Ogio 1 Postad 22 September , 2012 Får inte bort svänghjulet på min Mariner 100 hp -88. Statorn bytt för något år sedan, jag har satt på en avdragare, dragit tills jag inte vågade mer i onyktert tillstånd med massa universalspray på. Bonkat på svänghjulet med gummiklubba undertiden men inte faan släpper det. Gör jag fel eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 23 September , 2012 Du ska slå med liten slägga i centrum på avdragaren, gummiklubba ger för mjuk stöt. Tanken är ju att axeln ska flytta sig innan svänghjulet hinner med på grund av sin tyngd. Lyft gärna lite på svänghjulet med handen så att det finns lite rörelseutrymme innan lagren tar emot kraften från slaget. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 September , 2012 Claes hann före, men men. Jag brukar knacka på avdragarens axelbult. Då kan man ofta dra åt avdragaren ytterligare en smula och sen knacka igen o.s.v. ända tills det släpper. (Har iofs ingen utbordare utan ett magnetlöst jättesvänghjul på 20 kg eller så.) Belastar ju vevaxelns lager så knackandet får måttligt, detta är aaanningens för mycket ;-) ... Nu har väl du inga neodymmagneter, men sådana verkar extra känsliga ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ogio 1 Postad 23 September , 2012 Tack för svaren, för försöka lösa det där på något sätt. Problemet är att den hänger ganska högt så jag har bara 15cm upp till taket när avdragaren sitter på plats. Men nu när jag vet att det bara är att bonka så löser det sig nog... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 September , 2012 Varning för kloavdragare! Svänghjulet blir lätt skevt då det ofta inte har stabilitet för detta. Har du redan dragit åt med kloavdragare så är det perfekt att banka på den stora skruven samtidigt som svänghjulet lyfts till övre glappläget. Viktigt då annars hela motorn svarar mot. Med svänghjulet uppallat med ett par skruvmejslar som precis upphäver tyngden på hjulet blir det betydligt mindre massa att flytta på med slaget som ska vara typ stor hammare (om det inte är en pyttemotor) Detta brukar alltid funka för mig även utan avdragare. Säkrast dock att använda befintliga skruvhål eller gångor och dra med det rätta verktyget. Är det typen tre skruvhål är det ganska lätt att förfärdiga sig en egen avdragare men det blir inte av för mig eftersom det funkar med ett par slag med hammaren. Fel men vad gör man. Allt får ju inte ta hundra år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ogio 1 Postad 23 September , 2012 Tack än en gång, nu är svänghjulet borta. En blandning av alla tips plus lite värme från en varmluftpistol så small det till. Satt som faan... Nu till nästa fråga, ska magneterna i svänghjulet inte sitta fast eller har dom släppt när jag bonkat o haft mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 September , 2012 Aj aj! Då har det hänt det sominte får hända som man säger. Men borde inte vara lätt att limma fast, det är ju stora ytor och ingen extrem temperatur. Gör rent och limma fast så att det håller för nästa smäll. Snabblim cyanoakrylat eller epoxilim. Lim funkar alltid bra på stora ytor och låg kraft. De trycks ju till och med fast av centrifugalkraften om motorn snurrar igång så de behöver bara sitta skapligt. Med epoxi sitter de som berget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser