jaww 2 Postad 24 Juli , 2012 Det blev visst fel. Gjorde årets första provtur i helgen, lite sent men jag skadade knät i våras så det har inte gått att komma i båten men i alla fall, Efter byte av bälgar började motorn nu tappa gnistan, när den kommer upp i arbetstemp så går den inte på alla. den kan efter ett tag om man åker på tomgång börjar gå på alla en stund men sen upphör detta. Motorn är en Merc. 7.4 Någon som har tipps på vad jag skall göra. mvh/Jörgen Senast ändrad av jaww | 24 juli 2012 | 20:57 Senast ändrad av jaww | 24 juli 2012 | 20:58 Senast ändrad av jaww | 24 juli 2012 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 24 Juli , 2012 Hej, Ett drygt bonnatips kanske, -men det verkar nog som om det är läge att se över insugspackningarna...om motorn inte går rent vid mer lagom varvtal brukar man ju kunna testa med att spruta startgas runt insugen...men visst, med en fet V8 med en insugsplatta blir det ju såklart lite bökigare.... Tjo! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 25 Juli , 2012 Tack för tipset, var nere och testade men jag märkte ingen skillnad. Någon mer som har tipps. Mvh Jörgen Senast ändrad av jaww | 25 juli 2012 | 13:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 26 Juli , 2012 Inga tips? //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 26 Juli , 2012 Du skulle ju kunna rycka loss en tändkabel i taget, med motorn igång, för att identifiera den cylinder som inte vill vara med, byta det stiftet. Ta ett kompressionsprov (med alla stift borta). Det har varit väldigt fuktigt så om du har ett äldre tändsystem, lyft på fördelarlocket och torka ur. Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 26 juli 2012 | 18:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 27 Juli , 2012 Byt alla tänddelar framför allt kondensatorn, är den kass eller på upphällningen så går motorn illa när den blir varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 30 Juli , 2012 Hej. Tack för tipsen, har varit bortrest så jag har inte testat ännu men det skall göras det där med kondningen verkar logiskt. Att ta bort tändkablar eller stift går inte (för trångt) måste i så fall ta bort limporna. Mvh/Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 30 Juli , 2012 Elände om du inte kommer åt tändstiften, de bör ju kollas och ev bytas ngn gång per säsong! Tändkabeln borde gå att ta bort från fördelaren. När fick den nya stift senast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 30 Juli , 2012 Ja här verkar det som de byggt båten runt motorn, det är en sea Ray 220. Bytt stift vet ej, det är nog länge sedan och jag förstår varför. Som de säger en tunna skit luktar inte så länge man inte rör i den //Jörgen Senast ändrad av jaww | 30 juli 2012 | 14:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 30 Juli , 2012 JA grattis jag fasar för den dag det är dax för mig. Mina stift har nu gått 3 säsonger och sist de byttes var motorn ur båten. Lär finnas smidiga specialhylsor har dock ännu inte sett dessa någon som vet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 6 Augusti , 2012 Den har Thunderbolttändning, har den kondensator då? //Jörgen Senast ändrad av jaww | 06 augusti 2012 | 18:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser