Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Ivarboatboy

åka ring/vattenskidor efter gummibåt...

Rekommendera Poster

tja! jag undrar om man kan åka ring/vattenskidor/kneeboard efter min övermotoriserade gummibåt aquasmart plastimo 240. båten har en 8 hk suzuki från -99 och maxfarten är unefär 22-24 knop. är extremt tacksam över svar smiley.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid prova! smiley

Det finns en hel del inlägg om vilken motor/fart/båt som behövs för att åka vattenskidor.
Och svaret är att det beror på...

Men en gummibåt med 8 hk är nog i vekaste laget tror jag. Maxfarten är ju ordentlig på din båt med en person i, men problemet är ju starten. Och att släpa runt en vattenskidåkare ger stort motstånd.

Prova med stora vattenskidor, liten lätt duktig åkare, start från brygga med slak lina, solen i ryggen och gott humör.

Att dra ring funkar säkert, men frågan är om det bli roligt. Att dra ringen upp i planing kräver nog större resurser än du har tyvärr, så det blir nog mer bogsering är fartfyllt äventyr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den höga maxfarten beror på att jag är 12 år och väger 45 kilo så man fattar varför Betty Boop för en hög maxfart.. men tror du det går att plana med en vindsurfingbräda efter med 1 barn efter? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har med stor framgång dragit vindsurfingbräda med 2 barn i en Monark med 5 hästarsmotor. Så det är nog inga problem. Surfingbrädan har ju lågt motstånd från början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet bara att vi åkte wakeboard efter en 330cm gummibåt med 15HK, men det var jäkligt tungt innan den planade. Vi var väl runt 15 bast och vägde 60-70kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åkte vattenskidor efter vår Zodiac med 8hk Evinrude när jag var åtta. Min bror som är fyra år äldre åkte då också så det borde fungera för din del med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zodiac 310 med 15 hk 2-takt (ny på den tiden) Gick för undommar att komma upp på vattenskotor, men inte fullvuxna.

Men du sliter kraftigt på akterspegeln! Den är inte gjord för den extra vikten. Vår släpte från gummiskrovet (beroende på motorval samt åkning efter båten) efter några års användning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

22-24 knop. Är det GPS-fart?

Ofta tenderar man att överdriva fart i gummibåt, då det känns som raketfart i och med att man sitter nästan på vattenytan.

Ring funkar nog att åka efter utan problem, men vattenskidor blir nog för tungt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min hastighetsmätar-app på iphone säjer 23 knop.

det är full fart.

Senast ändrad av Ivarboatboy | 10 juli 2012 | 16:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog hända spännande saker med ring om man får upp farten och girar för kraftigt med gummibåten. En liten gummibåt har nog rakt motsatta egenskaper mot en bra dragbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant, men det kommer inte bli några högre farter med den båten/motorn. 23 knop är med en pers i och inget släpankar i form av ring efter.

Låt grabben testa, hur fel kan det gå? Förutsätter flytväst och dödmansgrepp såklart.

Då är jag mer oroad för vattenskotrarna. Vi såg en tok åka i bara badbyxor utan flytväst och flög av i full fart. Han fick kämpa för att simma bort till skotern. Tur för honom att han inte slog sig medvetslös, inte en chans att vi hittat honom då.

Senast ändrad av Soumi_batti | 10 juli 2012 | 16:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men jag tänker mest på kneeboard,o då e de min 10-åriga lillasyster som ska åka och är det då värt att köpa en kneeboard?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kneeboard är lätt att dra(lite motstånd) jämfört med vattenskidor så det lär inte vara några problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med något enklare först. När jag var liten åkte vi snöskyffel. Det är ju en fattigmans kneeboard. Knyt en lina i handtaget på skyffeln, och sen en kort lina från handtaget för att hålla i och för att få bra vinkel på skyffeln.

Men var rädd om lillsyrran! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

farsan har berättat att när dom var mindre åkte dom pv huv bakom båten.. motorhuven av en volvo pv med andra ord.. de tyckte han va skoj.. själv föredrar jag kompisens gamla vattenskidor. av trä. åker bättre på dom än dom nya som görs i plast:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...