Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
kvasi

Får inte ut all olja ur KAD43 - hjälp !

Rekommendera Poster

Hur ska jag få ur all motorolja ur min KAD43??? 

KAD 43 innehåller enligt manualen 11 liter motorolja - men när jag varmkört till drifttemp.och sedan pumpar ur olja, så får jag bara ut fem liter ! Någon som kan ge tips?!

Jag skickar ned oljepumpsslangen genom röret för oljestickan. Efter ca 60 cm så tar det emot - och sedan kan jag knuffa på och få ned den ytterligare ca 40 cm. När jag sugit ur de fem litrarna, så spelar det ingen roll hur långt ned slangen är - den suger bara luft ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40+60=100 cm är verkligen motorn så djup, eller har slangen varit nere i botten och nu böjt sig och är på väg uppåt igen?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Rascal har lösningen på problemet. Kör ned sugröret tills det tar emot (vilket troligen är botten på tråget) och sug ur resterande litrar.

Jag använde suga via oljestickans rör-metoden för första gången förra hösten, på både båten och ena bilen faktiskt, och det tog en bra stund innan jag fattade hur jag skulle göra. Den jobbade så tyst ibland att jag trodde att den inte sög upp någon olja alls och eftersom jag också misstänkte att jag inte fått ur all olja. Jag jockade fram och tillbaka med sugröret, tryckte ned det superlångt, drog upp det för långt och alla andra möjliga varianter. Sen tänkte jag att jag skulle ha lite tålamod och kunde då se att nivån i behållaren ökade men att det gick så långsamt att det knappt gick att se med blotta ögat. Med lite tid fylldes dock behållaren så att jag kunde se att all olja sugits ur.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inte heller ut 11 liter. Men en 8-9 liter behöver jag hälla i.   Vacuumpump via oljestickan. Behöver ofta trixa lite för att hitta rätt läge och få ut allt ur tråget.

Du har bytt oljefiltret också? Där går några deciliter.

Tror inte det det är så farligt att inte få ur 100%, bara man byter det mesta av oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,

 

Kan tyvärr bara ge dig förklaring på slang fenomenet, vart oljan är vet jag inte... .

 

Röret som oljestickan sitter i som du använder för att föra ned sug slangen/röret är böjt. Denna böj är det som du upplever att det tar stopp vid, som du sen kan pressa förbi.

 

Oljesticks röret går ned under sumpen, munstycket som oljepumpen suger ifrån i oljetråget. Det är designat så att man skall kunna använda den typ av sug som sluter tätt runt oljesticksröret och använda det som sugrör med i den lägsta punkten i tåget, samt att slagg som läggs på botten av tåget skall sugas upp vid oljebyten. Dessvärre är det alltid en del olja som ligger kvar under oljesticksröret, men inte 6 liter.

 

 

Kollade du nivån innan du började, för om du hade under eller nära lägsta nivån på oljestickan har du ca 3 liter olja upp till max nivån ( skillnaden mellan min och Max). Då har du 5+3=8 liter, då är det bara 3 liter som saknas till 11. Sen nästan 0.5 i filtret, då är det 2,5 som saknas. Sen vet jag inte om oljekylaren är svår att tömma, så den kanske håller kvar en del. Hoppas du förstod hur jag tänkte.

 

När jag bytte i år fick jag bara ut 7, och då hade jag låg nivå med olja.

 

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet lämplig diameter på slang att trä över hålet på oljestickan? Jag har hittills alltid bytt genom ett tunt sondrör som jag stuckit ner i röret, men det tar en herrnas tid så denna höst är jag beredd att testa något nytt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte stoppa ner något sugrör i oljesticksröret. Oljesticksröret  är sugröret. Man sätter en passande slang på röret och suger. En 10mm slang passar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man inte köra med sugrörsmetoden? Gäller det alla motorer eller bara KAD43?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför att det går mycket fortare och lättare.  Många motorer har separat sugrör eller slang. På en del motorer såsom VP 31-300, och V6-V8- motorer suger man genom oljesticksröret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med Volvo Penta MD2040B. Skall prova Ditt tips, för antar att samma sak gäller där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man suger genom röret utseluter väl inte att man använder ett sugrör? Det hela måste väl bero på hur långt ner själva oljesticksröret går i sumpen? Min bruksanvisning säger bara sug upp oljan genom hålet för mätstickan.

Ett sugrör når garanterat botten, så frågan är då vilka motorer som har ett oljesticksrör som går tillräckligt långt ner. Vore intressant att få veta av några som provat hur stor skillnaden i upptagen oljemängd blir.

Orkar nog inte prova själv, sugrör fungerar perfekt för mig och är knappast jobbigare heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde en en ganska mjuk slang i oljesticksröret tills det tog stopp och fick upp c:a 10l. på min KAD 43:a, och det nöjde jag min med.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men då använde du dig av sugrörsmetoden som jag antar dom flesta använder sig av. Men hur mycket hade man fått upp om man bara trädde en slang över oljesticksröret som Rollen föreslår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att sugröret inte verkar nå botten, utan troligen böjer sig iväg i ngn annan riktning istället. Jag får ut ca 4 liter av de 6.5 det skall vara i min VP MD2040B. Denna motortyå är väl en av de vanligare på segelbåtar så mycket intresserad av att höra andras erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sticka ned en slang i oljesticksröret går bra. Tricket är att sluta mata in slang när det tar i botten, annars kröker den sig och viker av uppåt igen. Håll slangen utanför oljestickan och syfta hur långt du skall sticka ner slangen för att komma till botten av tråget. Sedan gör du ett märke på slangen i jämnhöjd med överkanten på oljesticksröret. Då ser du när du är i rätt härad så kan du trixa lite däromkring tills du känner botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, för alla ni som funderar på att använda ett sugrör i oljesticksröret för att suga upp oljan för att nå botten, har ni en bild nu hur oljesticksröret är monterat i KAD motorerna, och säkert i alla de flesta andra motorer.

 

Oljesticksröret sitter under sumpsugen, dvs lägsta punkten i oljetråget. Så arbeta med ett sugrör i röret är bara risken som nämnts tidigare är att den slangen böjs uppåt, och ni får inte med slaggen på botten.

 

Oljesticksröret är designat för att bästa sättet att tömma ur oljan.

 

På bilden har ni en motor som är Uppochner, med sumpröret för oljepumpen och under den oljesticksröret.

 

Må gott alla,

Bx

post-10020011-1394237276,8876_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Björn tack för det, det var fakta... Jag provade för min del att konsultera manualen (helt galet, jag vet...) för min VP MD2040B och den sade samma sak, koppla pump direkt på oljesticksröret. 

Bara att prova igen då. Synd att motorn hunnit kallna med allt klegget i botten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan också sätta en hålskruv (M18x1,5) med banjonippel i stället för pluggen i tråget. Till banjonippeln fäster man t.ex. en 10 mm slang med en kulventil och propp i andra änden. På insugsslangen på den pumpanordning man har sätter man en nippel med samma gäng som proppen. När man ska byta olja skruvar man bort proppen, öppnar kulventilen och suger ur oljan. På det viset suger man rent i tråget också.

Visst, det är söligt när man monterar detta, om man inte gör det på tom motor, men man behöver bara söla en gång.

Så har jag gjort på våra 41:or. Fungerar finfint.

yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bilden som Du hänvisar till är förmodligen tagen ur VPs publikation Verkstadshandbok Bränsle- och smörjsystem. Bilden förvränger verkligheten litegrann. Både sugröret till oljepumpen och röret till oljestickan sitter fastsatta med klammer i samma konsol som egentligen är en skvalpplåt och ligger i verkligheten på i princip samma nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...