jmahler 1 Postad 4 Augusti , 2012 Min AQ145a varvar plötsligt inte över 3000 varv under belastning (vid tomgång varvar den upp som vanligt). Fram till 3000 varv går den som vanligt men när jag för gasreglaget i botten den sista tredjedelen händer alltså ingenting mer. Jag har felsökt utan att kunna hitta problemet. Saker som man kan utesluta som jag redan kollat är: Bensintillförseln (slangar, filter, pump), tändningsinställningen, tändspole, blandskruvsinställningen. Tacksam för alla tips!! /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 4 Augusti , 2012 Svårt att komma med en vettig analys utan att veta mer. Går motorn som den ska? Kondensatorn till brytarspetsarna kan ha lagt av, följden blir att brytarna svetsar. I det läget tappar motorn effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Augusti , 2012 Du skriver att du kollat tändinst. Hur har du kollat, bara grundläget eller tändförställningen? Har du bara kollat grundläget så börja med att kolla att tändkurvan ändras när du ger gas. En annan sak hur ser din botten ut? Beväxning kan göra att motorn inte orkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmahler 1 Postad 4 Augusti , 2012 Motorn går annars som en ska. Jag har brytarlöst. Tändkurvan följs bra vid alla varvtal (men såklart bara upp till 3000 varv). Jag har inte kollat beväxtning på botten. Men skulle eventuell sådan kunna göra så att jag tappar 2500 varv och bara kan köra på halva farten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 4 Augusti , 2012 Nä då skulle du nog ha en gran sittandes fast under båten. Jag skulle kolla upp komponenterna i tändsystemet. Vid maxvarv går motorn som den ska då? Skulle ju kunna vara något rent mekaniskt motstånd, lager som gett upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 4 Augusti , 2012 Hej . Ta isär bockhornet och kontrollera avgasspjället (har troligen fastnat i stängt läge) . Det hände för mej på min glastron, utan belastning fulla varv ,med belastning ca 2500rpm. Mvh Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Augusti , 2012 Nu skrev han ju AQ145 vilket är VolvoPenta och då troligtvis 290 drev vilket inte har avgasspjäll. Jag förmodar att du har Mercruiser och då V motor då du skriver bockhorn. Sedan behövs det inte mycket snäckor och annan skit förrän det bromsar fart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmahler 1 Postad 5 Augusti , 2012 Jag vet inte om jag har något avgasspjäll men jag tror inte det. Jag har ett 280 drev. Ny information i caset är att jag gjort ett komptest som visade dåligt på ena cylindern(12-12-5-12). Det ryker dessutom väldigt mycket avgasrök från vevhusventilationen också. Några ideér om vad felet kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 5 Augusti , 2012 Om det ryker onormalt ur vevhuset, betyder det att förbränningsgaserna går förbi kolven och ner i vevhuset. Du står nog inför en motorrenovering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Augusti , 2012 Nej du har inget avgasspjäll däremot ska det sitta klaffar i avgasbälgen på 280 drev. Men du har ju hittat orsaken till motorns svaghet. För att avgöra om felet sitter i toppen eller i underdelen av motorn så slå i lite olja i den cylindern som visade 5 kg och gör om kompprovet på den cyllen. Ökar kompet så har du felet i underdelen för oljan gör att det tätar tillfälligt mellan kolv o cylinder. Fortfarande samma värde så sitter felet troligtvis i toppen vilket är betydligt enklare o billigare att fixa, en ventil som tackat för kaffet, eller om toppen/ packning gett sig. Du har inget vatten i oljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser