Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Wimso

Laga skada i botten på Crescent 432

Rekommendera Poster

Jag äger idag en Crescent 434 från 1985 som är i mycket bra skick och skulle gärna behålla den om inte jag stött på denna båt som frågan gäller, alltså en Crescent 432.

Båten har en skada som visas på bilden och sitter liksom i klinkningen, det är rå glasfiber man ser. När jag tryckte på skadan så kändes det ganska stumt. Jag har läst en massa trådar om lagning av plastbåtar men frågar ändå.

Är det bara att slipa rent runt skadan och på med epoxi och matta några varv och slipa? Målar man med topcoat på det nyplastade sen?  Nu är ju denna båt dubbelbottnad så det går inte att komma åt ovanifrån för någon eventuell lagning men det kanske räcker att laga underifrån?

Det kanske blev lite rörigt detta men jag blev tveksam till köp när jag så skadan men det kanske inte är någon big deal? Båten är ok i övrigt och har rätt pris.

Tack på förhand / Anders

post-10023502-1394237236,6786_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog att pensla på lite gelcoat på de ställen där det är skavt (slipa innan). Är det stora repor i plasten så kan lite kortfibrigt glasfiberspackel jämna ut. Har man inte gelcoat hemma så kan man ta någon tvåkomponent bottenfärg.

Crescent gamla båtar är rätt så robusta har själv haft både en 410 och en 426DL så det finns nog tillräckligt mycket glasfiberlaminat kvar får att det ska hålla tätt och stå emot påfrestningar under färd av bilden att döma. Insidan är inget att bry sig omför den utsätts inte för vatten och UV-strålning på samma sätt.

Är det däremot så skadat att det är större hål rakt igenom så kan jag rekommendera den beskrivning för lagning som finns i SEA-katalogen.

432:an med skrov signerat Pelle P kommer nog gå lite bättre i fart än 434:an med sin badkarsbotten. Möjligtvis kan den vara lite mer rank. Jämför om du har möjlighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...