Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
makke_the_muss

Spinnakerbom i kolfiber

Rekommendera Poster

Jag klurar på att visa mig själv att jag kan bygga en spinnakerbom i kolfiber. Vad jag förstått så är det smart att laminera den till ca 2mm för att det skall gå popnita i den. Räcker det eller kommer den gå av i ett bums?

Samt bygger man en form och guter i eller laminerar man runt ett annat rör som sedan kan dras ur? Eller hur går man tillväga?

En tanke har även varit skum av något slag som man laminerar runt och låter sitta kvar kan ju stagas med ett armeringsjärn eller liknande så det håller sig rakt under limningen.

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Impad av ditt initiativ. yes

Själv ogillar jag klet-jobb.

Bara några tankar.

Ett slät rör om den belastas med tryck i ändarna, vilket det blir, eller utsätts för böjkrafter kommer i ett visst ögonblick att knäckas.

Gör ett experiment. Ställ ett barn försiktigt på ett ben på en vanlig tom ölburk. Det fungerar. Det håller. Men slå till ölburken snabbt med en linjal så knäcks burken omedelbart.

Slaget motsvarar den belastning som plötslig uppstår eller är för mycket  i förhållande till väggens tjocklek. Kolfibret kan endast ta upp dragkrafter men inte tryck.

Så........ du måste ha på insidan längsgående liv, band, alltså en remsa som står på högkant , säg ca 1½-2 cm hög å går hela vägen inuti röret. Mest behövs det naturligtvis på mitten. Annars är jag ganska övertygad om att bommen kommer att knäckas.

Att vanliga, relativt tunnväggiga, inv släta aluminum bommar inte går av beror på att de kan ta upp tryckkraft bättre än vad kolfibret gör. Ett rör med klenare diam tål aningen mer  i allmänhet än en med större diam. Något åsså att tänka på.

Så...... limma din bom och berätta sedan för oss hur det har gått. Samt hur det är under segel. Antar det inte blir av förrän till nästa säsong.

Kul försök. Lycka till.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det där med tryck krafterna har jag klurat lite på. Har läst lite på longboard forum där de jobbar mycket med kolfiber som jag förstått det . De verkar bygga sina brädor med fibrerna åt olika håll vid varje varv för att klara sidobelastningen som uppstår i deras fall. Detta torde ju vara ganska samma på en bom med. Men det kanske någon annan kan bekräfta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolfiber tar upp trycklaster dåligt. Så man får se till att lägga fibrerna åt rätt håll för att få det att hålla. Vad som är rätt håll får du dock fråga någon annan om :-)

Tjockleken bestäms av hur mycket material du ska ha i laminatet för att få önskad hållfasthet, jag har svårt att tro att det är popnitar som ska vara den avgörande faktorn?

Laminera i form, med pre-preg och vakum för bästa resultat. Forma en kärna i tex divinycell att laminera på är ju också ett alternativ, men det blir kanske onödigt tungt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul och även litet nydanande projekt som sagt!

Finns en del filmer på tuben ifall man exempelvis söker carbon fiber molding eller carbon fiber strength. Materialets lätthet och styrka imponerar, snart kanske man behöver hjälm p.g.a. tappade och kringflygande spinnakerbommar då det blåser kuling? :-)

Verkar i.o.f.s. smått omöjligt att plasta/armera upp långa rör inifrån emot en yttre form, vilket nog egentligen är att föredra? Går ju inte att ha en yttre formmall som man kan kleta in med släppmedel, och sen varva med plast&kolfibermattor till önskad tjocklek.



Kanske kan bommen tillverkas i två längsgående halvor som sen hopfogas på nåt okänt vänster? (Då skulle väl även Kalmans föreslagna längsgående knäckskyddsbalk kunna realiseras och rent av profileras högre nära bommens längsmittpunkt. Förstyvnings-balken skulle även kunna bidra till utökad lim-yta enligt skissen ovan??)

Denna filmsnutt visar nog hur förhållandevis lätt det kan vara att handbaka växelvis plastlösning och fibermattor emot en öppen (läs här halverad) yttre mallform, och att ytskiktet också kan bli riktigt snyggt? ...



Däremot denna cykeltillverkare tycks också använda en yttre mallform, men inte en längsmässigt delbar sådan. ...


[Trixet tycks då bli att pumpa upp plastpåsar inuti nån rörformig yttermall för att hjälpligt  efterlikna pressen ifrån handuppläggning, där ju luftbubblor kan pressas/kavlas ur efterhand? (Plastpåse-processen verkar f.ö. litet obegripligt hemlighetsfull i sina detaljer, troligen p.g.a. patenträttigheter?)]

