Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
richard021

Propellern hamnar över vattnet?

Rekommendera Poster

Flipper 470 gt 50 hk mariner Va ute och drog ring igår. Men när jag svånger mycket så går Motorn upp i varv, låter som proppellern Hamnar över vattenytan typ. Kan man motverka det på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man flytta in den där pinnen närmare Aktern när man ska dra ring å så sen Flytta den längst ut när man åker vanligt. Den där pinnen menar jag som klorna griper Tag i när man lägger i backspärren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med de problem du har så är svaret ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men spelar egentligen pinnen nån roll om man kan trimma ner motorn tills den blir tyst igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har powertrim så spelar pinnen ingen roll men då har du inga problem heller. Trimma in motorn så propellern inte suger luft i svängarna, svårare än så är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det farligt att köra så som trådskaparen skriver?

Tänkte mest på att om propellern suger luft kanske det finns risk att även impellern suger luft, dvs. att den torrkörs och går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt är det inte bra för motorn att övervarva och man kan få kavitationsskador på propellern men att impellern skulle torrköra tror jag det är väldigt liten risk för. Man kör ju inte längre perioder på det sättet om man är någorlunda funtad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

I regel när det kaviterar så tar motorn fortfarande in kylvatten, kaviteringen sker i propellern och bakåt, kylvattenintaget sitter i framkant på rigg/drev. Alltså inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, ska man vara petig så uppstår ju själva kavitationsblåsorna (vattnet förångas på grund av att trycket blir lågt) på sugsidan av propellern. Oftast vid bladspetsen där trycket är som lägst. Sedan slungas de med propellerströmmen bakåt där de sedan imploderar. En stor del av blåsorna imploderar i direkt kontakt med propellern vilket kan leda till korrosionsliknande skador. Naturligtvis ska man undvika att köra med kaviterande propeller. Förutom kavitationskorrosion så riskerar man övervarv och dessutom så har ju propellern mycket sämre grepp i vattnet vilket ju är tämligen trist.

Var beredd att dra av lite på gasen när du hör att propellern börjar kavitera. Då brukar den behålla greppet.

post-10013684-1394237159,7343_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också vara så att motorn sitter för högt upp på akterspegeln. Man brukar ju höja motorn för att få högre topphastighet. När kaviationsplattan är i samma nivå som eller  ovanför köllinjen brukar man få problem i svängarna. Kanske det går att sänka motorn ett hack?

Allt som har med båtar att göra är kompromisser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt besserwisseriga inlägg ovan om kavitation är en hyfsat korrekt beskrivning av ett fysikaliskt fenomen, men precis som beskrivs ovan så är nog problemet som beskrivs överst snarare en fråga om VENTILATION, dvs att propellers suger i sig luft från ytan. Detta problem avhjälps med lägre monterad motor, intrimning, mindre dramastisk manöver och anpassat gaspådrag.

Precis som vi kavitation så är det liksom försent när det väl släppt, då måste man dra av ordentligt för att få fäste igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...