Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
ingemarhall

pris epoxy

Rekommendera Poster

Hej alla !

Jag har förstått att många låtit epoxybehandla sina båtar. Det säkerligen vad min Leisure 23 skulle behöva eftersom bottnen såg bedrövlig ut då vi lyfte henne. Köpte ju båten i somras och har inte sett bottnen förut. Frågan är vad en sådan operation kostar på en 23:fotare med järnköl, upp till vattenlinjen? Vad är normalt att betala på en båtverkstad ?

Tacksam för svar skrivr

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vad som behöver göras. Om det skall göras från grunden, att dra av allt inkl gelcoaten och sen på med alla lager så hade jag nog räknat med ca 30-40´ kr minst. Jag håller på att göra jobbet själv. En 34-fots segelbåt (hade fått en prisuppg på 50´på ett varv). Vill göra det själv, priset + alltid kul att göra det själv/lärorikt).

Man kan låta en blästrare göra en del av jobbet (ca 8-10´ kr för att dra av allt). Sen återstår mycket ändå.

Jag har precis gjort den delen själv i helgen. Nu är den helt naken. Körde med lackfräs. Kostnaden för allt material landar på ca 7-8´ kr. Sen till kommer din timkostnad till dig själv :-)

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen anledning att ta bort gelcoaten om den inte är hårt drabbad av plastpest. 

Du skriver att bottnen såg bedrövlig ut, Ingemar, vad menar du med det? Om det bara är många lager gammal bottenfärg så räcker det gott att bara slipa ned det.

Har du konstaterat plastpest?

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Flintstone, sålänge du inte är drabbad av plastpest skall inte gelcoaten av.

Slipa ner till gelcoat/järnrent, se till att det är torrt och på med epoxi. Själv körde jag med VCTar2 från International, och då är det ju bara att gå in på deras sida exempelvis och kolla åtgången per m2 samt antal strykningar.

Sen får du räkna med att det går åt en del slippapper och trissor :) Jag använde en kombination av excenterslip, vinkelslip och LeFants Paint Remover (rekommenderas!). Tror kostnaden landade runt 4-5kkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart den inte ska av om båten inte är drabbad. Sällan man ska laga något som inte är trasigt... För stort jobb och onödigt att göra det i preventivt syfte.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur upplevde du VcTar2? Jag är sugen på den då den dels är lite tjockare, dels är självutjämnande samt att International rekommenderar den till Vc17..

Har en nyblästrad yta att jobba med som har ett intakt lager epoxi kvar och här och var delar av lager 2 (eller om det är lager 2+3 som finns - vet inte exakt hur många lager som lades när båten var ny) - funderar på om VcTar2 är tillräckligt utjämnande och tjock för att slippa slipa hela botten så det får nog bli en provrollning av nån meter för att se hur den beter sig..

(Att slipa en 45-fotare känns väl lite sådär.. ;)   )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att botten ser bedrövlig ut på en gammal båt som man köper är väl det vanligaste. I regel är det ju bottenfärgen som byggt upp tjocka skikt och släppt på vissa ställen.

En ganska tidig åtgärd, för min del, när man köpt en gammal båt är att slipa ner bottenfärgen till gelcoaten. Brukar köra med excenterslip kopplad till damsugare till att börja med kör jag med grovt papper kornstorlek 40. När all bottenfärg är borta brukar jag köra över med finare.

Själv har jag använt Gelshield som epoxyprimer.

Har inte båtbottenen fullt med små blåsor som innehåller en vätska när man petar sönder dem som luktar ättika så är nedtagning av gelcoaten inte nödvändig.

Sen är det väl frågan om det är nån mening överhuvud taget att göra en sånt omfattande arbete - att åtgärda böldpest - på en sådan båt som du har. Om den skulle va drabbad, så håller den med all sannolikhet den tiden du har kvar båten utan åtgärd.

Men bottenfärgen skulle jag ta ner, prima och måla ny bottenfärg. De kan ju göra några procent högre fart.wink

post-945-1394237277,1868_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde den som tämligen lättarbetad, och ja, det är den som rekommenderas som grund för VC17m! Jag hade först tänkt köra Gelshield, men International sa att VCTar2 var bättre, och gick att använda direkt på järnkölen (Gelshield behöver nån form av primer).

Jag tror tyvärr inte den är tillräckligt tjock och utsmetande för att den ska kunna täcka över så som du beskriver. Fast det beror ju å andra sidan på hur bra yta man är ute efter. Jag använde fina skumgummirollers men fick trots det en lite apelsinskalsstruktur, så jag gick över en vända med excenterslipen och fint papper innan jag la på VC17m.

Hehe skulle ja behöva slipa en 45-fotare skulle jag ha mardrömmar...

Slutresultat: http://2.bp.blogspot.com/-EYUL6o1g5io/T6dyU_VDt8I/AAAAAAAAAJE/8jsRXPaXzcs/s1600/IMAG0094.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-gFJcOz3T_OY/T6dxzyp07dI/AAAAAAAAAI8/S_ty2b7TsyA/s1600/IMAG0121.jpg

post-10020139-1394237277,2442_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som vi trådkapar lite väl mycket nu iofs.. Men.. Har kört Nils Malmgrens epoxi och den fyllde väldigt bra, men kräver mellanslipning och rätt hög temp för att härda. Den skulle fyllt flera gånger grövre yta än vad vi har nu.. Men.. Om jag måste slipa så är ju beach 2013 för överkroppen inom räckhåll ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer också köra med NM Epoxi. Men det kommer dröja innan jag gör det. Jag har precis gjort en del och kommer att fortsätta med början av april.

To be continued!

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv gjorde jag detta jobb förra året på min 24 fots snipa. Använde Hempels epoxi, den var mycket lättarbetad och resultatet blev väldigt bra. Jag la på 5 lager och kostnaden för detta stannade på ca 5000 kr.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen allihopa !

Först vill jag tacka för alla fina råd, och det var roligt att se att det blev lite disskution om tillvägagångssätt och materialval. Men min egentliga undran var alltså vad det kan kosta på en båtverkstad att få detta gjort. Har planerat en längre segling till semestern och jag tror inte jag hinner med själv. Vårvädret i Göteborg är ju inte direkt att lita på!!

Hälsar

         Ingemar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag ingen kan svara på bara genom att du säger att botten ser bedrövlig ut. Det beror helt på hur dålig botten är, vilken metod du väljer att varvet ska använda och hur många lager epoxi som ska läggas. Är det allvarlig böldpest behöver gelcoaten tas bort och båten måste torka. Behöver detta göras i varmhall går kostnaden upp rejält.

Du får nog räkna med ett femsiffrigt belopp hur du än vänder på det.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda vettiga i ditt fall med den frågeställningen är att be att få ett anbud på jobbet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...