falo 0 Postad 29 Oktober , 2012 Nu har jag gett upp. Byggde ihop en ny motor till båten. Cheva 350 nyborrad, nya frostpluggar, nya kamlager, ny rullkam, nya kolvar och ringar, nya vevlager, förgasaren nyrenoverad, nytt Edelbrock preformance insug, nyrenoverade toppar mira frästa. Nya limpor. Motorn sitter i en testvagn och startades, på högra cylinderraden , sett framifrån, går den ojämnt. Gasar jag till så går det fint och inga hörbara misständningar och den varvar till fint utan tvekan. När den sedan går ner i varv så går den också fint till den har gått på tomgång i ca, 10-20 sekunder då den börjar misstända igen på höger cylinderrad. Den tar även in vatten i motoroljan. Jag tog bort båda topparna och bytte topplockspackning men samma fel igen. Jag renoverade en annan Vortec topp och bytte på den sida som gick ojämnt. Men den går fortfarande inte rent på den cylinderraden och tar in vatten i oljan igen. Köpte nya limpor och tänkte att det kanske kunde vara det felet även om de gamla fungerade fint på förra motorn. Ingen skillnad. Kanske kunde det vara blocket som hade någon spricka som inte var synlig. Köpte ett nyborrat block och flyttade över allt till det blocket och startade upp och det är samma fel igen. Nu har jag hållt på i ett år och det funkar fortfareande inte. VAD ÄR DET FÖR FEL Kan två nyrenoverade toppar ha samma fel? Jag har inte provat att byta plats på topparna men ska göra det igen när orken kommer tillbaka. Vad kan det annars vara för fel. Kan det vara fel på insuget så det på något sätt kommer vatten från en kanal till en insugskanal? Tar emot alla tips jag kan få. Har vid alla monteringar tätat toppbultarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 29 Oktober , 2012 Tipset blir boatlife.se Där har du vissa herrar som är otroligt kunniga på motorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 29 Oktober , 2012 Insug är luriga, Har själv varit med om liknande och då var det insuget som spökade och vad det var föör fel på det har jag fortfarande inte riktigt klart för mig men om du har möjlighet så fyll det med vatten och provtryck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 29 Oktober , 2012 Insuget kan ju spöka som du och andra är inne på. Men, börja med att ta ett kompprov på, helst, varm motor för att kanske få koll på om det är en viss cylinder som spökar. Att den börjar gå dåligt först när den blivit varm pekar på ngn spricka som öppnas när tempen stiger. Om inte kompprovet ger ngn ledning, kör motorn (om det nu är möjligt) tills dess att den börjar bli varm ryck loss 1 tändkabel i taget för att lokalisera den cylinder som inte jobbar som den skall, bör ju inte göra ngn skillnad på gången då den (eller i värsta fall de) tas bort. Ser tändstiften likadana ut på alla cylindrar efter att du kört motorn? Har man riktig otur så kan 2 toppar i rad vara spruckna, men låter mkt osannolikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser