Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Dsailor

Köptips Bayliner 1952 3,0 L OMC -1988

Rekommendera Poster

Hej!

Efter mycket om och men har jag nu bestämt mig för att köpa min första båt. För att slippa onödiga kostnader, vänder jag mig nu till er  här på forumet. Har tittat närmare på likvärdiga tråder kring samma ämne , men som nybörjare har jag ibland svårt att förstå vissa förklaringar.

Vad är det jag bör tänka på vid köp av en Bayliner 1952 1988?

Vad är det med microbrytaren som man skall titta närmare på? Och hur går man tillväga?

Läst även om att vajern till växelåda kan vara ett problem på dessa båtar? Även här hur kan jag på bästa sätt kolla att det fungerar som det bör?

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.Anledningen att jag skriver här och söker eran hjälp är att jag vill slippa slänga en massa ''onödiga'' pengar som man hade kunnat undika med lite mer kunskap.

Ps: Ägaren har redan meddelat mig att det går ''lite'' trögt att när man skall lägga i växel, alltså han går i utan problem med tar liksam emot lite. Varningstecken?

Väldigt tacksam för snabba svar då jag skall titta på båten nu på Lördag.

MVH

Dennis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan du tro att en båt från -88 skulle vara utan problem ! Det är bättre att vara förberedd på alla problem , ekonomiskt och praktiskt , som kommer med ålderns rätt . Det är där du måste fokusera i båtlivet ...lite typ ..gilla läget ! Nya båtar har också problem , garantijobb, fast det belastar inte så mycke din ekonomi . Men problem finns alltid . Är du rädd/orolig för kommande utgifter och problem så ska du inte köpa båt ! Om du köper en bil från samma årtal...hade du haft samma frågeställning då? ...förmodligen inte !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kanske formulerade mig lite fel. Självfallet är jag medveten om att det inte är en NY båt jag köper. Är faktiskt bilhandlare och är väl medveten om hur ''fort'' det kan vända gällande bilar...fungerar klockrent när den kommer ut 2 dagar senare någonting som strular.

Det jag undrar är , vad skall jag tänka på vid köp av en Bayliner 1952? Vilka VANLIGA fel brukar finnas?Läste om växelvajern och microbrytarna. Har du någon koll på detta?

MVH

Dennis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nr1 ..du måste kolla upp om det finns mekaniker i din närhet som kan omc! Om och när det händer något så kommer du behöva expertis ! Räkna inte med att det är som att meka moppe ! Bilhandlare som du är( säger) , lite förvånad att du inte kollat upp om det finns lite back office för dig och båten ! Du kommer att behöva hjälp någon gång, hur ser din plan ut där ....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Läs denna artikel:

http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20110104/kaxig-jankarbat-bayliner-2155-ciera-sunbridge

Där står det lite om Bayliners byggen i slutet av 80-talet m.m.

Som jag förstått det är det precis den båttillverkaren och båtår som du ska passa dig för när du köper begagnat.

Googla även på Bayliner 80 tal eller liknande så hittar du säkert mer.

Du bör också tänka en del på andrahandsvärdet om du vill ha några pengar när du säljer båten. Om du köper den blir i och för sig den förra ägaren glad och du kan se det som att du har gjort en god gärning!

Lyssna även på Jockes tips ang. motor m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du bara oroar dig över microbrytaren gör mig orolig över dig. Gamla båtar är ej att jämföra med gamla bilar som du verkar tro. Tänker då främst på motorer som rasar i tid och otid. Båtmotorer utan slutet kylsystem rostar sönder. Räkna in i kalkylen att ev behöva lägga mycket pengar på motorreparationer eller motorbyte

Som tidigare nämnt så var dessa båtar ofta dåliga redan när de lämna fabriken. Förhoppningsvis är det mesta fixat men...

Som båtägare måste du antingen ha mycket pengar eller kunna greja med skiten själv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OMC -88!!! Budgetera med motor och drevbyte ganska snart. -88 var Bayliners storhetstid och det sprutade ut riktigt dåliga båtar ur fabriken. Mängd före kvalite var det som gällde så se upp. Många varningsklockor ringer. Microbrytaren är en petitess i det hela när det gäller dessa båtar och framför allt OMC, Finns orsaker till att dessa motorer inte finns längre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mekaniker som kan OMC i min närhet. Gällande hjälp har jag  några duktiga mekaniker, visserligen inga båtexperter men kan en hel del gällande motorer överlag. Jag var och tittade på en Bayliner i Uppsala. Min mekaniker gick igenom hela motorn och det visade sig att tändningen och förgasaren var helt trasiga, så blev ingenting där.

Då undrar jag, om jag ökar budgeten lite...kan jag på något sätt minimera risken för mindre reparationskostnader. Har du någon/några andra båtar att rekomendera som bättre köp?

MVH

Dennis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta lite på Coronet, lite äldre båtar med bra kvalite och sjöegenskaper, 21 Dc finns det en del av på blocket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa sättet är att köpa en så pass billig båt att har pengar kvar om det skulle rasa för dig ! Även om du kliver upp några årsmodeller så kan oturen vara framme . Kan vara klokt att tänka i dessa banor .... Mercrusier och alpha drev är lätt att hitta delar till , oftas lite billigare än Volvopentas! Där skulle jag börja titta ! Lycka till med jakten på båt :-) (återkoppla gärna om du hittar ett objekt så skall vi försöka stötta med kunskap ,så mycke vi kan )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan minska risken med ökad budget om du väljer en båt som har renoverad motor osv. Att öka budget för att köpa några årsmodeller nyare hjälper tyvärr inte. Det är fortfarande ett lotteri :(

Tycker inte att ni skall döma ut båten som behövde jobb med tändning och förgasare. Inga jättekostnader att fixa. Troligen kan ni ju pruta ner båten pga detta och byta grejerna. Då vet du iaf att de sakerna inte kommer strula på ett tag.

Ett tips är att låta göra kompprov på motorn som sitter i båten du till slut bestämmer dig för. Var också noga med att ta reda på när limpor/knän är bytta senast. Om det är okänt så bör skicket på dessa kollas upp. Sönderrostade limpor/knän dödar många motorer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...