Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Robert63

Marknaden för fritidsbåtar helt på grund

Rekommendera Poster

Jo det är hårt att vara båtköpare nu när priserna faller som höstlöv.

Men om man nu köper en superbåt till vrakpris har man gjort en god affär då?

Båten lär ju vara kraftigt övervärderad sett ur en köpares perspektiv när du väl köpt den.

På så sätt är ju alla båtar egentligen inte värda plasten de är gjorda av ( eller trä, betong, aluminium, skeppsplåt,vass osv.)

Enklast är nog att låta bli att köpa en begagnad båt, då slipper man bli lurad på de surt förvärvade slantarna.

Eller har någon en annan åsikt ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robert

OK det var inte Du som åkt 300 mil och tittat på dåliga båtar... det var inlägg från en annan men tycker iaf han har rätt!

Skoj att Du fick tag i båt! Har Du möjligen lust att tala om vad det blev?

Moltas!



Senast ändrad av moltas | 07 augusti 2012 | 22:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fy satan, de pengar som inte gick åt när man köpte båten går åt att laga/serva/underhålla/tanka eländet :-)

Och som en klok (och tålmodig) man sade när jag körde foten genom hans rufflucka

-Allting går sönder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i. Uppenbarligen så är det så att jag och TS inte har samma syn på vad ett bud egentligen är för något. För mig är ett bud liktydigt med ett bindande avtal.

Sitter du på Stockholms Auktionsverk, räcker upp spaden och bjuder 5 mille på en Rembrandt så betyder det att du BJUDER 5 mille, dvs att du har för avsikt att KÖPA tavlan för 5 mille. Inte att du öppnar upp för en förhandling eller vad TS nu vill uttrycka det som....

Uttrycker man sig däremot som du gör torde det ju inte bli några missförstånd. De mailprutare jag haft att göra med brukar emellertid vara väldigt fåordiga. Jag bjuder XXX. Är det intressant är mitt nr XX. Okej...

Nästa gång ska jag bara svara. Taget, vill du köpa båten osedd är det bara att sätta in pengarna på mitt konto XX, så ska jag tala om var du kan hämta objektet när jag har pengarna på kontot'.

Själv skulle jag emellertid aldrig bjuda på något som en bil, eller båt som jag inte har sett. Båten kan ju som sagt vara skit, och då vill man ju inte sitta där med skägget i brevlådan, bara för att man inte orkat masa sig upp ur soffan eller sparat bensinpengar på att åka runt och titta lite.



Senast ändrad av Sparre | 07 augusti 2012 | 23:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några dunkla minnen från en föreläsning i företagsekonomi.

Där  sa man att att en affär har 2 komponenter, erbjudande och acceptans.

Alltså ett bud och ett accepterande  av budet sedan är dealandet klart.

Det gäller ju naturligtvis som affärens överenskommelse i sin enklaste form, till detta kommer ju oftast kontrakt etc. men allt detta är ju till för att kunna visa att just erbjudande och acceptans har skett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att vi har lite mer känslor i vår båt/båtar än våra bilar? Det har nog jag i alla fall. Självklart känns det lite vemodigt och trist när båten man tyckt så mycket om, polerat, putsat och förhoppningsvis haft många fina minnen med prispressas och hånas av köpare. För mig är det nog lite så. Bilar har jag haft så många att jag tappat räkningen, men vem minns inte sin första bil? För att inte tala om min första motorbåt! Oj, jag la nog 2ggr båtvärdet på gelcoat och färg på den båten ;-)

Jag har letat lämpligt objekt under hela sommaren och står nu med ett par objekt kvar på listan. Jag har efter noga övervägande och efter diskussioner här på MG samt med vänner släppt drömmen om en klassiker typ Coronet 21/24 eller Nimbus 22DC, mycket p.g.a. de alltför höga entusiast-priserna. De objekt jag kollat på har ofta haft gamla smårostiga B23 eller B30, d.v.s inget för de som inte har mycket kunskap (eller pengar) att hålla dem vid liv. Ett motorbyte är galet dyrt, det vet alla som gjort det. Om motorn är gammal och sliten, är i princip båtens bruksvärde i det närmaste noll.

Många båtar är dessutom fint renoverade på ytan. Nylackat, rubbat och vaxat till ett ok skick. Men precis som bilars plåt och lack föråldras plasten i båtarna. De utsätts för otroliga krafter där ute på havet. Ett skrov från 70-80 -talet kan vara i ok skick men ofta när jag tittat och känt på plasten under luckor och mattor känns de lite svampiga och kexiga.

