flipperflashmarre 0 Postad 21 Juli , 2012 Försöker förstå mej på detta med stigning och storlek på propellern.Vad är det som gör att man ska ha en viss diameter och en viss stigning? T.ex om man har en proppe som är 14x19,vad händer om man istället tar en som är 15x17 eller 16x15? Vad är viktigast stigning eller diametern och vad går man på i första hand? Sen finns det som hos vp. korta och långa nav varav dom korta naven har utgått då blir stigningen en annan??? Det finns stigningstabeller i mängder, men finns det något grundtänk i första hand?? Vore kul med lite synpunkter. Senast ändrad av flipperflashmarre | 21 juli 2012 | 10:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 Juli , 2012 Jag är inte på något sätt propellerexpert men generellt sett kan man säga att det som avgör vilken propeller man ska ha är motorns varvtal vid båtens normala användning. Diametern begränsas ju av utrymmet som propellern har att snurra i så normalt sett är det stigningen man har att laborera med. Om man ofta belastar båten väldigt tungt så behöver man ha lägre stigning för att nå rätt motorvarv än om båten aldrig belastas hårt. Kraftig motor på liten, lätt, båt behöver större stigning än en svag motor på tung båt. Det är så otroligt många parametrar som samverkar så det går inte att ge förslag på exakt rätt propeller till en viss båttyp med en viss motor. Visst kan man ge ett någorlunda spann på stigning som kan passa men det är bara genom att testa olika propellrar som man kan hitta exakt rätt. Så långt bara mycket generella synpunkter och nu lämnar jag till propellerexperterna att fylla på/korrigera det jag skrivit. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 21 Juli , 2012 Diametern ger kraften och stigningen ger farten, enkelt uttryckt. Men gasen i botten skall motorn varva det maxvarvtal som står i manualen, varken mer eller mindre. En ändring av storleken eller stigningen med en tum ger en skillnad av ca 200 varv per minut. nu är det upp till dej själv att välja. Trevlig sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 Juli , 2012 Diametern bromsar och drar soppa. För en cruisebåt vill man ha så mycket rake (samlar tryckstrålen till punktform) och så liten diameter som möjligt. Utmaningen ligger i att för liten diameter ger en massa slip och för mycket rake ger en prop som ventilerar hela tiden. Så för varje båt/vikt-kombo finns en optimal prop. Sen kanske man inte vill åka max snålt i 25 knop utan istället dra vattenringar med 3 ungar på. Eller har en 20 ton tung båt som toppar 8 knop. Då behövs en helt annan prop som kanske har stor diameter, helt oräjkade blad och väldigt stor bladarea. VP:s gamla propellrar som du nämner ovan var ingen rolig historia. Helt utan rake och väldigt stora märkligt formade blad. Skulle tro att mycket soppa gick bort i ett hav av slip-bubblor där. Tips på litet teori: http://continuouswave.com/whaler/reference/prop3.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 Juli , 2012 Vi har VPs gamla propellervariant som ser ut som en treklöver om man tittar på den bakifrån. Jag kommer byta den till någon modernare variant (kanske testar Piranha kompositpropeller) eftersom jag utfört en hel del åtgärder som jag hoppas är fart/varvtalshöjande på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 22 Juli , 2012 Glöm inte att blanda in stål och alupropppar samt att antalet blad på propellern påverkar båtens uppförande, fart, varvtal mm. Det är inte bara en djungel...det är en hel regnskog! Man kan givetvis ha vissa idéer när man ska laborera med ny propeller men att ta hjälp av proffsen är nog ett måste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 22 Juli , 2012 http://www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.htm jag la upp den på träbåtsakuten och lägger upp den här åxå. mvh jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser