DavidN 2 Postad 15 Juli , 2012 Min vp diesel, går ner i varvtal på högre varv. Dvs kör jag på 3000 varv eller mer, går den emellanåt ner typ 700 varv under några sekunder för att sedan gå upp igen. Detta sker med olika mellanrum. Var inne på bränslefiltrena och bytte dessa, möjligtvis har det skett en liten förbättring men problemet kvarstår. Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Juli , 2012 Igensatt stigarrör i tanken? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 15 Juli , 2012 Det finns två anledningar till att en diesel går ner i varv och sedan går upp igen, det ena är vatten i dieseln och det andra är skit i tanken . Det andra kommer när man har det första. Rengör tanken och byt/filtrera/rena det du har där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavidN 2 Postad 15 Juli , 2012 Borde inte problemet försvunnit helt, åtminstone för ett tag då jag bytte båda filtren och tömde vattenavskiljaren isåfall? Det vore rätt trevligt om det var ett sån enkelt fel, dock rätt meckigt då tanken inte har någon manlucka och sitter riktigt dumt till för att tas ut. Göra en manlucka på plats i en plasttank kanske inte är jättebra då det ligger hundra liter diesel i för tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 15 Juli , 2012 Nej tyvärr, det hjälper inte att bara byta filter om det är vatten och skräp i tanken. Men det kan ju vara nånting annat också, att den suger lite luft och då sjunker varvtalet. Men ofta brukar den stanna av det. Sen finns det 100 saker till som det kan vara, men man bör börja med rent bränsle. Det du kan göra är att lossa bränsleslangen efter förfiltret och sätta ner den i en dunk med några liter ren diesel. Går motorn då jämnt och fint vet du att det bara är att plocka ner bränsletanken.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavidN 2 Postad 15 Juli , 2012 Tackar för bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 16 Juli , 2012 Jag skulle inte så kategoriskt som andra hävda att det alltid är soppaproblem när en diesel tappar varv och sedan kommer igång igen. Min gamla Yanmar 2qm15 betedde sig så men dog sällan. På den motorn visade det sig att bränsleslangen var helt slut och bara hölls samman av den gråa färg tidigare ägare sprutat på. Efter byte till nya slangar gick den som ny igen. Min erfarenhet är således, går en diesel ojämt är det alltid luftproblem. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Juli , 2012 Var det mycket slem i filtret? För varje gång varvet gick ned borde en skaplig mängd slem lagt sig i förfiltret. Har du en kraftig pump kan kanske proppen i tanken lossna men för egen del gick aldrig motorn upp i varv igen på en båt jag råkat ut för detta. På den andra gick den på låga tomgång oberoende av gaspådrag men proppen lossnade sedan och motorn gick bra resten av resan. Men var filtret inte så förorenat tror jag inte det är tankpropp. Provtryck genom att ta loss luftslangen på tanken och blås i övertryck. Det är inte ovanligt att det läcker här och där då man inte ser luftläckor. Med överryck kan man indikera var det läcker med toapappersbitar man lägger på olika ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 16 Juli , 2012 Det är ju också en form av soppaproblem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser