Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
jaww

8:an går inte på alla.

Rekommendera Poster

Det blev visst fel. Gjorde årets första provtur i helgen, lite sent men jag skadade knät i våras så det har inte gått att komma i båten men i alla fall, Efter byte av bälgar började motorn nu tappa gnistan, när den kommer upp i arbetstemp så går den inte på alla. den kan efter ett tag om man åker på tomgång börjar gå på alla en stund men sen upphör detta.

Motorn är en Merc. 7.4

Någon som har tipps på vad jag skall göra.

mvh/Jörgen



Senast ändrad av jaww | 24 juli 2012 | 20:57



Senast ändrad av jaww | 24 juli 2012 | 20:58



Senast ändrad av jaww | 24 juli 2012 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ett drygt bonnatips kanske, -men det verkar nog som om det är läge att se över insugspackningarna...om motorn inte går rent vid mer lagom varvtal brukar man ju kunna testa med att spruta startgas runt insugen...men visst, med en fet V8 med en  insugsplatta blir det ju såklart lite bökigare....

 

Tjo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, var nere och testade men jag märkte ingen skillnad. Någon mer som har tipps.

Mvh Jörgen



Senast ändrad av jaww | 25 juli 2012 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna rycka loss en tändkabel i taget, med motorn igång, för att identifiera den cylinder som inte vill vara med, byta det stiftet. Ta ett kompressionsprov (med alla stift borta). Det har varit väldigt fuktigt så om du har ett äldre tändsystem, lyft på fördelarlocket och torka ur.



Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 26 juli 2012 | 18:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt alla tänddelar framför allt kondensatorn, är den kass eller på upphällningen så går motorn illa när den blir varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för tipsen, har varit bortrest så jag har inte testat ännu men det skall göras det där med kondningen verkar logiskt.

Att ta bort tändkablar eller stift går inte (för trångt) måste i så fall ta bort limporna.

Mvh/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elände om du inte kommer åt tändstiften, de bör ju kollas och ev bytas ngn gång per säsong! Tändkabeln borde gå att ta bort från fördelaren.

När fick den nya stift senast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja här verkar det som de byggt båten runt motorn, det är en sea Ray 220.

Bytt stiftblush vet ej, det är nog länge sedan och jag förstår varför.

Som de säger en tunna skit luktar inte så länge man inte rör i den

//Jörgen



Senast ändrad av jaww | 30 juli 2012 | 14:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA grattis jag fasar för den dag det är dax för mig. Mina stift har nu gått 3 säsonger och sist de byttes var motorn ur båten. Lär finnas smidiga specialhylsor har dock ännu inte sett dessa någon som vet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har Thunderbolttändning, har den kondensator då?

//Jörgen



Senast ändrad av jaww | 06 augusti 2012 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...