Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Ogio

Billiga motordelar?

Rekommendera Poster

billigaste stället att köpa motordelar på? i detta fall till utombordare. Också det bästa skulle ju va bra att veta då det billigaste inte alltid är bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får speca lite bättre vilka motordelar du tänker på, tändstift, propeller eller övriga? I Sverige är väl de få återförsäljare som finns dyra, ett alternativ kan vara att importera från USA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I detta fall är det vev och ramlager & lite andra saker till en Mariner 100. Har kollat drev.se och marinshopen, båda är väldigt bra med snabba leveranser. Drev.se ska ha 6595:- för alla lager och marinshopen tror jag skulle ha 7420:- ganska mycket pengar för lite lager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte behövt vara så grundlig i någon av min utbordarreparationer att jag gått ner och klyvt, men andra lager till såväl bilar, släpvagnar som mc/moped är enligt vad jag erfarit ofta standard Timken, SKS - andra leverantörer som kopierar dimensionerna har omvandlingstabeller. Googla de uppgifter som står på ditt lager och du kommer alltid till någon sida (om än asiatisk), med lite tur är det därefter bara att vända sig till gemene grossist (dessa brukar jag hitta via slagningar på div bilfourm eller en ny googling, eller varför inte kullager.se som har prisgaranti).

Summan av mina erfarenheter är alltså att bara för att det är en båt behöver inte lagren bara finnas hos just marindelsdetaljister.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger något i det du säger, men jag tror inte jag har sån tur i detta fallet. Blocket ligger på bänken och jag har inte klyvt det än, låter som det skulle va vevlagren och verkar det som ramlagren är ok så skiter jag i att klyva motorn utan byter bara vevlagren. Vet inte riktigt vad dollarn står i nu men ett lager från USA skulle kosta ca 580:- frakt och då är skillnaden inte så stor. Känns bättre att handla från svenska företag med då det är mycket lättare att skälla så dom förstår om något skulle bli fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte rätta mig angående priset hos marinshopen, deras pris är 7257:- och inte 7420:- som jag skrev innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle ha sagt plattan på Sergels torg, men där handlas det väl med andra prylar...

skämt åsido. Så fort det står marin eller båt framför ökar priserna med flera hundra procent. Märkligt.

Jag köper personligen aldrig de billigaste motordelarna, utan satsar på originaldelar. Det lönar sig i längden (t ex körde jag bara 50h med en impeller från Biltema, sedan lossade navet från vingarna),

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...