Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
tokjocke

Mercruiser som ibland suckar oregelbundet.

Rekommendera Poster

Hej

Min båt suckar oregelbundet och ibland så tappar den orken för att senare poffa till och hoppa upp i plan igen.
Märker när jag kört båten riktigt varm så ryker/ångar det från förgasaren.
Jag har en bayliner 2655 med mercruiser 350 årsm 96.

Har kollat choken den är ok.

Har kollat dödaren vid växling den är ok.

Har bytt allt j***lat allt förutom förgasaren (2-ports rochester) och ska nog köpa en edelbrock 1410 med insug vad tror ni om detta.

Alla inputs är välkomna eller om ni har andra ideer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner om min gamla motor (305)...men samtidigt inte. indecision

Jag tycker att man i många fall kan börja med ett kompressionsprov...en del tycker inte det. På så vis vet du att cylindrarna går som dom ska...eller inte.

Det är rätt svårt att höra om en av åtta cylindrar jävlas...

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett lilknande problem med min gamla motor, Mercruiser 5,0LX , När den hade blivit varm och man låg i plan började den hosta och poffa, det visade sig vara tändspolen som inte gav rätt effekt när det blev varmt kring motorn, släppte man ner båten till ca, 5 knop så svalnade den och gick rent igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara insugspackningen? När du stängt av motorn kan man ibland höra ett pysande ljud. Trött moter och dålig tändning kan vara tecken på det vad jag vet. Har själv just bytt insugspackningen på min 2855. Det var oljämn gång, svårt få upp i planing ibland, gick kanonbra emellanåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjabba.

Har bytt tändspole och allt annat i tändväg, även kablaget fram till mätarna nu är det som fattas förgasaren, den ska tydligen vara renoverad men jag tror det är ett klant arsel som gjort det (rykten går) däremot ska jag ställa tändningen imorgon. Kan kanske vara något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tror jag att du har samma problem som jag hade... frown

 

Inga problem i låga farter eller maxfart men allt däremellan återkom dom här suckarna med varvtalsfall på ca 500. I min var det så att en kylkanal rostat och täppt till kylningen till 7ans cylinder som gick åt fanders. Suckarna eller boffarna kommer när överflödigt bränsle antänds...

 

Jag bytte hela tändlinan...rubbet...bytte bensinen...men bekymret fortsatte och jag var också inne på förgasarproblem. Pratade med The Carbguy i Älvsjö som var toppen och han var INTE inne på förgasaren.

Gör ett kompressionsprov och ring mig sen... Mycket bra och trevlig!

 

Vid det här laget började mina idéer sina och då kommer båtkompisen med en kompressionsprovare vilket tydligt visade att sjuan var död. Inte ens 0,1 i tryck...som när 2012 släpper en lördagsfjärt.

 

Funderade på renovering men då jag inte är en mekaniker blev det helt ny MPI 260hk som jag i och för sig bytte själv med god hjälp av kunniga kamrater i närheten!! smiley  Det är inte så jädra svårt egentligen bara dyrt!

 

Jag hoppas du inte har samma problem men det låter lite åt det hållet...så jag säger som Carbguy...gör ett kompressionsprov och återkom. wink

 

Edit: Stavning....



Senast ändrad av Bildspel | 08 augusti 2012 | 13:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok komptest nästa gör det imorgon. Är så less nu vill jag bara veta vad som är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen känslan...håller dock tummarna för att det ändå kan vara förgasaren...blir så jädra dyrt annars.! indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra håll tummarna, motorn har ju inte gått så mycket ca 300 h mest stått still med andra ord

Billigare och roligasre om det är förgasar problem :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har tyvärr ej hunnit med kolla ska göra det ikväll och lovar att återkomma med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med facit ihand verkar jag ha en fräsch motor 11;5-12 på alla sylindrar däremot så var tändningen helt fucked up så den ställde jag ca 12-15 grader efter övre död punkt eller vad det heter. Sen har jag tagit lös bränsle ledning och ska knacka port backventilen (kulan) efter det beställer jag en ny förgasare om inte detta funkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får nog motorn för lite bränsle . Fråga någon som kan 2 portsförgasarna hur luftskruven ska vara ställd .Den reglerar blandningen . Har renoverat min ena Rochester fyrportare och dom skruvarna sitter med 3 varv utdragna motorn går som en dröm .

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för all hjälp följetången fortsätter. Idag ska nya bränsle ledningar skruvas dit och hur ställer man bränsle i en 2 ports rochester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, prova och ställ tändningen ca 12-15 grader före övre dödpunkt istället, annars bränner ventiler o stift upp ganska snabbt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrik! Tach nu vet jag men?

Idle mixture screw är ju luft blandnings skruv men kan jag öka bränsle/luft blandningen över hela varvtals registret med denna skruv?

Eller är denna bara för tomgången.. Någon?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Torgny-3055..

Har inte reflekterat över ditt inlägg förrens nu förlåt..

I min handbok står det att skruven ska vara 1,4 varv utskruvad men det är ju förmodligen fabriks inställning förstås.

Känns som att jag ska labba lite med den skruven tror jag.

MvH Token

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med att skruva in skruven i botten skruva ut 2 - 2,5 hela varv . Prova se vad som händer Mina ska stå 2,5 varav men killen som gjorde det sa att det är bättre om motorn går lite fett.så han ställde skruvarna med 3 varv ut .Ska fin justreas längre fram i höst när båda är ordning gjorda

kolla även flotören , flotörerna att dom funkar som dom ska

Sen skulle du nog byta till 4port s förgasare du skulle få mer effekt . Se om du kan få tag i ett 4ports insug till cheva 350 och kanske en Rochester Quadrajet Men då ska insuget vara för spreedbore förgasare Elderbrock måste man ha en adapterplatta om insuget är av spreedbore typ . Lycka till

Mvh Torgny

 



Senast ändrad av Torgny-3055 | 21 augusti 2012 | 22:00



Senast ändrad av Torgny-3055 | 21 augusti 2012 | 22:05



Senast ändrad av Torgny-3055 | 21 augusti 2012 | 22:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa detta ihelgen men lutar nog åt förgasarbyte i vinter edelbrock 1410 med tillhörande insug.

Är inte så farligt dyrt om man beställer från Amerika såg jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu jl**ar går båten bättre 2 varv ut 2 suckar på 42 distanser ska öppna mer också känns riktigt bra synd bara att man måste ta upp båten snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara kul att få veta vilken färg det är på dina tändstift nu  ?

Tror dom är lite åt det svarta hållet nu .

Var ute en sväng i helgen trimmade ut drevena finjusterade med trimplanen 3 300 rpm på motorerna  27,3 knop på Gps en  mycket nöjd

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon låter bra det.

Ska nog labba lite med proppen också för min del jag ligger på 3400 rpm och loggar 22 knop, men jag har alldrig riktigt provat justera drev mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...