Men i mina ögon behövs alltså knappast nån skum plastpåse/annat-process för en rak spinnakerbom - för två handbakade halvor enligt skissen kan automatiskt ge fördelen med längsbalken. Allt givetvis förutsatt att halvorna kan hopfogas bekvämt och säkert??

Bara en fundering.

post-10006646-1394237277,9175_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck ... länk nummer ett igen på tydligen enda sättet efter redigering ...

Länk två ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls en dum ide med 2 st halvor likaså kan det ju vara smart att frångå den helrunda och göra den lite oval eller så. Fyrkantig tror jag inte helt på för då blir den nog lite känslig men den behöver ju inte vara helrund heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj! 

Vad kul! 

Klurar på samma sak! 

Funderar på fler prylar än bara spinnbom. Peke, ev Stor bommen. El varför inte hela mastpipan? :)

Har en granne som jobbar med att konsulta vid avancerade kolfiber konstruktioner. När jag snackade med honom i våras. Så sade han att bara jag kommer med dimensionerna på tex alurör för spinbom. Så skulle jag få en skiss på mängden fiberer och riktning. 

Har dock inte hunnit fundera mer. Men, nu är ju båten uppe ur vattnet.

Det blir garanterat ingen optimalt konstruerad bom. (iom att det är hembygge med lite marginal för sbs ) Men bra nog ändå :)  kul att kleta lite själv!  Viktigaste frågan är väl om det blir billigare än färdigt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såmycket billigare tror jag inte det blir men mycket roigare :)

Om du får några dimentioner eller ideer hör gärna av dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte glasfiber bara för att det oftast används i form av huggen matta och polyester, använder man väv och epoxy istället och sedan vakuumgjuter det hela kan man få överraskande bra grejer - dessutom utan kolfiberns ömtålighet när det misshandlas. Visst, lite tyngre om man vill ha samma styrka, men glasfiberväven kostar väl ungefär 10% av motsvarande kolfiber, så man har råd att göra bort sig ett par gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Då finns ju även aramidfiber (kevlar) att blanda in i leken, om man vill kombinera olika fibrers egenskaper. Dock behöver man tänka på hur man gör det, för att inte framhäva deras dåliga sidor istället för dom bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolfiber är både tungt och svindyrt.

OM det skall var någon mening att bygga i kolfiber måste du göra det High-tech  Det är först då du får nytta av kolfiberns höga prestanda. (dvs stark i förhållande till vikt)

Normal när man gör kolfiberkonstruktioner så har man väldigt exakta formar med hög yt-finnish och gör lindningen under tryck. Om man väljer att tillverka ett rör så är den vanligaste metoden att linda kolfibertrådar under visst tryck i minst 2 riktingar, något sämre att linda på väv men det går också. LImmas då med epoxi som har bästa egenskaperna mot kolfiber. Sedan gäller det att göra konstruktionen så tunn som möjligt och pressat ut all onödig epoxi som ökar vikten. Det gäller då att räkna ut antalet lager kolfiber (så man inte använder mer än nödvändigt om konstruktionen skall bli lätt men samtidigt hålla).

Röret måste göras som ett ihåligt tunnväggigt men homogent rör för att bli lätt och starkt. (En konstruktion som bygger på 2 halvor som sammanfogas blir tyngre och inte lika starkt) Jag antar att man bör eftersträva ungefär halva godtjockleken på det färdiga laminatet mot vad ett motsvarande aluminiumrör skall ha för samma styrka. Jag ser även svårigheter att utforma en invändig form som går att få ur ur det färdiglaminerade kolfiberröret.

Största problet torde då vara att få ut innerformen ur det färdiga röret. Gissar att denna del förmodligen även blir den dyraste delen av projektet. Min ide är att den får en liknande konstruktion som en expander skruv , som kan skruvas in (ihop) så att diametern blir mindre och sedan kan dras ut ur det färdiga röret och ha en super-yta som gör att det släpper.

Slutsats

- Inget som jag skulle ge mig på  !

Det blir billigare att köpa ett färdigtillverkat, (ja, jag vet de är rätt dyra)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh!

Ska man ha riktigt lätta och starka grejor så satsar man på titan! wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har funderat mycket på formen de kan nog vara en svår uppgift. En ide kan ju vara som en jättekondom som är över ett rör. så i värsta fall fastnar bara lite gummirester . Att det inte blir billigare är jag med på då de inte är så dyra till min lilla båt. (X-79) ca 7 för en selden med beslag och allt. Men då varken lär jag mig något eller sysselsätter mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du inte ha för stor dimension på röret kan en gammal vindsurfingmast fungera. Annars gjuter man kolfiber med delad form och med en ballong som man blåser upp för att hålla ett mottryck, man kan även gjuta i en autoklav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...