Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
caramella

Planar dåligt

Rekommendera Poster

Nyligen inköptes en Ryds camping 73:ans modell för lite dagsutflykter och ngn övernattning. Är 1:a båten för oss. Den har en Mercury 72:a, 2 takt, 4 cyl. 50 hk som snurra. Märker att båten inte planar just alls. Är det normalt eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50hk är väl max för det skrovet om jag minns rätt? Varvar och går motorn fint för övrigt? Kan mycket väl sitta fel propp på..annars får du väl kolla upp om det står massa vatten i skrovet. Edit; suck såg nu att du innan detta inlägg redan skrivit ett inlägg om vad jag förstår denna mercurymotor som inte varvar ut! Varför då gå på med ett nytt om varför inte båten planar ut?! Börja i rätt ände, såklart båtf.. Inte planar ut om motorn inte varvar som den ska.....

Senast ändrad av Chrille_82 | 29 juli 2012 | 22:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, helt rätt ang. motorstorleken till den båten. Motorn går sisådär.....varvar inte ur ordentligt, ny impeller. Inget vatten i skrovet. Motorn ska få sig en riktig genomgång i höst, men tänkte iaf åka lite till innan höststormarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tilvinkel?

belastning.. alla kan inte sitta bak i båten.. kanske får du ha lite barlast fram för att den ska plana ut..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den motorn är i minsta laget 10% kan man gå upp utan problem. Har en camping från -75 där är motor storlek 60 hk men jag hade 70 hk. Men gick upp till en 90 hk nu så nu går den som en dröm 33 knop. Men denna typen av båt är bara halvplanande med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för Era svar!  Alla har vi ju varit nybörjare på allt någon gång! Vi kämpar vidare......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...