Sparre 5 Postad 25 September , 2012 Jag tror det är fel säsong nu. Sedan undrar jag lite vad det där med många möjligheter betyder. Låter nästan som något defekt, men som kan bli något om köparen lägger ned tid och pengar.... Om jag hade varit dig hade jag dragit bort annonsen och satt vintertäcke på båten. Framåt våren hade jag tvättat båten, försökt tvätta bort den fula bruna vattenlinjen med oxalsyra. Sedan hade jag polerat både båt och motor. Sedan hade jag satt ut båten till försäljning strax efter båtmässan. Något större fel på priset tror jag inte att det är. Själv har jag agerat både köpare och säljare. Något jag blir grymt trött på som säljare är mailprutningar utan att ens ha sett båten. Något annat jag blir trött på är gnällspikar som tror att varenda repa på en 30 år gammal båt är något slags föremål för prutning. Är köparen däremot seriös och trevlig har jag absolut inget emot att diskutera priset, vilket jag också gjorde när jag sålde. Förlorade inte så mycket på ett antal års båtägande. Inget att snacka om tycker jag. Annars håller jag generellt med om att beg-priserna på båtar i Sverige är alltför höga, men varför sälja något billigare än vad marknaden är villig att betala? Ev ska jag försöka mig på någon USA-import framöver. Där är prisbilden oerhört mycket lägre och nu är kronan stark. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 25 September , 2012 Det där om att man inte ska skriva att man köper större fick jag som tips från en bilhandlare när jag skulle byta till just en större bil, det skapar tvivel hos intresserade, hmmmm, den kanske är lite liten..? Och för mig spelar det ingen större roll om en motor är 25 eller 35 år - den är gammal. Råden är i all välmening för att du ska kunna sälja din båt, och det är din båt och du gör som du vill. Ett till tips är att om du har en bild där du kör båten kommer du att sticka ut på ett bra sätt eftersom nästan alla annonser är stillaliggande, det gäller att sälja idén om båtlivet och då hjälper en fartig bild till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_lobster 4 Postad 26 September , 2012 Som många påpekar är båtmarknaden i stort sett död och det har den varit åtminstone sen förra året. Idag finns inget som kallas skambud utan man får vara glad om bån hör av sig överhuvudtaget. Har själv försöktsälja båt senaste två åren. Förra året avböjde jag bud som jag tyckte var för låga, men i år gav jag upp och sålde ändå. Det var rena turen för det var inte många som hörde av sig och om man ändå ska byta spelar inte lågt pris nån större roll. Man får fråga sig om det kommer bli bättre till nästa vår. Jag tror inte det. Lagren av osålda båtar växer ständigt. Utbud och efterfrågan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 26 September , 2012 Marknaden seg ! Ja men det pågår en kris i ekonomin i Europa, och den sköljer över oss med, där är nog svaret. Kapitalvaror som en båt är med mycket kringkostnader köper inte folk, när ekonomin svajar kolla bara bilmarknaden på blocket etc. Allt dippar nu ingen vågar bygga handla bilar osv, det är koparens marknad, samt ett överskott på beg båtar nu. Delvis på grund av en hög amerika import etc. Men de som köper billigt nu gör nog en god affär för på sikt när hjulen börjar snurra igen stiger priserna, såväl på nytt som begangnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 26 September , 2012 Tror säkert det finns många orsaker. En så viktig orsak tror jag är det pågående generationsskiftet. Många födda på 40-talet börjar ge upp båtlivet. De sitter med gamla båtar köpta på 70- & 80-talet. Många av dessa båtar ser idag för taffliga ut. Helt enkelt inget som tilltalar den yngre generationen som är födda på 70- och 80-talet. Överskott blir det eftersom inga båtar skrotas (i princip), och de yngre föredrar hellre en sportig bowrider, istället för någon gammal kabinbåt från 1978.... Dessutom tror jag rent allmänt att den yngre generationen inte är lika båtintresserade som sina föräldrar en gång var. Nu är det mer inne att resa jord och rike runt med en ryggsäck. Sticka till Indien och finna sig själv..., typ..... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 26 September , 2012 Niklas Forsén har ju just berört detta ämne i fler olika artiklar i olika forum och hans teorier stämmer ganska väl in.....Den massproduktion av båtar som förekommit de senaste 20 åren har gjort att beg. marknaden är översvämmad och därmed har priserna fallit. Han föreslår en båtskrot och varför inte.....där borde vi kunna köpa billiga reservdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_lobster 4 Postad 26 September , 2012 Detta måste ändock vara försumbart jämfört med konjunkturläget och en intresseändring. Annars hade ju detta läge inträffat långt tidigare. 2005 - 2006 var ju båtmarknaden glödhet. Totala antalet båtar har väl inte ökat nämnvärt sedan dess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 26 September , 2012 Båtskrot, hmmm Om någon bara tänkt på det! ;-)http://www.batskroten.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoklosterbrygga 0 Postad 26 September , 2012 Att sälja en båt är att sälja en föraning om ett härligt liv till sjöss så här kommer lite tips från mina egna säljerfarenheter på båtsidan. 1 Se till att båten är i ett så bra skick som det bara går,putsa,putsa & putsa igen. 2 Allt ska fungera om det inte gör det så laga eller byt ut, det finns inget värre än att stå med en ev köpare och säga att den här knappen är till länspumpen men den funkar inte, 3 Har du verkligen bestämt dig för att sälja? Om så är fallet så ta mentalt farväl av din ögonsten och betrakta din båt som ett försäljningsobjekt och prisätt nu efter detta. 4 Se till att ha en komplett utrustningslista samt en bra uppsättning bilder då i stort sett alla frågar om detta det första dom gör. 5 Svara på ALLA kontakter via tel,mail osv tänk på att det räcker med 1 köpare och det vore ju trist om man avfärdar denne som oseriös. 6 Om du inte har panik så sälj på våren man får i stort sett alltid bättre betalt då samt att intresset är större samt att marknaden just nu är något svår. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 26 September , 2012 Otroligt bra inlägg av Anders, snygg start som nykomling på MG!! Just det att skapa en säljande annons är en konst. Det gäller att skriva endast det som väcker köparens intresse, inte långa utrustningslistor som bara blir jobbiga att läsa och aldrig hur mycket pengar som lagts ned på båten/utrustningen. Vidare information lämnas när intressenten hör av sig/kommer och tittar på båten. Bilder, bilder och ytterligare bilder!! Tydliga och skarpa bilder!! För länge sedan kunde man skylla på att det var dyrt att framkalla foton, för ett tag sedan att man inte hade någon bra kamera men nu när i princip alla har mobiltelefoner med kompetenta kameror så är det bara att fota hundra bilder i olika vinklar så man kan välja ut de tre/fyra som är riktigt säljande. Fota båten i fint väder och gärna (som någon skrivit tidigare) i sitt rätta sammanhang, alltså ute på sjön. Saknar man en tillräckligt bra kamera så måste det gå att få hjälp av någon i ens närhet...det kan ju inte vara så svårt! Alla som vill sälja något måste inse att de inte kan förvänta sig att köparen ska göra dem en tjänst genom att lägga ned en massa energi för att ta reda på information om objektet. Vill du sälja så får du göra just det; sälja in ditt objekt så att köparna får köpsug! Speciellt när marknaden är tuff. Jag sålde min Stortriss förra året. Det var nog den dyraste Stortriss som såldes det året och frågan är ifall det priset kommer slås framöver. Två spekulanter var och tittade av de kanske sju som hörde av sig. De som köpte hade tittat på flera Stortrissar men var beredda att ge lite mer för att få ett riktigt fint exemplar. Jag och de hade tur som fann varandra! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 26 September , 2012 Angående skrotning Årlig kontrollbesiktning hade tvingat en del att skrota sin vrak. Med stor sannolikhet även ökat säkerheten på sjön. Den hade medfört att gamla bristfälliga båtar hade varit tvugna att åtgärdas eller skrotas och då hade vi säkert sett en mer intressant begagnadmarknad. Även att köpare av begagnade båtar hade haft lite större chans att inte köpt ett vrak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoklosterbrygga 0 Postad 26 September , 2012 En liten reflektion över båtskrotning och årlig båtbesiktning. Båtskrotning javisst, detta torde vara det bästa sättet att på ett miljövänligt sätt ta hand om gamla utrangerade midsommarprojekt som står i tusental och förfaller på båtklubbar runt om i landet. Dock så är jag tveksam till detta med årlig besiktning eftersom detta obenhörligen medför någon slags registrering och jag är då inte intresserad av att drabbas av avgifter eller regler som nån politiker med väldigt lite insikt i båtlivet kommer att införa. .En båtskrot skulle dock bara få bort dom objekt som redan ligger på land eller är färdiga för att tas upp och aldrig sjösättas mer. Men för att någon skulle vilja driva en båtskrot så måste det rimligtsvis finnas pengar att tjäna och då en skrotningsfärdig båt förmodligen redan är tömd på allt av värde såsom motor,drev mm,mm.så finns inte detta incitament. En skrotningspremie skulle kunna vara det som saknas men då är vi tillbaka vid registreringen igen och den ville vi ju inte ha ! Att detta sedan skulle ha inverkan på begagnatmarknaden tror jag inte på för ett ögonblick då dessa båtar redan i dagsläget är borta dom är bara inte på skroten utan dom står i trädgårdar och på båtklubbar, marinor. Och ja.....många ligger på blocket till försäljning men mest för att det inte finns någon annanstans att försöka bli av med dom och blir någon av med renoveringsobjektetså flyttas det bara till en ny landbacke där det nu blir ett drömprojekt efter ett år eller två så ligger båten på blocket igen. Nu vet jag knappt vad jag svamlar om längre så det är bäst att sluta. Ber på förhand om ursäkt för avvikande från ämnet. //Anders /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 26 September , 2012 Mycket av diskussionen handlar om motorbåtsmarknaden (som jag uppfattar det). Ser det likadant ut bland begagnade segelbåtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 26 September , 2012 Skulle jag köpa båt till ett pris jag inte har råd att förlora skulle jag absolut låta en oberoende besiktningsman gå igenom båten innan köpet slutförs. Det kan ju vara bra för både säljaren och köparen att veta vad affären handlar om. Köparen har ju idag en ganska omfattande undersökningsplikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 26 September , 2012 Enkelt. Godkänd vid besiktning = årligt klistermärke att fästa på båten. Dessutom krav på intyg om att besiktning är genomförd för att få försäkra. Båtklubbar och övriga bryggor med uthyrda platser skulle säkert ställa upp på att båtar som ligger vid dessa platser är försäkrade och därmed besiktigade. Visst fångar man inte alla men väldigt många skulle vara tvugna att besiktiga båten. Reslutatet blir ett friskare båtbestånd och minskad risk för olyckor och bränder i båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 27 September , 2012 Det får vi verkligen hoppas att det inte går så långt. Man behöver ju inte fundera länge över vem som skulle få betala kalaset. Vad tror du en besiktning av en 40 fot båt skulle kosta hos den av Transportstyrelsen ackrediterade båtbesikningsstationen. För att inte tala om att behöva offra (minst) en vardag på att ta sig till stationen på den förbokade tiden. Varför inte i såfall direkt införa ett system med statsägda fritidsbåtar som kan hyras av storebror mot uppvisat semesterintyg från arbetsgivaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 27 September , 2012 Båtkörkort för befälhavaren och alkolås på alla passagerarplatser flytväst ska bäras när man sover. Sen bör man inte få gå klädd hur som helst, klädser bör standardiseras. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 27 September , 2012 crabfish När jag köpte min båt så betalade jag en besiktningsman för att jag inte vill köpa grisen i säcken. Besiktningen kostade 18.000:- och det var den väl värd, eftersom jag kunde sänka priset med 80.000:-, som jag sedan använde för att uppdatera prickarna i besiktningsprotokollet. Nu förstår jag att en så omfattande besiktning behöver jag kanske inte göra varje år men låt oss säga att det skulle kosta hälften....så skulle det vara skäl nog att flagga ut båten från detta land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 27 September , 2012 Varför inte i såfall direkt införa ett system med statsägda fritidsbåtar som kan hyras av storebror mot uppvisat semesterintyg från arbetsgivaren? Det där låter som en kanonidé! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 September , 2012 Anser du även att vi ska avskaffa årlig besiktning av bilar? Införandet av årlig kontrollbesiktning av bilar var en åtgärda som kraftigt minskade antalet olyckor på vägarna. Årlig kontrollbesiktning av båtar skulle med stor sannolikhet öka säkerheten på sjön och är varit ett stort argument från många att det behövs. Dessutom får vi bort gamla vrak på motsvarande sätt som de inte finns på våra vägar. När man köper en begagnad bil som är nybesiktigad får man ett relativt gott skydd för att det ska vara en trafikfarlig bil. Vem kan motsäga att detta inte vore bra för fritidsbåtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 27 September , 2012 Ja, det gör det. Det är som regel svårt att sälja äldre båtar, mindre familjebåtar från 70-talet, båtar med otidsenliga linjer (insnörpt akter och mastheadrigg med stort försegel) och med gamla segel - speciellt om båtarna är i dåligt skick, vilket många båtar faktiskt är idag som har 30-40 år på nacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 27 September , 2012 Finns det statistik som visar att bilprovningen har kraftigt minskat antalet trafikolyckor? Jag tycker även att båtar borde få säkerhetsbälteslag. Det är det som har gett störst inverkan på trafikolyckorna. Ta sedan hjälmlagen från motorcyklarna och för över den till båtarna, det har varit det största säkerhetslyftet där. Krockkuddar och låsningsfria bromsar har jag redan. För att sälja båten är bra bilder viktiga, en listning av förbättringar med bilder är bra att kunna maila tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 September , 2012 Ja det finns det men har inte själv tillgång till den. Den visades upp då ungdomarna skulle börja övningsköra och vi som skulle vara lärare var då tvugna att gå en föreläsning före vi fick tillstånd att köra med dem. De två största stegen mot ökad säkerhet är just årlig kontrollbesiktning och den andra är lagen om säkerhetsbälten i bilar. Kontrollbesiktning har jag för mig gav oss bättre status på bilens bromsar som huvudpunkt sedan finns det annat som är rätt så självklart i form av undersökning av hjulupphängning och kontroll av rostangrepp. Säkerhetsbälten är rätt så naturligt att det hjälper för bilar. Den statisk som visades gjorde två större steg nedåt på alvaliga skador och dödsfall för bilar. Mycket intressant då jag själv aldrig reflekterat över att just dessa två saker betytt så mycket. Sedan har ju mycket annat hänt som gradvis ökat säkerheten i form av deformationszoner, krockkuddar och andra säkerhetsdetaljer. Nu anser jag att det är stora skillnader på bil och båt men något man kunde ta med som god erfarenhet. Är förvånad över att det inte finns minsta kontroll av båtar. Skulle säkert inte behöva vara så enormt kostsamt att göra en kontroll av de viktigaste säkerhetsdetaljerna. Gör själv den kontrollen på min båt varje år och kollar då öve bränsleledningar och jordning av ihop med dessa. Att brandsläckarna ser ok ut och servas regelbundet. Kollar över batteiets fastsättning och