Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Tarchon

Prisförändringar på båtar under året

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som vet om priser på motobåtar varierar något under året för begagnade båtar. Dvs är det någon tid på året där priserna är lite lägre/högre än andra tider. Tex vår/höst. Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus! Det beror lite på vilken typ av båt som avses, så svaret är både ja och nej. Det har gjorts undersökningar på detta hos bl.a. båttidningar. på vilket sätt och hur tillförlitnigt det är, är det nog ingen som vet helt säkert. Vad man däremot vet helt säkert är att styrpulpetbåtar håller samma beg-pris året om. Anledningen är att styrpulpetare är så ofantligt populära. Det är den i särklass mest sålda båttypen i Sverige sedan flera år! En sådan båt behäller sitt värde i regel väldigt bra jämfört med övriga typer. (Visst....undantag finns ju naturligtvis.) Sedan verkar det som om man för övriga båttyper ofta kan resonera så att man lättast kan sälja antingen till våren då folk är lite extra sugna på båtlivet eller strax efter att skolan har börjat sin hösttermin. Just detta att det är lättast att bli av med sin båt under denna period verkar stämma rätt bra efter vad jag förstår. Om man däremot får ut mer pengar för båten under den här perioden är alltså svårare att svara på. Undantaget styrpulpetare alltså. Men säg så här: Om du har en köpare som vet att den vill ha just det fabrikat och modell som du äger och kanske vill sälja så har du ju naturligtvis en stor fördel av det. Den spekulanten vet ju vad han/hon vill ha och letar bara efter rätt exemplar.Då är den i regel beredd att betala lite om bara exemplaret är den rätta. Men om du ska sälja på vintern är det ju en nackdel att inte kunna proköra exemplaret. Det är ett minus som kan sänka värdet en aning. Om kunden däremot är osäker på vilken båtmodell han/hon ska köpa så är det nog lättare att kunna övertyga denne under den period jag nämde här ovan. Som sagt: Det här är ju inte vetenskapligt på något sätt, men en liten sanning är det nog. Varför ställer du frågan förresten? Har du något du vill sälja, eller vill du köpa? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Jag är intresserad av att köpa en DC i storleksklassen 6 meter. Har kikat lite på Wellcraft Excel 21 SL. Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, jag kan inget om beg-värdet på den, men vore jag i dina kläder skulle jag göra minst två sakerom du inte vet hur just denna båtmodell uppför sig: 1: Vänta tills du kan provköra båten i sjön och 2: göra ett genomgående motortest i verkstad. Om du redan vet hur modellen uppför sig skulle jag bara ha gort ett genomgående motortest i verkstad. Detta här är bara mitt allmäna tips och har ingenting med just det fabrikatet eller modellen att göra. Lycka till hälsar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! En annan aspekt är kanske att, vad jag sett när jag kollade på båt, så var utbudet MYCKET högre på våren/försommaren än på höst/vinter. Så kanske priset är något högre på våren, men chansen att hitta ett fint ex av det man letar efter är nog också högre. mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla.

jag är också interesserad av en , daycrusier/bayliner. jag tror att dom ligger på ungefär 150.000 - 250.000 beroende på storlek,utrustning o.s.v

jag vet några bra märken man kan söka på. Maxum,sunbird,doral,campion..

hör gärna av dig om du hittar någon fin båt ,

MVH LISA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...