Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Walle55

Motorproblem

Rekommendera Poster

Jag har en Flipper 700 med en mercrusier v8,skulle åka på vår första semester med båten.Men vi kan bara köra den 1 till 1 halv timme sen dör den,inget host o ryck den dör direkt.väntar jag sen tills motorn är kall (flera timmar) så går det att köra igen.Jag vart bärgad till trosa där mekarna på marinan sög ur tanken,gjorde rent luftfiltret spände generatorn böt rem.När vi lämnade Trosa på morgonen funkade det en dryg timme sen var det samma sak igen.Alla säger att det är en jättebra motor men det känns lite otryggt.Den går hur bra som helst när den funkar.Vill ha massor av tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en kompressionsprovare.

Håll tummarna.

Gör ett kompressionsprov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju vara något som är relaterat till uppvärmning.

Finns det någon elektronik i tändsystem eller bränslesystemet ?

Överhettade komponenter har en tendens till att bete sig så som du beskriver.

Värmen kan ju också få någon känslig del att utvidgas så att det uppstår fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För övrigt kan jag inte förstå hur du skulle vara hjälpt av ett kompressionsprov.

Det har ju inget och göra med det problem som du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompressionen kanske försvann efter en och en halv timme, nä vissa vill bara svara👿

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle börja med att säkerställa om det är tändning eller bränsle som försvinner. Därefter skulle jag vid nästa stopp försöka felsöka el/elektronik i det felande systemet m hj a kylspray.

Det finns som sagt ingen anledning att göra ett kompressionsprov,

Det är högst sannolikt ett el/elektronikfel men ev. kan det vara ett ånglås på bränslesidan. Detta brukar dock inte uppstå under drift utan hindra start av varm motor.

Surfa på ånglås för mer info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han ville ha massor med tips på att starta felsökning på sin motor men om då ärrade mekveteranerna på forumet anser det vara både obegripligt och onödigt så är det enkelt att strunta i det och börja felsöka i en annan ände.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns många på MG som kan ge bra tips men då måste du skriva mera exakt vad du har för maskin. Mercruiser V8 är knappst någon standard motor i en Flipper och det finns många varianter på Mercruiser V8.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä ånglås verkar orimligt, då det brukar uppstå då man skall starta en varm motor.

Kylspray kan var en effektiv metod att söka fel men kräver att man har en viss kunskap om var det kan vara effektivt att kyla. 

V8 mercruiser , ta reda på mer om motorn modell typ specifikation etc. så du kan se vad det är för komponenter som ingår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...