Jsen 0 Postad 15 Oktober , 2012 Helt ärligt nu, vad tror ni att jag kan få för min båt? Tänkte försöka sälja min båt till våren och köpa något större, men man får ju inget för båtar längre känns det som, kollar man på blocket så ger folk mer eller mindre bort sina båtar. Jag har en Sea Ray 200 overnighter -91 som är i gott skick för sin ålder, har renoverat den för nästa 40 000:- dom senaste 2 åren, det som ska bytas är bytt, klätt om lite dynor etc. En bra boggikärra följer med. Så vad tror ni är rimligt?, själklart vill jag ha så mycket som möjligt men hur mycket kan man hoppas på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 15 Oktober , 2012 Svårt att säga, men kolla blocket. Lägg dig kanske 30.00 mindre än den billigaste? Så är man nog nära verklgheten. Gissningsvis mellan 80.100.000 SEK om du vill bli av med den? Tror närmare 80k än 100k. Tror inte heller på en ljusning. utan snarare.. att vi nu anpassat oss till världsmarknaden. Typ USA, där båtar länge varit rätt billiga. Och att båtlivet tillhör en gammal generation. Den yngre generation är inte intresserad länge. Det tror jag också delvis beror på alla griniga gubbar i diverse båtklubbar. Samt den otrevliga tonen som blivit på sjön. Samt politiken som förs om alkohol, och det är ju bara en tidsfråga före vi har skatter och register samt båtkörkort. Den frihet som båtlivet varit håller på att försvinna och kommer antagligen försvinna. Vilket gör att tröskeln blir större att komma in i båtlivet. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 15 Oktober , 2012 80.100.000... - åttiomiljoneretthundratusen kronor - aningen övervärderad tycker jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 15 Oktober , 2012 Det krävs körkort för bil, det finns en herransmassa skyltar att hålla reda på och man måste ha körkort. Utöver detta får man inte köra berusad. Folk fortsätter att köra bil... ändå! Kan verkligen kraven på båtfolket få dem att sälja båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tamb 2 Postad 15 Oktober , 2012 Nej jag tror inte folk börjar sälja båtar bara på grund av kraven. Men det blir nog färre och färre folk i åldern 20-35 år som lånar upp sig över öronen för att skaffa ett båtliv och sedan vill betala de allt dyrare löpande kostnaderna med kommersiella varv och hamnar. Om inte dessa personer vill böjra köra båt, vilka ska då köpa alla dessa begagnade 70- och 80-talsbåtar? Inte de som har haft båt i 30 år och nu vill skaffa något bekvämare i alla fall... Detta kommer nog att göra att priserna ska ned ytterligare ganska kraftigt. Eller så blir inga båtar sålda... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jsen 0 Postad 15 Oktober , 2012 80-100 000:- låter sjukt billigt, men du har säkert rätt, under 100´ skulle jag aldrig gå, då kan den lika gärna stå i garaget och samla damm. Jag tror på hoppet, det kommer att vända någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 15 Oktober , 2012 Jag fick 115.000 för min 21 fotare med V8 -96, och det va för några år sedan när det va goda tider... Så räkna du mera runt 80K. eller lägre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 15 Oktober , 2012 Har inte sett båten mer än på bild men runt 60.000 -70.000 om det är en importare (floridabåt) och runt 80.000-100.000 om den är svensksåld och allt tipp topp är nog realistiskt Läget är som så att förra året hade jag fått runt 220.000 för min 23 fotare, i år ca 150.000 Så illa är det tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 15 Oktober , 2012 Illa och Illa. Ska du sedan köpa en ny båt så kan du ju göra fynd i nästa led. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Oktober , 2012 Tyvärr är 19-20-21 ft dussinbåtar ! Finns mycke att välja på i den storleksklassen . Din båt måste sticka ut på ett unikt sätt , annars försvinner den i mängden av annonser ! För dom 40tkr du renoverade för , vad gjordes ? Är det V8 eller v6 ? Skarven -91 blev det G2 på Alhfa drevet, vad har du ? ..och som broder SR 230 undrar ...är det en FL båt eller från någon annan delstat , om det nu är en import ....Många parametrar blir det :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Oktober , 2012 Bilen har du för att vardagen ska gå ihop, handlar och lämnar ungar på dagis. Det är när man har pengar över efter bostad och bil som man lyxkonsumerar båtar. Och jag håller med, ju mer man reglerar inom båtlivet som föregående talare nämnde så kommer färre och färre att ge sig ut till havs, de är för krångligt och dyrt helt enkelt. Politik är säkert bra men till havs hör de inte hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 15 Oktober , 2012 Bra inlägg! Detta kombinerat med ständigt stigande bränslepriser kommer att förstöra ännu mer och då framförallt i de lägre/mellanprisklasserna där hittils med vanligt folk varit konsumenter. Tröskeln blir högre. Båtar är en fritidssysellsättning och går inte att jämföra med bilar. På sin fritid och semester så vill man inte ha massa onödiga regler och lagar som mest tillkommit av politiska skäl. Speciellt om man bara är ute kanske 10-30 timmar per år som många är. Och till dem på forumet som klagat på de stora monstren till lybåtar och tycker dem är förfärliga: om kanske inte så många år så är de snart de enda båtarna kvar i marinorna för det är bara deras ägare som har råd att ha båt. Om utvecklingen fortsätter i den rikting vi är på väg så är det 100% sanning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 15 Oktober , 2012 Ibland blir rädslan för floridabåtar lite väl hysteriskt. Visst har båten gått många år där så slits den mer än om den gått i sötvatten under svenska somrar. Men en båt som gått exempelvis 5 år i floridavatten och sedan 10 år i svenska vatten, helst då sötvatten, har nog väldigt få sviter kvar av sin floridavistelse. Troligtvis är många slitdelar såsom limpor, knän, vattenpumpar, drev utbytta och/eller renoverad. Gelcoat och skrovet i övrigt har nog polerats några gånger efter att den kommit hit. Att begagnat priset sjunker är nått man få leva med just nu, Att man lagt ett antal tiotusingar på att renovera motor m.m. är inget man kan räkna hem vid en försäljning. Däremot kan det vara en sak som gör det lättare att bli av med båten . Tror, som många andra här, att du kan få runt 80-90 000 för den. Florida eller inte har nog mindre betydelse tror jag. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 15 Oktober , 2012 Skaffa dig du ett stort garage, för trenden kommer bara att gå neråt. Skall du över huvud taget sälja så dräp ner priset till under skamnivå, annars blir du sittande med den för evigt medan soppapriserna rusar uppåt med samma fart som amerikanska besinslukare har..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Oktober , 2012 hehe vilken optimist ne men jag kan också undra vem som köper en sportbåt med bensinare, V6, V8 eller V12. Å andra sidan så kostar en modern inom- eller utombordare enorma summor så man kan ju köra ganska mycket båt med en äldre V8 innan det har lönat sig att köpa en snålare modern motor. Säg att man köper en båt för 100.000kr och 5 år senare säljer man av den för 60.000kr. För de som har råd att ha båt är det pristappet inte speciellt mycket att snacka om liksom.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 15 Oktober , 2012 Behåll du din båt något år, när den värsta krisen blåst över kommer den att stiga i pris igen. Så har det alltid varit bara kolla på hus och bilar de rasar de med. Tror inte ett dyft på belackarna som skriver att allt rasar. Kolla vad en ny kostar de sätter begagnat priserna och ingen tror väl att nya båtar kommer att rasa flera humdra tusen i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 16 Oktober , 2012 Priserna på begagnade båtar kommer knappast att gå upp igen. Om man jämför med bilmarknaden så försvinner bilarna efter ca 10 år. Då har de blivit för dyra att reparera i förhållande till inköpspriset så de skrotas. Vad gäller båtar så är det mycket få som skrotas, samtidigt som det hela tiden pumpas ut nya. I tråden diskuteras en 91:a som skall säljas. Hur stor andel av de båtar som tillverkades 91 finns kvar idag? Antagligen uppå 90 % och då i bra skick. Jämförelse med bil igen: Hur stor andel av de bilar som tillverkades 91 finns kvar? Troligen det omvända mot båtarna dvs ca 10 %. Detta gör att marknaden blir mättad dvs det finns betydligt fler båtar till salu än det finns köpare, medför sjunkande priser. Lägg sedan till stigande bränslepriser och en törstig båt så lär inte prisbilden bli bättre för den typen av båt framöver. Samma sak vad gäller pris har drabbat segelbåtar. Den båt jag äger stod 08 i ca 520 kkr. Idag finns en likadan på blocket för 380 kr. Ändå är vinden gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 Oktober , 2012 Då lär nyförsäljningen upphöra helt då för vem köper en båt för en miljon och efter två år är den värd noll. Begagnat marknaden kommer helt säkert återhämta sig vad tiden går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 Oktober , 2012 De misskötta båtarna lär försvinna till skrot, men de som är väl underhållna lär nog kosta pengar de med i framtiden, marknaden verkar mättad nu pga all import. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 16 Oktober , 2012 Här kommer lite motvals o brandfacklor in i nationalhemmet... ärans o hjältarnas präktiga land... Håll i er... båten är importerad, milda makter!! (den är byggd i USA nämligen). Kan den ha köpts ny någonstans i det inre av det otäcka landet och tillbringat sitt liv i någon av alla de stora insjöarna som finns där tillsammans med någon som skött om den (dvs inte är betett sig så som vi svenskar säger att de alltid gör)? Tänk om den är i bättre skick än om den köpts ny i Sverige och använts av en slarver på här på västkusten? Jo, det finns både salt och slarvpellar i svedala! För att inte tala om bensinpriset... Det måste vi ju vrida till lite också så att det framstår som helt horribelt. Det är ju nämligen som så att det relativa bensinpriset aldrig varit så lågt som idag. Alltså.. vi har det ekonomiskt lättare att tanka båten idag än på 50-talet. Så kan vi ju inte ha det. Det är dyrt att ha en båt på fullservicemarina, visst. Då bör ju båtar som en SR200 klara sig bra eftersom man inte är beroende av marinor och upptagningsresurser. Den kan tas upp med trailer och ställas på gården, eller i ngn lada eller hos någon bekant. Många kan lösa det problemet. Det fåtal som inte kan nöja sig med att ta mer än ett glas vin eller en öl innan man stannat, eller inte kan ligga still såpass länge att ett par glas till hinner försvinna ner under promillegränsen innan det är dags att tuffa hem igen kommer att sänka hela branschen...knappast. Utbudet är större än efterfrågan. Priserna på beg. båtar sjunker alltså. Det har väl bara betydelse när man säljer sitt livs sista båt? Idag har vi möjlighet att byta upp oss rejält till en båt vi inte kunde drömma om för ett par år sedan, om vi vill. När svensson upptäcker hur billiga båtarna är idag kommer det att bli en himla snurr på försäljningen och packat i naturhamnarna. Hemska tanke. Varför får båtarna inte skjunka i värde? Det gör ju det mesta annat, utom kanske bostäder och vissa ädla metaller. Jag har en grannfamilj som for till Grekland härom året. De betalade 30 000,- för detta. När jag frågade dem om om de skulle få igen sina pengar tittade de på mig som om jag inte var klok... Jag gissar att hela chartebranschen kommer att gå i putten eftersom folk inte får tillbaka sina pengar när de kommer hem igen. /Anti Gnällspik, Klagarevägen 13, 133 13 Oroshåla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 16 Oktober , 2012 Just detta inlägg talar emot sig själv,det är just importen som trycker ner priserna så att vi närmar oss dom priserna som finns i europa. SÅ kontentan av att vi har en global marknad gör att priserna kommer fortsätta att rasa tills vi ligger på samma nivå som resten av EU,det kostar ju inte mer än frakten att köpa båt inom Eu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 Oktober , 2012 Jämför man med en bil så är nog en båt av normalstorlek nästan 2-3 gånger dyrare, den är runt 5 gånger dyrare att serva osv, en bil använder du dagligen en båt i snitt 50-60 timmar per år. Det är oförskämt dyrt att serva och underhålla båt, delarna är 10 gånger dyrare ibland än på tex bilsidan. Bara jämföra pentas oförklarliga prispåslag. Marknaden är mättad ja ! Det har sålts och importerats mera båtar än vad det finns köpare. Men vid ekonomisk oro så köper inte folk båt, tänk tillbaka vid krisen 1992, båt hus och bilmarknad kollapsade, och vad hände sen ja det vet vi ju med facit i hand. Båtarna kommer att stiga dvs de som är underhållna och skötta sen spelar det ingen roll vilket land de kommer ifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 16 Oktober , 2012 Och där ungefär är vi väl nu? Alltså är botten nådd och vi kan vänja oss och andas ut. Helt i synk blir vi aldrig eftersom vi har en annan valuta än de flesta andra. Just idag är det ju exempelvis bra att handla båt på andra sidan om Åland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 Oktober , 2012 Nej det talar inte emot sig själv kolla bara marknaden bila,r för 10 år sen när allt skulle importeras från eu land importerade själv en passat då, priserna i sverige rasade under några år men idag har de stabiliserats, tror inte det finns nån som importerar från tyskland idag. Dessutom är nog båtarna bra mycket billigare att köpa nya i tex usa och det återspeglar andrahandsvärdet. Vi har andra kostnader och särskatter i detta land vilket gör att nyproduktionen är dyrare här. Nu tänker inte jag orda mera om detta här, men krisen i europa återspeglar sig i kapitalvaror, och just nu är det köparens tillfälle för priserna kommer stiga när marknaden vänder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 16 Oktober , 2012 Hoppas du har rätt och jag fel. Men jag är inte optimistisk. Ett exempel har en importör här i mina hemtrakter som importerar från England,han har en vinst på ca 20% per båt när hemfrakten är betald och han behöver inte annonsera ens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 16 Oktober , 2012 Det hela handlar om marknadsanpassning, du får lägga samma summa i stort sett om du säljer billigt nu o därefter köper nytt med dagens priser. Så enkelt är det, importörerna anpassar sina priser efter marknaden o det får ju privatsäljarna också göra(så småningom). Vänder det så kommer efterfrågan att stiga och därmed priserna, nytt som beg. Men summan du lägger emellan kommer ändå bli ung. Den samma Sätt ut den för 100 till våren, får du inget napp är det ju bara att sänka Det räcker ju att en hör av sig så kan den vara såld... Den som tjänar mest är den som ingen båt har o är på väg att köpa, så föryngringen kommer nog när priserna är på en attraktiv nivå för förstagångsköpare. Jag tycker själv att priserna på båtar är åt helv. för höga men börjar att bli bättre. I takt med att kundunderlaget försvinner så kommer klipparna som driver marinor också att göra det, så där blir det också en självsanering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Oktober , 2012 klipparna som driver marinoorna Hmm, vad menar du? Tycker du at 5-10% marginal som det är idag om du skall sälja en båt för tex 200.000:- är ett klipp????. 10.000:- i bruttovinst, löner, driftkostnader, skatt, mm. Jo det är verkligen klippare som är dumma nog att driva en marina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 16 Oktober , 2012 Ska förtydliga mig, nu menar jag dom som driver uthyrning av båtplatser/gästbryggor, som det har klagats över prissättningen en del här i forumet. Annars tycker jag nog att procenten du har verkar ligga som hos en vanlig bilhandlare, kanske lite över det till och med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 16 Oktober , 2012 Har väldigt svårt att tro att begagnatpriserna kommer höjas igen. Vi har idag ett otroligt överflöd av båtar i Sverige. Kollar man blocket på jänkebåtar så blir man förbluffad. Helt sjukt vad mycket båtar det finns till otroligt låga priser. Att båtarna sänks så väldigt mycket tror jag i många fall beror på att folk vill ur båtlivet. Många som skaffade jänke båt för 3-5 årsen hade ingen aning om vad det kostade att ha båt. Idag säljer dom den hellre med förlust än att behöva betala vad det kostar att äga den varje år. Vart skall alla båtar ta vägen? Mer eller mindre inget skrotas då svensken gärna tar sig an vilka objekt som helst. Färre ger sig in i båtlivet pga alla pengar bland yngre går till boende. Resor har nog stulit mycket folk från båtlivet också. Tyvärr är nog inte botten nådd ännu En aspekt till. Yngre personer vill ha kul. Förr så festades det en hel del i hamnarna. Detta blir många gånger inkörsporten till båtlivet. Idag får man inte göra ett skit i hamnarna utan att det klagas eller att folk blir utkörda. Alla gästhamnar har valt att satsa på familjer. Dessa spenderar i regel inga större pengar i hamnarna. Krogar och restauranger stängs ner och på västkusten är det nuförtiden stendött jämfört med förr. Hade jag vart 20-25år idag så hade inte varken jag eller mina kompisar lagt de pengar och tid på båt som vi gjorde när tiden begav sig. Just pga läget i hamnarna För övrigt importeras det mängder av bilar från Tyskland fortfarande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 16 Oktober , 2012 Det finns som bekant två moment av lycka i en båtägares liv.När båten köptes och när den till slut lyckades säljas.Bränslepriserna är bekymret och kommer så att vara. Det är tungt för de flesta att ha en fin båt som suger i sig för 5000 för en tur i skärgården några dagar. Har man sedan dubbelmontage...Glöm Öland , glöm Gotland. Kommer sedan MP in i riksdagen .... Båtarna med stora motorer kommer def att sjunka i värde drastiskt. Hörde av en handlare att båtar i 2 miljon klassen säljs för lite över miljonen. Kanske marknaden för segmentet 250 tkr båtar kan var mer stabil. Trist utveckling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser