den är uppbyggd av (Kan variera beroende av tillverkare och år)

 (Dåligt gummi torkar, blir hårt och börjar smula sönder)

* Hur är den installerad /skarpa böjar, vassa hörn mm (går att förbättra/Skydda)

* Temperatur på avgaser, turbo/starkare motor ger varmare avgaser.

Det bästa är att besiktiga den årligen, kontrollera då vid anslutningarna, vid böjar och under klampunkter. Ge då särskilt akt på att stål-armeringen inte rostat sönder, borde då vara störst risk högst upp och längst ner i krökar och böjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen är känsliga för värme. Vi hade lite vatten i kölsvinet och kunde konstatera att det kom från den trasiga avgasslangen. Oljigt vatten och avgaslukt. Vatten kom bara när motorn gick så det var ju lätt att hitta felet.

Slangen var bränd av en varmkörning av tidigare ägare. Armering tittade fram på en del ställen. Rostig ståltråd.

Felet kom smygande för vår del med sipprade vatten och lite avgaslukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara utsidan som talar om hur det står till med slangen.

Jag upptäckte vid ett byte att det innersta gummilagret hade släppt och låg ihopskrynklat inne i slangen. Stålarmeringen var slut den med men inget läckage. Men på utsidan såg slangen helt OK ut. Den slangen var 24 år.

Men efter den båten har jag bytt en slang som var över 30 år men fortfarande som jag kunde bedöma såg ut att vara säker om än ganska styv och hård jämfört med en ny.

Avgasslangar är normalt klassade och en från 2000 borde ännu vara ok om den inte utsatts för överhettning eller är av en dålig/oklassad kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...