Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
isbergskan

Gardiner för natt i HT båt

Rekommendera Poster

Vi har en monark 555 camping som vi köpt ganska nyligen och jag funderar o funderar över det här med gardiner. Tänkte sytt nåt, men funderar över om inte gardinerna skymmer sikten när man kör båten. Vill ju ändå ha nåt som mörklägger om vi ska övernatta. Hur har andra gjort? Nu funderar jag på om man skulle montera nåt kardborreband för enkel mörkläggning bara nattetid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde karborre-lösningen på vår Flipper 510, enklast möjliga, fungerade utmärkt, första natten hade vi ingenting för fönstren, fungerade inget vidare där vi låg till allmän beskådan i en välbefolkad skärgårdsvik...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi valde kardborreband. Hittade en modell som var självhäftande på ena halvan och sybar på den andra. Vi satte upp ca 2 cm långa bitar av bandet vilket är lite för kort. 3-5 cm hade var bättre. Avstånd mellan fästpunkterna är ca 50 cm men då har vi använt ett lätt tyg. Det finns någon bild i mitt album. Fasta gardiner skulle störa sikten för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nyligen gjort gardiner till vår båt. Jag valde att ha tryckknappar. Vet inte om du har nått att skruva i, men har du det är det ju ett allternativ till kardborre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ska sätta upp sån där gardintrådar sånna vita... Å göra 2 delade gardiner som man kan skjuva åt varsit håll hade ja tänkt... 

Men det med kardborrar eller tryck knappar lät ju heller inte som någon dum idé 

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg bra ut med gardinerna, men du har rätt ang storleken på kardborreremsorna, hade behövt lite längre. Snygg båt för övrigt yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har vita gardinfjädrar som gardineran löper i. Kan skjuta dom åt sidan eller dra ihop dem för fönstret. Dock så skymmer de ju sikten genom rutorna en del även när de är isärdragna. Har även märkt att gardinerna bleks väldigt fort av solljuset då de sitter uppe för jämnan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade först kardborrband men har nu gått över till tryckknappar. Anledningen till att vi valde bort första alternativet var att limmet blev fuktade till sig när det blev väldigt varma sommardagar och då flyttade de på sig. Tycker inte att det funkade så väldigt bra, en annan del i detta är också att det med tiden kommer bildas mögel i de bitar som sitter fast i båten som kan vara svåra att göra rena framöver. Detta gjorde att vi helt övergick till tryckknappar, i vår båt kunde vi fästa dessa med skruvarna som håller rutramarna på plats. Vi har även testat alternativet med att köra med pianotråd där gardinerna löper i kanaler men det funkade inte heller helt bra eftersom man gärna vill ha lite grövre tyg när man skall mörklägga, svårt att flytta åt sidan på ett bra sätt.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har plastbåt och det är ju inte överlägset att skruva i, annars hade jag nog valt tryckknappar...Den stora frågan just nu är väl om det är lönt att limma fast knappar eller kardborre. Kardborreband har en förmåga att se sunkiga och skitiga ut efter ett tag, så det lutar åt att limma fast knappar. Frågan nu är väl om knapparna kommer sitta ok med limm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sägs om magneter? Det finns ju magnettejp som skulle kunna limmas fast runt fönstren resp. sys in i mörkläggningsgardinerna. Det finns också de där små superstarka neodymmagneterna (Clas Ohlson säljer påsar med tio stycken i varje) som lätt kan sys in. De kan vara knepiga att limma mot plasten men de kan ju försänkas på baksidan av en tjusig teaklist som i sin tur limmas fast. Då blir infästningen av gardinerna helt osynlig när de inte används. Fan, det tror jag att jag ska testa i vår båt! cool

Det gäller dock att se till att kompassen inte är för nära någon av magneterna...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vår båt är skruvarna dragna igenom hardtoppen, ifrån utsidan. Antar att det är orginal ifrån Uttern. Stör mig inte speciellt mycket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog undivikt att ha extra magneter ombord. Rätt som det är rullar man bara ihop gardinerna och lägger dem någonstans, och då finns risken att detta någonstans påverkar kompassen. De som sitter limmade på plats kan man ju föra in i sin deviationstabell. (Sådan har väl alla? :-) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter tråden. De gamla gardinerna hade blivit så solblekta så vi har beställt nytt tyg. Valde denna gång kapellväv som klarar solen bättre. I väntan på nya tyget har jag tagit bort de gamla remsorna av kardborre och ersatt med heltäckande kardborre på alu-listerna. Jag skulle haft 2,5 cm band med det var slut så jag köpte 5cm och delade på hälften. Detta gjordes för ett enhetligt utseende och på gardinerna sätts bara kortare kardborre så man slipper slita loss gardinerna varje gång.

post-10011607-1394237499,4674_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man ha gardiner till en Flipper 666 bör man köpa på 150 cm bredd eller bredare för minimalt spill. Vi köpte en två meters kapelltygsbit som var 150 cm bred vilket räckte till de tre rutorna. Först lade vi tyget utanpå framrutan och ritade precis utanför aluminiumlisten med en vit skolkrita. Därefter klippte vi av den biten så att kvarvarande tyg blev lite mer lätthanterlig. Sedan gjorde vi samma sak med ena sidorutan och med detta tyg som mall ritades det sista fönstret. Kvar på de 150 cm blev det bara någon cm och någon fållning behövs inte på vårat tyg. Av de två metrarna blev det mer kvar. Resultatet blev mycket bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...