Lycka till med ert köpande/säljande! Jag menar det verkligen, men kom ihåg att det alltid är köparna som bestämmer priset! Acceptera det eller skit i att sälja båten. Btw. Sålde en tokfin Saab 9-3 Vector för ett halvår sedan. Det var inte så kul för mig, men jag fick ju inse det faktum att Saab inte längre finns. Man kan undra varför detta inte verkar gälla konkursbolag som Nimbus? Fina båtar, javisst! Saab är också en fin bil, men det spelar ingen roll om märket har eller hotas av konkurs. Men åter igen tror jag det är känslorna som styr oss. Mer hjärta i Nimbus än Saab, helt enkelt.



Senast ändrad av Ruskprick | 08 augusti 2012 | 08:48



Senast ändrad av Ruskprick | 08 augusti 2012 | 09:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mig i detta. Att bjuda på ett objekt som man inte sett är oseriöst. Jag säljer väl ca 100 båtar per år och får väldigt gott om mailkompisar. Dom som bjuder på detta sätt via mail utan att ens ha sett objektet tas inte på allvar efterom det är fel åt båda hållen. Du kan ju faktiskt bjuda på ett vrak som ser fin ut på bild och tvärt om missbjuda på en båt i nyskick som ser illa ut på bild eftersom fotografen inte var duktig. Står du för ditt bud och affärsförslagsöverenskommelse när han tackat ja och du ska hämta det som visade sig vara ett vrak?  Om nej, så antar jag att du även höjer ditt bud när det visade sig vara en pärla.

Att bjuda utan att sett ett objekt är oseriöst och inte något som någon säljare tar på allvar hoppas jag,



Senast ändrad av sea-ray_230 | 08 augusti 2012 | 09:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju bara hålla med.Jag skulle inte ens vilja kalla det för bud som jag skrev ovan.

Ett bud är något man står fast vid och är man smart lämnar man inte bud, innan man vet vad det är man bjuder på. Det tycker i alla fall jag verkar väldigt dumdristigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck... Den totalt utslitna retoriken lille vän laugh

Robert, du skriver i trådens fråga: Sände ett bud som låg 30-40% under utgångspris...

Enligt huvudregeln i den svenska avtalslagen tillkommer ett avtal genom överensstämmande anbud från den ena och accept från den andra parten enligt 2 -9 §§ lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avtal

Sedan påstår du nu att du med bud menar affärsförslag. Problemet är att du tidigare inte har berättat något om hur du formulerat dig, annat än att du sände ett bud. Så vad ska då lille vän tro?

Jo, att du ljög.

Om jag ska vara välvillig så tolkar jag dig som att du skrev t ex För att jag ska komma och titta på båten, så måste du först sänka begärt pris till 70.000 kronor. Då kanske jag kommer och tittar på den. Detta är inte ett bud, det är en önskan att få en prissänkning.

Fast jag tror ändå att du ljuger. Jag har både köpt och sålt båtar på Blocket och det verkar helt orimligt att du råkat hitta 100% säljare som resonerar så annorlunda än jag och många av de säljare jag haft kontakt med. Vi sätter inte priset 43% eller 67% högre än vi direkt är beredda att sälja för (vilket motsvarar en sänkning på 30% eller 40%). Att annonsera så kanske vissa gör, som är väldigt osäkra om vad ett rimligt pris är, men jag tror inte på att 10 av 10 har så dålig koll.

Vissa behåller som sagt hellre båten än att gå ned i pris, sådana säljare har jag haft kontakt med och några som skriver i denna tråd tänker så. Och om priset är prutbart, ja då är det ekonomiskt rimliga att först sänka priset i annonsen på Blocket med t ex 10% eller 20% och vänta några veckor på reaktioner -- inte att acceptera din dubbelt så stora prutning direkt. Jag vägrar tro att 10 av 10 tänker annorlunda än jag och många av de säljare jag haft kontakt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolig avstickare, varför kan man inte äga en Nimbus eller SAAB efter konkurrs?

Det är en minst lika bra bil båt efter det.
Efter att ha jobbat med SAAB i snart 5 år har jag svårt att tänka mig att ingen i Sverige skulle vara intresserad av att hålla sveriges näst vanligaste bil med reservdelar.
Är övertygad om att någon kommer vilja tjäna pengar på både SAAB och Nimbus eftermarknad.

Skickar man ett bud är det i min värld bindande. Jag bjöd lite slarvigt på en fåtölj 50% av det utsatta priset.Till min föörvning accepterade säljaren detta då jag konstaterade att jag hade svårt att få ihopp pengar även till det nerprutade priset.
I min värld fick jag då stå mitt kast och skramla fram pengar för att kunna stå för mitt bud. Annat vore otänkbart!

Skriver man dock att jag har långt att åka och jag är inte intresserad av att betala utsatt pris men kan tänka mig att komma ut och titta om du kan tänka dig att sänka ex % är det en annan sak. Jag har dock under alla de blocket affärer jag gjort vilket är en del alldrig varit med om en köpare som utryckt sig på det viset.

Jag tycker det är bra att prisnivåerna är höga på båtar, det gör att det är lönsamt att hålla dem vid liv och förhoppningsvis så vårdar ägarna sina båtar bättre.
Ett slit och slängsamhälle som mer gäller bilar där ett haveri innebär död för en bil känns tråkigare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak jag faktiskt lagt märke till,, vilket säkert ni andra också gjort?

 

Ett exempel taget helt ur luften.

Båt anonseras för 250.000:-

Jag är intresserad, kikar på objektet men har redan från början en uppfattning om att 250lök är ett överpris/fantasipris. Kanske för att säljaren vill ha prutmån för att hamna på ett relativt högt slutpris?

 

Jag bjuder 100.000:-

 

Säljaren har inte haft några andra besök eller förfrågningar än min. Säljaren vill sälja båten och överväger att tacka ja till erbjudandet. Men gör nu ett sista ryck för att få ut lite mer och säljer båten till någon annan för 125.000:-

 

Känns det igen?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, har själv gjort en sådan vurpa. Dock inte med båt. Hur eller hur är båtpriserna just nu ganska diskuterbara. Det har jag märkt efter en hel sommars båtletande. Många båtar har legat väldigt länge både på marinor och i trädgårdar. Det beror på det lite osäkra ekonomiska läget i europa, tyvärr för de som säljer och till glädje för de som köper helt enkelt. Detsamma gäller ju även bilar och hus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller vissa modeller tror jag att det inte spelar någon roll vad de begär. Finns helt enkelt ingen som vill ha den??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enskilda båtar utan fungerande motor behöver skrotas. Läste en artikel i Trossen om Sveriges första båtskrot, där stod att skrotning annars görs genom att sänka båten på djupt vatten, elda upp den eller helt enkelt låta den stå kvar på land någonstans.

Men inte alla båtar av en modell. De exemplar som flyter och har fungerande motor, de har ett värde för någon. Ungdomar letar båt för t ex max 5000 kronor, i detta forum är det ofta yngre barnfamlijer som sätter gränsen kring 50.000 kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var igenkligen mer åt detta hållet.

Att vissa båtar som är tillsalu helt enkelt inte har tillräckligt många köpare för att man på en bra sätt kan få den såld. Båten kan ju ha ett visst värde men det finns inte så många som vill ha en sådan båt (eller det finns för många likadana) vilket gör den är i det närmaste hopplös att sälja.

Ett exempel som jag tycker mig se är alla dessa Nidelv 24 och Joda 24 man ser ute på marknaden. I min mening är det verkligen inget fel på dom båtarna. Men det finns många tillsalu och de flesta kanske vill ha en snabbare båt. Det gör det i det närmaste hopplöst att få ut ett ok pris (sedan att vissa säljare fortfarande tror att de kan få 150k plus för en liknande med 35år gammal motor är ju märklig). Detta gör att det inte spelar så stor oll om de sänker till 80k eller lägre, båten blir inte såld för det! Bättre då att ta bort båten och sätta ut den efter några månader igen (om det tillkommit köpare). För om den står ute för länge blir det bara fel, alla tror att den är kass på något sätt.

Detta för övrigt tror jag inte bara gäller båtar utan alla beg marknader, bilar, motorcyklar osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns inte så många som vill ha en sådan båt

Beror väl ändå, som sagt, på priset. För 5000 kronor finns det nog köpare, så länge motorn fungerar.

Men jag håller med om att Nidelv 24 och Joda 24 är intressanta exempel. Jag tror dock att det ofta finns en annan förklaring till att säljarna inte går ned i pris, utan ligger kvar månad efter månad: Det vanligaste skälet till att sälja båt är att vilja byta, alltså att sedan köpa en annan båt, och då är det mellanskillnaden i pris som avgör. Om mellanskillnaden blir för stor, då vill säljarna hellre behålla sin gamla båt -- för de vill fortfarande ha en båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns många sköna skrönor ute för tiden:)

Den största/bästa hörde jag får några veckor sedan av en herre som ville framstå som mycket duktig i affärer.... Han hadde köpt en kvalitets båt, närmare 40 fot byggd 2008 med dubbla dieslar med 120 timmar för 650.000SEK, desutom hadde säljaren kostad på motorer och drev över 500.000SEK i samband med affären:):):)

Kom tebax när du pratar sanning, va vell enda rådet jag kunde ge:)



Senast ändrad av BerraS | 09 augusti 2012 | 11:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som förvånar mig mest är att bytesförslagen inte är fler?

De äldre som sitter med stora underhållskrävande och omständiga båtar borde ju ha intresse av att trappa ner båtlivet till något mindre/enklare. Motorbåtsägare kanske vill prova på att segla eller tvärt om?