kablar. Att lanternor fungerar. osv. Hade gasol funnits borde den trycktestats också samt kontroll av hur flaskan står så det finns ventilation. För de med egna elinstallationer borde dessa kontrollerats och hade man haft värmare att denna är ok. Inte så svårt eller? Tror de flesta som bryr sig redan gör detta precis som med bilarna man har men det finns en hel del som skiter fullständigt i detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstomten 0 Postad 28 September , 2012 Har haft ögonen på Blocket nu en tid och visst säljs det båtar! Men idag är rätt pris då de säljs ovanligt lågt. På billiga båtar 20-120 verkar det behöva vara 10-30 för billigt för att de ska dra iväg. På dyrare båtar mer. Såg en som sänkt från 295 till 160 i ett svep! Men då är det ofta uddabåtar som är mer än 15 år gamla. Finns knappt några köpare på de båtarna nu på hösten eftersom upptagning, vinterservice och förvaring kräver en hel del. Många som gör såna toksänkningar verkar också ha köpt en ny båt -antagligen till rätt pris så då tar dom förlusten på sin gamla och ser till vad de lagt emellan i stället. Är en som privatimporterat en Buster XL av årets nya modell från Finland som nu är nere i 253 för den. Men den ska nog ner en bit till innan den rör på sig. Dock ett bra pris för den som funderar på en ny och inte behöver en massa extrautrustning. Men däremot gillar inte svenska handlarna att göra garantijobben på den så då blir det nog tillbaka till Finland för att få hjälp...Modellen 2005-2011 verkar springa iväg då dom hamnar neremot 170 beroende på utr. Och Buster X verkar röra på sig då de kommer under 160. Buster Lx ska nog ner i de pengarna också för att röra på sig. Ännu större XXL och liknande kostar förvånasnvärt lite mer än sina mindra syskon. Dom lite större Yamarin 5,9m-6,5 verkar ofta ska ner emot 170-240 för att röra på sig. Fina träbåtar verkar man få ge bort idag och halvdana träbåtra får man faktiskt GE bort som det ser ut. Lite större platsbåtar >6m får inte ens betalt för nya motorer och liknande känns det som. Många ägare har enligt annonserna lagt ut mer pengar senaste åren på båten än de begär. De som då har en båt där det inte är bytt motor eller liknande få nog acceptera att sälja de riktigt billigt då med tanke på vad ett motorbyte osv kostar. En lade ut en 10år gamal Buster XSr i går kväll för 35 med 15hk Yamaha och trailer som var såld nu på morgonen. Låter ju kanonrätt. MEN det var varken elstart, eltilt, ekolod eller annan utrustning och en enkel båtupptagningsvagn. Vill man ha något av detta så drar det snabbt iväg i pris så då kan man lika väl köpa någon av de andra som finns till salu med den utrustningen från början. Trailers behöver också ner till 3-7 för billigt för att springa iväg som det verkar. De har dock alltid haft ett sjukt högt andrahandsvärde tidigare! Oftast har det knappt varit någon skillnad att köpa en fabriksny färdigprutat eller en 7 år gammal nybesiktad. I går såldes det en oanvänd trailer för 4000kr. Men när jag mailade för mer info så var den redan såld. Var antagligen ett fynd. Ser också förvånansvärt många kvinnonamn i båtannonserna med rejäla prissänkningar. Är det skilsmässobåtar? Samma sak när vi nu sålde husvagnen. Av säg 5 seriösa spekulanter så var det 4 fall där kvinnan i familjen som var den drivande som jagade på blocket och mailade, ringde bokade tid osv Kändes också som att det var deras åsikt om vagnen som avgjorde om den skulle köpas eller inte. De var inte blyga för skambud heller kan jag säga! Här är det stor skillnad gentemot de bilar jag sålt genom åren! Tror knappt kanske 2% har varit kvinnor där. Ni som varit mer längre och följt båtförsäljningen på hösten lite noggrannare. Brukar utbudet/prissänkningarna se ut som i år eller vad är skillnaden mot säg de senaste 10åren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 29 September , 2012 Det kan stavas kris i europa !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser