Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Ockelbo-Ht-16

Plotter/Ekolod

Rekommendera Poster

Sitter å tittar på djungeln av ekolod å plottrar.

Finns det någon vänlig person som kan ge tips på bra å relativt billiga sånna saker, kollar även på kombinerade ekolod/plotter. Fördel nackedel med att ha en av var eller en kombinerad?

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar ha var för sig. Annars riskerar man att ena delen pajar och man har den andra kvar.

Du behöver inget dyrt ekolod om inte du är prylgalen. Såg en Lówrance för 995 härmdagen på Erlandssons brygga och den duger utmärkt bra.

GPS har jag bärbar men kolla vad du vill ha. Jag har inget bra råd, men gillar Garmin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är det ja var inne lite på att ha en av var ist för att ha en kombinerad... Just för att då står man inte helt utan om en går sönder...

Vad tycker du om färg/gråskala då? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker kombinerat fungerar utmärkt, har själv en Lowrance HDS5. Att det blev kombi för mig beror på 2 saker, sikten, svårt att placera 2 burkar och att det är lättare att lossa en burk när man lämnar båten. För sitta kvar bör den absolut inte.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det lättare lossa bara en burk. Men jag har i minne mycken kombinationselektronik från  förr med både TV, Radio och grammofon i samma burk. Och någon del pajar först eller blir hopplöst omodern. VAd ska man göra då? Inte så kul att husa de trasiga delarna eller ersätta de med extraburkar.

Själv har jag ekolod med gråskala och det fungerar utmärkt för mig. Har haft 3 st ekolod med gråskala varav 2 har pajat. Skönt där ine var GPS i dom1

Men välj gärna färg om du tycker det är värt merpriset? Snart blir nog alla med färg och därmed inte dyrare för det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är en djungel som med all annan elektronik... Får se vad det blir, Får åka till båtfirman å klämma å känna lite... 

Nej att ja skulle lämna det i båten som bara är stängd med kapell är ju bara att glömma... Om man inte sätter hänglås i dragkedjan cheeky

Tack för tips å råd...

Mvh

Senast ändrad av Ockelbo-Ht-16 | 30 juni 2012 | 22:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill gärna ha fler personers idéer å erfarenheter...

Måste ju finnas fler än 2 st på detta forum som har ekolod å plotter i sin båt?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja! Jag har lowrance hds5 i den båten jag har nu och det fungerar bra! Dock visar gps fel på 3-4 meter , det gillar jag inte! Kanske är fel på ibställningarna eller nått. Skulle jag köpt ett själv hade jag köpt en garmin med kombinerad plotter/ekolod. Har självklart ett båtsportskort med mig också :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Novice som man är... Vad är ett båtsportkort? cheeky

Vilket pris ska man lägga sig på... Mellan tummen å pekfingret... Jula har ju ett kombinerat svart vitt för ca 3000:- Men det känns ju som slänga pengarna i sjön... Kanske mest för att det är jula som säljer det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöfartsverkets sjökort heter båtsportskort :) Jag vet inte vad du är ute efter och vad du har för båt! Men jag tycker det är dumt att snåla på grejerna om du är rädd om båten. Jag personligen skulle aldrig köpa nått plotter/ekolod som inte är från nått känt märke :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DEt på Jula är ju iof ett lowrance... Och det är väl ett ganska bra å känt märke... Men är nog en gammal modell som dom köpt upp ett lager av... 

Ja har en lite Ht båt som vi ska ut i Vänern med ibland... Inga långresor lr vecko utflyckter... Annars har ja den i en liten insjö där plotter ej är nödvändigt... Utan mest ekolod... Plottern ska ja mest ha när vi ska ut i vänern så man hittar hem och dit man ska :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en äldre modell av ett lowerance på båten jag hade innan och tyckte det var bättre än det jag har nu, om man ser till hur plottern är!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, jag tycker nog du skall köpa ett båtsportkort och lista ut hur det fungerar innan du ger dig ut på Vänern. Om man har plotters i storlekarna 4, 5-7 så är det absolut nödvändigt att ha med sig aktuella sjökort för att få en överblick.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En missvisning på 3-4 m. måste nog anses som fullt acceptabelt. Dessutom är de elektroniska sjökorten inte mer noggranna än så. Man kan visserligen få bättre noggranhet med olika former av D-gps, men då krävs att man köper en rättad signal från något bolag, te.x. Terracom. Men sjökorten blir ju inte bättre för det.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den gamla plottern jag hade missvisande den bara fel med 1-2 meter så det var ju bättre för ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här används två separata burkar, men är osäker på om jag hade köpt likadant idag. Har man ont om utrymme så tycker jag att en kombinationsmodell är självklart, och ont om utrymmer har de flesta båtar om man ska ha en skärm med lite storlek på. En svartvit skärm hade jag aldrig någonsin köpt, det känns lite för mycket hallå farfar, det är 2012 nu! på den. smiley

Om det är någon större säkerhet i att ha två olika vet jag inte om jag håller med om. Skulle min GPS gå sönder så kommer åtminstone jag att titta mer på papperssjökortet än på ekolodet.

Personligen så gillar jag Garmin, men där bör man väl pröva sig fram själv vilket menysytem man tycker är minst ologiskt osv. Däremot kan jag rekommendera att titta på modeller med riktiga knappar att trycka på, betydligt smidigare än touchpaneler när man är blöt och kall om fingrarna, båten gungar och hemlängtan är påtaglig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plotter har jag för liten erfarenhet av för att uttala mig om men ekolod har jag haft i många år. Om du bara vill se hur mycket vatten du har under båten så fungerar de allra enklaste utmärkt. Färgskärm är ju trevligt att titta på men är det värt de extra pengarna? Inte enligt mig...jag vill bara se hur djupt det är, ha ett grundalarm, vattentemp och lite andra grejer...färger är absolut inte viktigt för mig och då är jag ändå inte farfar.

