Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Whiskey

Tankmätare Kortsluter eller?!

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Vad är det för fel på tankmätaren när den rusar upp till full tank, när man sätter på tändningen trots att jag nyss tömt tanken.

 

Kabeln från tankgivaren (flötet) som är plus går upp till tankmätaren, ej brott, eller liknande.

Minuskabeln som går från samma lock fast är förankrad på sidan går via jord i tanken & upp till mätaren.

Har även ett stift till på mätaren som går till nästa mätsektion (varv, temp mm.) i ramen på den, antagligen någon sorts jord..

 

Vad kan va felet =´ (  Blir galen på dethär snart!..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte du redan startat en tråd i ämnet? Bättre att uppdatera i den gamla tråden så användarna även ser vad som skrivits tidigare i inlägget.. Kanske kan vara lättare att utesluta fel tänker jag. Men som sagt har du kollat upp ditt elsystem och mätt upp allt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har du rätt i. Va för frustrerad & irriterad när ja kasta ut tråden så jag tänkte inte ens på den föregående...

Ska tänka på det i framtiden!

Elsystemet är Ok, allt annat funkar. bara tankmätaren som strular..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad får du för värde mellan och - kabeln när du megar dom? Det finns 2olika standards på detta, amerikansk och svensk, den svenska skall du få värden mellan 0 och 180Ohm där 0 är tom tank. Mät när instrumentet är frånkopplat annars blir värdena fel.

Att instrumentet visar på full tank så fort det är strömsatt tyder på någon kortslutning någonstans. I givare, kabeln elleri instrumentet. Mät och återkom!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du var snabbare än mej där ;0) skulle precis föreslå det där med olika standard på givarna... Har läst om andra som haft problem med att fel givare är monterad, skulle kunna vara det som är problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller en krona på sönder rostad tankamatur, mycket tunn rostbenägen anordning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för snabba & mycket bra svar!

 

Det är Volvo penta orginal mätare/mätarhus.. om det finns sådant, det står det iallefall.. Givaren är en givare som setat där länge,

Lossar jag på skruvarna och Gruckar runt så reagerar mätaren normalt.

Ska tilllägga att allt har fungerat förut utan problem.. har lagt av på senare tid..

Med risk för att verka helt puckad nu så kan jag tillägga att jag kom emot kablarna som sitter på Vip-plattan (givaren) antar att en är & en är minus. Det konstiga då är att mätarn verkade visa rätt mängd bensin som är kvar i tanken då.. vilket är minimalt..

 

TOtalt kasst att inte kunna ett skvatt om detta... :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Sitter hävarmen på givaren kopplad åt rätt håll? Har mätaren fungerat tidigare? När nu tanken är tom vad händer om du lossar givaren och leker med den visar instrumentet tom/full som den ska?

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert nån form av glapp kontakt ! 5-56 eller liknande på kontakterna på givaren.

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det känns som nåt sorts glapp. jag ska iofs undersöka om axeln kan ha hamnat åt fel håll om det kan göra det, har haft den uppe & kollat och sen bara stoppat ner den igen, (inte skruvat isär)

Mätarn skuttar upp och ner om jag vickar på den. (ibland) men somsagt, den verkar visa rätt när en mejsel sammanför de båda anslutningarna på givarlocket.. känns livsfarligt, men inge kom det några gnistor ivarjefall.. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det löser du nog, personligen använder jag bara min tankmätare som en equlizer då den hoppar upp och ner i samma takt som musiken typ ;0) inte är dom nåt tillförlitliga dom gamla mätarna iaf. Ne det är inte livsfarligt, då skulle det smälla vid var och varannan brygga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, när du kortsluter anslutningarna så verkar instrumentet visa rätt, det måste betyda att tom tank = 0 Ohm eftersom du upplever att instrumentet visar rätt när du kortsluter. 

Jag gissar att vipparmen helt enkelt trögar så att den stannar i upp läge när du monterat tillbaka den. Smörj och gör rent så att armen rör sig lätt.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis så den fungerar! Inget livsfarligt med det, och du har jenom din kortslutning konstaterat att instrumentet är felfritt och att felet sitter i tankamarturen genom din kortslutning, byt tankarmaturen!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hah! nej men jag har så tllräckligt mycke att va skraj för ute på vattnet som att köra på grund, sjunka och dö. eler bli hajmat, så jag skulle uppskatta rätt mycke om tankmätaren ville hoppa igång så ja kan ha någorlunda kontoll på nåt ;o

 

Vippen har jag haft uppe och rengjort, den va anngen trög i början men gav med sig efter lite försiktigt ruckande på den, går med ett ytterst litet motstånd hela vägen ner..

Hade tänkt att kolla kablarna ÄNNU mer nogrant i morgon, innan jag köper ny armatur, Hur vet man föresten vilken modell man ska ha? ta med den gamla till marinarn?

Finns det inga andra möjliga lätta felsökningsåtgärder som man kan plöja av innan ja börjar handla nya grejor?.

Är VÄLDIGT tacksam för svaren jag fått, kul att se så många hjälpsamma prickar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, gör du så. Men jag sätter en spänn på att det inte är fel på kablarna, det är solklart givaren!

Numer har givarna en annan utformning och det du behöver veta för att köpaen ny är djupet på tanken mätt från topp till botten, se bild så förstår du.

 

/B

post-633-1394237139,0315_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Är av samma åsikt, det är givaren. En ny givare är inte dyr och efter montering av ny så är Du av med det problemet. Inte värt att föröka få igång, den kommer med stor sannolikhet att börja krångla igen även OM Du får ordning på den. Se det som en vink om att detta är ett perfekt ögonblick att uppdatera båten

 

Senast ändrad av sdk780 | 26 juni 2012 | 00:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sättet att se vad som händer i en elektrisk konstruktion är att mäta. Du är frustrerad över att inte kunna göra den mätningen eller har du mätt upp givaren? Du kommer att fortsätta vara frustrerad över elektriska saker om du inte skaffar en multimeter och lär dig använda den. Med givaren på köksbordet och en multimeter kan du röra på flötet och då ska mätinstrumenet visa en jämn serie med motståndsvärden utan hack. Går tex värdet till noll gör givetvis tankinstrumenet samma dipp. Givetvis blir det lättare fel på en grej som guppar hela tiden än de kablar som sitter fast i samma läge hela tiden så det är inte konstigt att en tankgivare pajar. Men mät gärna innan du byter givaren så kommer du igång med mättekniken. Det kommer småningom skingra den elektriska okunskapen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troll ? Två trådar med samma fråga men tar inte till sig goda råd, man kan börja fundera.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

troll? Seriöst, försöker du anklaga mig för att va ett internet-troll? Vilken generation tillhör du egentligen? Uppenbarligen vet du inte vad ett internettroll är & vad dess syfte omfattar.

Saxat ur Wikipedia:

Internettroll, eller bara troll, är Internetslang för användare som medvetet skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta och/eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram en känslomässig debatt, ofta utanför själva ämnet för huvuddiskussionen. Trollen ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt och föder ilska, vanmakt och skadar sinnesstämningen hos övriga användare som hugger på de krokar de lägger ut. Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de ibland lyckas ta död på diskussioner eller hela forum.

Jag ser INGA likheter, dessutom har det redant påtalats att jag skrivit två liknande trådar & jag har i sin tur förklarat det!.

Vill inte verka sur eller gniden, eftersoom jag uppskattar den hjälp jag får här. så nu ska jag efter att ha varit nere vid båten lägga upp lite bilder & skissa lite för att kunna lokalisera felet med så stor säkerhet som möjligt.