Ändå får man förhållandevis få relevanta träffar om man söker på byte på blocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev det inga fler kommentarer från TS?

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på båtar och följt marknaden en längre tid nu, fastnad för ett antal objekt som jag varit och tittat på samt även diskuterat pris.

För ca 3 veckor sedan hittade vi det vi sökte (motorbåt, 37 fot, hyfsat ny och ett bra märke) Efter lite dealande hit och dit bestämdes ett pris ( ca 25% under utannonserat pris samt löfte från ägare att stå för montering av diverse utrustning för ytterligare ca 100 000 kr)

Min känsla efter att studerat Blocketannonserna var att det utannonserade priset var riktigt bra jämfört med likvärdiga båtar.

Efter genomförd besiktning hittas en del ytterligare att åtgärda samt att besiktningsmannen anser att båten skulle sänkts med 35% från utannonserat istället för överenskomna 25%, något som säljaren inte går med på.

Alltså om en värdering görs som säljaren inte accepterar så blir det ingen affär, då kan man fundera över vad som är rätt pris. Värderingsmannen eller det överenskomna priset.

Sanningen ligger säker någonstans i mitten, men med den otroligt stora skillnad i priser på likvärdiga båtar som ligger ute, samt den lilla mängd affärer som vi känner till så blir det svårt att hitta ett marknadsmässigt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som köpare att det är smart att provpruta ,bara för att få ett hum hur folk värderar sina båtar ! Funkar extra bra om man siktat in sig på en båttyp/modell ! ...smart gjort TS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ge något exempel på en bra affär du har gjort genom att provpruta lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag var med om ett enligt mig skumt förfarande från Eriksson Marine nu i sommar.

Jag: Med hänsyn till att reglaget krånglar och kanske bör bytas är jag beredd att ge 65 000 kr.

Eriksson Marine: Nej vi prutar inte ett öre på denna inbytesbåt, vi gör redan förlust på den. 69 000 kr gäller.
Jag: Nej 65 000 kr är mitt bud.

Eriksson Marine (ringer upp): En tusenlapp kan vi gå ned i pris pga. reglaget, så 68 000 kr. Men då måste du bestämma dig nu. Har en annan spekulant som väntar.
Jag: Tänker inte bestämma mig nu att ta den för 68 000 kr, ville se vad det kan kosta att åtgärda reglaget i så fall.

Någon dag sedan har de sänkt priset till 59 000 kr i annonsen och den säljs direkt. Varför inte ringa upp mig och säga att jag får den för 65 000 kr?

I övrigt måste jag säga att Eriksson Marine generellt har vettig priser på sina objekt. Ofta är de billigast på Blocket för aktuell båtmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min CC210 hade jag varit på jakt länge efter , fanns 3 st och alla dom fick ett erbjudande att omvärdera sitt pris enligt mitt sätt att se på prisbilden.... Så långt är jag villig att delge min historia ! Men..Vad har du för nytta av hur jag funderar i en affär ? Alla behöver vara trygga i sitt egna upplägg .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några intressanta saker jag uppmärksammat från beg.marknaden är att en (motor)båt som jag sett annonserat till ett högt pris förra säsongen (som såklart inte såldes) har nu successivt sänkt priset 40% (vilket nog är relativt nära vad den kan säljas för). Så han har hittills försökt i nästan två år att sälja båten, men köpare har inte funnits.

Ett annat exempel var två båtar av samma modell där motorerna var likvärdiga, men skroven skiljde flera decennier och som kostade exakt samma. Den nyare sålde på ett par dagar, den andra kommer nog ligga året ut.

Ett sista exempel är några sent 70-tals båtar där jag sett några med moderna (under tio år) motorer till samma priser som de med orginalmotorer.

Det är inte direkt ovanligt att man kan se gamla 70-80 tals motorbåtar i det gamla prisläget, vilket skär sig ganska kraftigt mot de som förstått att priserna börjat ändra sig (30-40% för vissa modeller verkar det som). Även de billigare verkar ha svårt att säljas av de årsmodellerna förvisso.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några faktorer som kan styra ett pris ....likadan båt på Blocket...vad man köpte den för....uppdateringar man vill få tillbaka lite på ..... likvärdiga båtar ....Priser på sajter i Usa .....osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall intressant att du kan köpa en båt idag för 42% av nypriset (5 år gammal)  Sedan kommer det ut en 12 år gammal båt som utannonseras för väldigt mycket mer, så klart påverkar utrustning och märke, men stora skillnader är det !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man inte direkt koll på marknadspriser....som säljare ! ( kan vara frugan som tappat intresset och tvingat mannen att sälja , klart att ingen köper båten med överpris :-) ...ibland säljer man av olika anledningar ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...