Lawrence X-4 är väl bland de enklaste, ligger runt 1000-lappen och har det nödvändigaste. Jag har nu Eagle 300 vilket är identiskt med X-4:an (uppgraderade i år från Eagle 168 som jag haft i över tio år). 300:an har grund/djupalarm, vattentemp, voltindikator i displayen samt FishFinder-funktion. Det sistnämnda ger jag inte så mycket för...men det kanske fungerar för de som vet hur man ska använda det. cheeky

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för trevliga å bra svar... Ett sjökort får ja nog skaffa mig då å träna in mig på, Ifall det lägger av... Man är så inställd på att allt bara ska funka så står man där sen som ett fån å inte hittar någonstans cheeky

Men det med färg håller ja nog med om att det känns lite mer 2012 ;) Men ska in till Kd imorgon å kolla lite på Hjertmans, Eftersom dom inte vet vilka givare å bränsletankar som passar ihop angry Tycker dom borde veta sånt på en båtaffär som säljer båda grejerna... Men då kan man ju iaf klämma å känna lite mer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten nackdel med papperssjökorten är att de inte visar var man är. Att veta det kan ibland vara väldigt svårt. Noggrannheten i sjökorten uppges av Sjöfartsverket vara /- 50 m. Lotsbefälhavaren  säger /- 100 m för Vänern. Alla sjökort baseras på Sjöfartsverkets så inget annat blir bättre. Lämnar man farlederna så finns det mycket fel. Ett ekolod är därför ovärderligt på Vänern, dessutom är djupkurvorna ganska karakteristiska så ekolodet kan ofta vara till stor hjälp när man ska försöka ta reda på var man är. Ekolod behöver inte färg, s/v är ofta tydligare.
Vill man veta exakt var man är så finns det inget alternativ till GPS och vill man se på en kartbild var man är så är det bara plotter som gäller. Men åkaer man ut fina dagar för att bada mm så det lite överdrivet att lägga många tusen på en plotter. Alternativet idag är en smartphone typ iPhone med tex Navionics sjökort och ett vattentätt fodral. Telefonen går ju på ett annat konto så båtkontot belastas bara med några hundra kronor(!). Som plotter fungerar detta minst lika bra, nackdelen är mest att det kan vara svårt att se skärmen i starkt solljus. En iPad är naturligtvis ännu trevligare men en vattenskyddad telefon ska man ju alltid ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GPS plotter är väldigt bra. Men ett problem är skärmens storlek, A4 plotter kan man inte ha och PC i öppen båt också kass. Jag kör med GPSMAP76 som har liten skärm och så sjökort med dels för planeringen , men även om GPsen skulle krångla, vilket den dock ej gjort. Skärmen på den är liten men man ser bra grund i ens färdväg. Det är en stor vinst med GPS för man kan köra rakare mot mål för man har koll på grunden. förr körde man med större marginaler .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja var in på 2 båtställen å Jula idag... Hann inte titta så mycket men det på Jula lägger ja nog ner iaf... Kändes väl litet och ålderdomligt...

Ja ekolod hade ja ett i den gamla båten så där vet ja iaf vad ja vill ha på ett ungefär... Djup (givetvis) haha å vatten temp... så där är det väl bara ett som har det å känns rätt...

Gps plotter får man nog gå på samma linje... Det ska väl kännas rätt å bra när man plickar på dom...

Sen är det säkert inte dumt att ha ett sjösportkort med utifallatt något skulle hända... Även om dom visar fel på 50-100 meter :)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med sjökort är inte enkelt alla gånger. Plotterns sjökort bygger ju i grunden på de gamla papperskorten, således kommer ju felen från pappret med till det elektroniska Nu pågår det ständigt ett arbete med att rätta alla kort så dom blir bättre hela tiden. 

Men med lite kunskap, försiktighet och gott omdömme så skall det inte bli några problem för dig.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad säger man 

Alla är vi barn i början :)

Men det kanske är bra å börja med en båt på 5 meter å lära sig än att skaffa en 7-9 meters med en gång wink Så är iaf min filosofi... Dock finns ju drömmen om en stor båt i framtiden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder iPad som plotter .. blir liksom två flugor på smällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tycker det funkar bra... Ja var oxå lite inne på det för då har man ju användning av den året runt... Fundera oxå på eniros gratis app... Har provat den lite i telefonen men där blir det så litet... Eller har du något bra app som funkar och är tillförlitlig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iPad fungerar suveränt bra men satsa på Navionics Europe HD, det kostar ca 500 kr, snabbt och enkelt. Fungerar utan internetuppkoppling. Hydrographicas kort ingår. Har man tillgång till internet kan man få googlemaps som overlay för lanområden.

Eniro fungerar inte utan internetuppkoppling och är inte korrekt när det tex gäller prickar.

iNavx/X-tarverse kostar mer utan att ge mera. Dessutom är X-tarverse en årlig prenumeration.

Jag har även Plan2Nav och Seapilot men det är bara Navionics som används. Ipaden kan ju göra mycket mer, kolla väder tex, WeatherPro HD är bäst. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kanske är en Ipad 2 man ska titta på ist för plotter då... Då blir väl tanten nöjd när hon får en större grej hon kan pilla på oxå... blush Haha

Är det någon direkt nackdel att ha en ipad ist för en plotter? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den riktigt stora nackdelen med att köra med Ipad i båten är ju att den inte är fuktskyddad och inte riktigt ljusstark. I övrigt tycker jag det är en lysande idé. Och kan du ha den skyddad under tak så kan det funka riktigt bra.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...