Ciao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troll o troll, men faktum är att även om du så lägger 34 st. högupplösta foton ur alla tänkbara vinklar några dubletter kan du inte få mer hjälp härifrån. 

Om du inte vill byta givaren måste du skaffa dig en multimeter och en fin mekanisk verkstad så du kan kolla och laga den givare du redan har.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker oxå att det tjatas för mycke om dessa troll! Det finns ju faktiskt många användare som kanske inte förstår allt som vissa andra kanske gör, dessutom det här med att det skrivits om nyregistrerade användare som blivit anklagade för internettroll, då är bara min fråga, hur ska man då som kanske ny båtägare för första gången och vill bli medlem i ett nätforum bevisa att man faktiskt är en seriös individ? Stå på dej whiskey och lycka till med din tankarmatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hantera mulimeter. Jag känner ingen som kan ta sig tid att hjälpa mig med det eftersom tänkbara vänner/familj bor ca 40 mil från mig. Jag har inte lust att anlita meken på varvet om det skulle visa sig att det är nåt skitfel som en femåring borde kunnat fixa, jag är totalt kass på motorer & vad alla komponenter heter, men kan skruva rätt bra, har lyckligtvis lyckats fått upp ögonen för båtar & båtliv, vidare utvecklat det till min största hobby!

Så jag är i lärlingsstadiet & frågar mycke för att sedan kunna klara mig själv.
 

Vill ännu en gång påpeka att jag är otroligt tacksam för svaren jag fått hitils.

Har Gjort en skiss på hur allt är kopplat, kanske någon kan luska ut nåt fel den vägen,

Konstigt igen är att givaren visar korrekt om jag sammanför de båda anslutningarna på givarlocket, G & Jord på mätar stiften (har fått svar på det, men förstår inte endå)

Jag köper ny givare tveklöst om ingen kan rädda mig innan i morgon =) Mvh

post-10021566-1394237140,3301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jadå, flera av oss vet hur det är kopplat men det hjälper inte, byt givare och gärna till en sån som illustrerats på bild högre upp i tråden (är väl en Wema tycker jag det ser ut som) www.wemasystem.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag hoppar in i din tråd och ställer lite liknande frågor. Jag har ett liknande problem på min motorbåt och är alldeles för oteknisk för att börja testa och kortsluta grejjer.

Så här är det. Jag tankade fullt (har två tankar) och har nu enligt min egna huvudräkning kört upp över halva tanken  - i båda tankarna. Jag tycker de borde vara nere på 1/4 tank typ. Lik förbannat står mätarna på halv tank. Jag var ute och körde ca 1,5 timme i helgen och de var fortfarande på halv (änve om jag inbillar mig de sjunkit något lite, men inte motsvarande 1,5h körning = 60 liter).

Hur och var börjar jag felsöka? Jag skall ut på lite längre rundor och då vill man ju ha järnkoll på sin tank så man inte står där mitt i Östersjön med soppa torsk. Samtidigt vill jag ju inte alltid behöva taka fullt för att veta hur många distans jag kommer. Det vimlar ju inte av marina bensinmackar i Skåne.

Tacksam för råd och tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är kanske bäst att starta en egen tråd, dels av artighet till trådstartaren plus att din fråga lättare kommer bort inne i en annan tråd. Men du får nog förklara lite mer för jag tolkar det du skriver om att du kört bort halva tanken i båda tankarna till att då bör mätaren helt korrekt visa 1/2 tank....! Så ja ser inte problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN!

 

 

Nu är problemet löst =)

Ni som från början sa att det va läge att byta givare hade rätt!

Jättetack för hjälpen & ursäta min envishet att försöka lösa problemet utan att köpa nya grejor, 800:- är pengar det också, dock värt varenda öre in i varje partikel då det med den nya sortens givare va busenkelt att meka dit.

 

Härdan efter ska jag lyssna på de stora grabbarna direkt från start!! Min läxa!

Ciao.

post-10021566-1394237141,1588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...