Riwallen 1 Postad 26 Januari , 2005 Jag har en Riwall 26 och har väldiga problem när jag kör i låga hastigheter och när jag ska lägga intill då blir båten väldigt bångstyrig svår att styra blåser det lite när man ska lägga intill så kan man ge sig fan på att hon driver med vinden. Vad göra förutom att sätta dit en bogpropeller? Båten är ganska flatbottnad. Några förslag? Hjälper det att sätta in större motor (sitter AQ 140A/280 drev) ? Eller är det bara att modifiera om skrovet? Hjälp mig nu alla förståssigpåare. :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 26 Januari , 2005 Ja det är ett problem nästan alla motor båtar har.. man kan ju montera på en köl men det är ju inte så kul :-) Jag har bogpropp det hjälper det gör det. men det är bara att sikta högre och använda avdriften vid tilläggning. Lycka till /// Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 Januari , 2005 Hej! Riwall 26 verkar vara en bred båt med högt fribord och hög överbyggnad. I relation till sin storlek alltså. Och du säger att den är ganska flatbottnad. Dessa faktum tillsammans är tre del-orsaker till ditt problem, och det är ju väldigt svårt att göra någonting åt så att du blir av med problemet helt. Eller rättare sagt: Det går inte! . En bogpropeller kommer säkert att underlätta svängar osv vid t.ex. en fickparkering, men vid normal körning i lånsam fart runt 5-10 knop hjälper ju inte detta nämnvärt. Då är det trimplan som du istället ska ha. Den maximala effekten kommer du således att uppnå om du kombinerar boggpropeller med trimplan. Trimplanen används ju mest när man övergår till lite fart (även hög fart) men kan även vara en viss hjälp vid tilläggning om än lite. Eftersom din båt är konstruerad som den är blir du inte av med problemet....men det kommer eventuellt att underlätta. Du får kanske lära dig att leva med problemet om du vill komma billigt undan. Det näst dyra är att investera i ovan nämnda produkter, och den dyraste varianten är att köpa en båt som inte är lika vindkänslig. Som jag ser det finns det nog inga andra alternativ såvida jag inte har missat något. Samtidigt ska man ju ha klart för sig att alla båtar är mer eller mindre vindkänsliga. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 27 Januari , 2005 Tjena roddarn! Tack för svaret. : :-Tack Jag har kört en jädra massa båtar men ingen av dessa har bettet sig som denna. Även vid ingen siddvind vid tilläggning så blir hon svår att styra då tycker ju jag att eftersom jag har en flatbottnad båt borde den väl reagera mer på gas och styrning eller är jag helt ute och cyklar. :oops Då funderar jag på om det hjälper med större motor (funderar ändå på att byta) just vid tilläggningar. Mvh Albin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 Januari , 2005 God dag God dag! Det är otroligt svårt att kunna förutse vad som händer när man vidtar vissa åtgärder. Ibland kan man vara ganska säker, men ofta är det helt omöjligt oavsett vilken kompetens man än har. Att höga fribord och hög överbyggnad och bottenformen spelar stor roll är det ju inget snack om. Sedan finns det ju så många parametrar till som kan spela in, så det är väldigt svårt att spekulera. Man måste nästan känna och titta på plats. Men en faktor som påverkar mer eller mindre beroende båtmodell är viktfördelningen i båten. Ibland gör en omfördelning av viktbalansen underverk! Det kan ju vara allt ifrån hur man packar sina tallrikaroch mjölkpaket till var motorn är placerad och vilken vikt motorn har. Jag tror faktiskt att du har en obalanserad båt redan i konstruktionen. Pga av alla osäkerhetsfaktorer kan ingen säga med säkerhet, men jag tror inte på att byta motor pga motorstyrkans skull. I så fall snarare pga viktens skull!Viktbalansen kan ju faktiskt vara ett av dina problem (Du har fortfarande inte talat om vad du har för båt och motor!?) En motor är ju svindyr och det finns betydligt billigare alternativ om man vill testa viktbalans-teorin: Vattentankar! Fyll upp plastdunkar och placera dem på olika sätt i båten och se hur båten uppför sig. Eller placera ut ett par vixna människor (helst män runt 90 kg!) i aktern, medskepps, respektive i fören och kolla vad som händer. Om du ändå inte får ett bättre resultat efter detta test skulle nog i alla fall jag ge upp! Det är visserligen lätt för den som inte ska betala att råda till att köpa ny båt, men ärligt talat tror jag att det nog är den lösningen som krävs.Kanske inte för att få en bättre båt, men för att få en markant bättre båt. Alternativt att leva med problemet. Det kan man ju faktiskt också göra. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 27 Januari , 2005 Thank U roddarn! Ska ändå bygga en stor vattentank Men tack för tipset ändå. Ska försöka få med mig ett par vuxna män runt 90 kilo för att se om det hjälper jag brukar bara ha med mig ett par 55 kilos flickor men det kanske inte är samma sak. Angående båtmodell så skrev jag i början att det var en Riwall 26 med en AQ 140 A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kent Smith Postad 5 Februari , 2005 Jag har också en Riwall 26. I min sitter en AQD40 (tung 6 cyl diesel) med 280 Duoprop. Jag upplever också den slingrighet som du beskriver. En sak som dock förbättrar situationen på min båt är att vid låga farter trycka ner trimplanen maximalt. Jag har ganska stora trimplan monterade och deras utslag är ganska stort nedåt. Jag vet inte om det är trimplanens bromsande effekt långt bak på båten som stabiliserar, eller om det beror på att fören tvingas längre ner i vattnet. På marinan.com har liknande ärenden diskuterats (för flatbottnade båtar generellt). Där finns också tips om att dra ner enbart det ena trimplanet, för att tvinga fram ett statiskt sidodragande moment som man sedan kompenserar med lite rattutslag. Båten ska s.a.s. alltid gå lite på snedden, men utan att slingra. Detta fungerar dock inte på min, vet inte varför. Jag har också experimenterat med viktsfördelning (som någon annan tipsade om). Jag gick till en däcksfirma och fick en hink med gamla blyvikter som jag fyllt 4-liters oljedunkar med. På så sätt fick jag tunga men ändå små och lätthanterliga vikter. Inverkan av vikter är dock mindre än av trimplanen. En kamrat som är professionell i båtbranchen (kör bogserbåt) har berättat att även större båtar har dessa problem, och att lösningen där ibland är att montera slingerkölar. Vet inte exakt hur de ser ut, men det är tydligen två mindre skivor som sitter utåt kanterna under skrovet (man kan ju inte sätta en vanlig köl på en båt med drev). Han satte sådana på en Solö 25 med mycket lyckat resultat. Jag har bogpropeller i min och det är en underbar hjälp vid tilläggning. Jag tror att alla flatbottnade båtar har mer eller mindre slingerproblem. Att byta båt tror jag således kan leda in i en ny besvikelse. Min syn är att Riwall 26 är en enormt bra båt på så många andra sätt att det är värt att experimentera vidare. Du kan ringa mig på 0708-203029 så kan vi diskutera mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 5 Februari , 2005 Hej Det är nog som så att båtmodeller av den här typen kräver en bogpropeller. Jag själv hade en Nimbus 800 Turbo och känner mycket väl igen symtomen. Båtbyte för att den slingrar tycker jag inte är ett alternativ. Du har nog två rimliga alternativ. Lev med bångstyrigheten eller installera en bogpropeller. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 7 Februari , 2005 Hejsan Kent! Skönt att höra någon mer som äger denna fantastiska båt. Kan du inte bli medlem här på Maringuiden så kan vi diskutera ännu mera om diverse Riwall problem på forumet :-) Albin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 20 Februari , 2005 Hej allihop det finns ett par speciella lister man monterar på under båten typ L-profil som gör att båten inte ligger på vattnet och (glider) utan att listen hjälper båte att få fäste i sidled har provat det på en väldigt väldigt v bottnad båt som var som en orm i låga hastigheter dom finns på sea sea Stockholm har jag sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 21 Februari , 2005 Hej! Ja, slingerköl i form av lister i kombination med trimplan och rätt hantering av dessa är nog ett betydligt bättre alternativ än bogpropeller om man ser det i relation till kostnaden. Bogpropeller är (svin-) dyrt och kommer bara till användning vid just tilläggningar och annat i det allra lägsta fartregistret. Trimplan kommer båten till väldigt stor nytta i hela fartregistret. Även om denna lösning inte ger lika stor effekt just vid tilläggningar bör det göra stor skillnad, men i det övriga fartregistret blir det en påtaglig skillnad med trimplan om man inte redan har det. Dessutom hålls bränsleförbrukningen nere om man hanterar trimplanen på rätt sätt! I planingsfart lyfts ju fören upp med mindre våt yta som resultat, och därmed får man även lite gratis extra fart och mindre bränsleförbrukning.....allt som två flugor i en snyting! För min personliga del skulle valet vara givet. Näe, Riwallen....nu ska du inte slingra dig här inte! :-D Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolleb 0 Postad 22 Februari , 2005 Hej Riwallen Själv har jag en Mirall 26:a som ju är en systerbåt till din Riwall. När jag bytte motor och drev förra året (VP 4,3 GXi/DP-S), så blev det bättre gång i slingerfart att vid backning blev det lättare att manövrera. Självklart ökade farten också. Dyrt blev det , men jag gillar båten med ståhöjd i princip överallt och att den har ett stort omöblerat akterdäck. Fast det vore nog inte fel med en bogpropeller ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 22 Februari , 2005 AHHHH !!!!!! :-D :-D Trevligt med en som har en liknande båt. Men jag tycker det är så jädra mycket pengar att lägga på en ny motor. Vad tror du man kan trycka i för begagnad soppadrickare med lite mer power??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Penta-Mannen 0 Postad 22 Februari , 2005 En större propeller gör ju att båten lyder bättre. Men då måste du antagligen ha större drev och en lite starkare motor. Har du experimenterat med olika stigningar? Tror inte att det ska ha så mycket med saken att göra egentligen men det skadar ju inte att prova. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolleb 0 Postad 22 Februari , 2005 Jag letade själv efter en begagnad motor, bl.a AD41:a och V6:a, men de jag fann motsvarade inte priset säljarna ville ha.Så när jag fick en del pengar som jag inte räknat med, köpte jag en ny motor! Snackade med en som tipsade om en mindre V8. Kanske kan vara nåt´ :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser