Tomas99 64 Postad 5 November , 2012 Och två bilder till, den t.v. visar skillnaden mot en vanlig regulator. Den andra t.h. hur max- och min-spänningen (se mitt förra inlägg) varierar beroende på temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 5 November , 2012 Jag kan inget om denna regulatortyp, men efter att ha läst inläggen spekulerar jag. Det verkar som om den kan ha en temperaturreglering och om så är fallet kanske den är felaktig och lurar regulatorn att det är lägre temperatur vid batterierna, vilket gör att den reglerar upp laddspänningen. Har du kollat att alla batterierna är felfria? Om de är de och du inte vill lägga ner mer pengar på felsökning mm, kan du köra vidare som det är, men du bör sänka laddspänningen och då kan du överväga: 1, koppla in en diodbrygga som någon föreslog vilket sänker spänningen. 2. Låta bli att toppladda batterierna med exempelvis landström under veckorna, 3. När spänningen går över ca 14,7 volt och du skall köra motorn länge, sätter du på strömförbrukare som tar mycket ström, tex lanternor, strålkastare, värmare. Av dessa alternativ är det endast nr 1 som är självreglerande och gör att spänningen inte behöver övervakas hela tiden. Behöver du inte laddningen från generatorn kan du alltid bryta strömmen till fältlindningen, dvs den som går via laddlampan till generatorns anslutning DF/61. Detta gör du dock på egen risk men är knappast farligt att göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 November , 2012 Egentligen är det ganska enkelt: Beskriv problemet för Roger Sagdahl. Om det inte leder till en lösning, släng ut TWC-regulatorn. Den är visseligen bra men mängder av båtar fungerar utan den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 6 November , 2012 Det går att montera in en Cetec också http://www.ctek.com/se/sv/chargers/SMARTPASS Kanske blir lite tårta på tårta men med solceller och annat så borde denna kunna sköta det mesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser