redpirate 0 Postad 21 Juni , 2012 Hej! Sjösatte i går och när jag köde till min båtplats så började en signal pipa . Jag körde sakta i ca. 5-10 min. för att komma i land, under tiden kollade jag men såg inte någon stråle och det rök dessutom rätt bra efter vinterkonserveringen. När jag kom fram luktade det bränt gummi. Lättad över att kommit i land undrar jag om det kan vara impellern igen som jag bytte förra säsongen och min fråga är om motorn pallar att bli rökt/grillad på detta vis? För övrigt var det ett underbart sjösättningsväder Hälsar Röde piraten Senast ändrad av redpirate | 21 juni 2012 | 09:00 Senast ändrad av redpirate | 23 juni 2012 | 08:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 21 Juni , 2012 Ja, impellern ligger väl nära till hands att misstänka. den har nog smält i sin hylsa. därav rök och gummilukt. Det finns viss risk för värmenyp när den blir så pass överhettad. Går den att dra runt fortfarande? Sen är det väl inga delar i motorn som mår bra av så höga temperaturer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 21 Juni , 2012 Hej! Tack för ett lugnande svar...motorn går fortfarande att starta. Kan väl börja med att byta impeller och hålla tummarna för att inget annat har pajjat. Hälsar Röde piraten Senast ändrad av redpirate | 21 juni 2012 | 09:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 21 Juni , 2012 Hej, du bör väl också kolla varför motorn inte fick kylning. Är inuget täppt eller är det stopp i någon kylkanal. Sedan kan du väl spruta in lite olja i cylindrarna och förgasarna, för säkerhets skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 21 Juni , 2012 Hej! Skall ut i det strålande vädret (västkusten) och kolla motorn...prata vänligt till den; ge den extra omsorg. Får hoppas att den blir glad med tanke på den behandling den fick i går. Av misstag fyllde jag på med svindyr akrylatbensin som redan var dopad med olja så det kanske var tur ändå. Skämt å sido så finns det en hel del youtube klipp om hur man byter impeller : Ha en trevlig midsommar! /Röde piraten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 Juni , 2012 Yes motorn tjuter pga att kylning saknas, hade samma problem med vår motor på jobbet. impellern hade i det fallet gått sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 23 Juni , 2012 Hej igen Va ute i går och motorn startade om än lite motvilligt fast utan vatten-stråle. Jag har vinterkonserverat motorn på verkstad och det är väl detta man betalar för att slippa. Min båtgranne sa att de fuskas en del med detta och ansåg att det är bättre att göra detta själv. Är det som han säger så är det väl inte konstigt att de får dåligt rykte. Nu är det bara att byta impeller och hoppas på det bästa. Hälsning Rode piraten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 23 Juni , 2012 Att strålen inte kommer måste inte bero på att impellern är slut eller att konserveringen utförts felaktigt. Jag har lite till min förvåning flera gånger varit med om att munstycket till strålen varit igensatt på våren trots att motorn konserverats efter alla konstens regler inkl. sötvattenspolning med motorn igång 5 -10 min efter att termostaten öppnat. Det finns inget kommunalt, så vi använder brunnsvatten, vilket möjligen kan ha med saken att göra. Men jag är ändå fundersam om detta är orsaken. Det är nämligen mycket bra vatten utan speciellt mycket mineraler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 24 Juni , 2012 Hej! Finns det något enkelt sätt att kolla/rensa/blåsa rent vattenkanalen på? /röde piraten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 24 Juni , 2012 Jag ser egentligen inte hur konserveringen firman gjort kan vara anledningen till problemet. En konservering är väldigt enkel, man kör motorn i sötvatten och sprutar sedan konserveringsolja i förgasarna när motorn är igång. Därefter drar man ut bränsleslangen och låter motorn gå tills den är dör, dvs ingen raketforskning. Impellerbyte ingår inte i konservering utan är ett större ingrepp som verkstaden tar bra betalt för. Om firman konstaterade under konserveringen att skvallerstrålen var borta så hade de lokaliserat felet och erbjudit dig att få impellern bytt om den var felorsaken men för en extra peng. Det hela är nog bara slumpen, dvs att impellern efter förvaringen blivit såpass dålig att den måste bytas eller att något nu satt sig i kylkanalerna såpass illa att vatten inte kan passera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 25 Juni , 2012 Du menar att du var ute igen utan att ha kollat impellern? Du vill verkligen att motorn ska haverera helt? :-) Skruva isär riggen och kolla impellern. Det är inte koplicerat på din motor. Antagligen är impellern helt söndermald. Se till att plocka bort alla rester. Spola genom kylsystemet med rent vatten för att få bort eventuella impellerrester som kan ligga och täppa igen kanalerna. Montera därefter ny impeller och provkör på land för att se att den kyler korrekt. OBS, provkör ALDRIG utan att ha vattentillförsel ordnad. Du bränner ny impeller på ett par sekunder om du kör utan vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 25 Juni , 2012 o att smeta in impellerhuset/koppen med vaselin gör att man slipper riskera att den hinner förstöras första gången man sedan startar eftersom de då kan ta lite längre tid att få vatten till impellerhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 25 Juni , 2012 Hej! Nej jag var inte ute nått med båten (det räckte med ett båt-trauma) utan jag testade om den startade bara några sekunder för att se om den överhuvudtaget funka. Tack för alla goda råd och tipps... Röde piraten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 25 Juni , 2012 Att impellern går betyder inte motorns ände utan bara att en förslitningsdel pajat och måste bytas. Bara du inte kört länge och fort med impellern trasig. Kan du inte byta själv så bättre att lämna in till fackman än sabba motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 3 Juli , 2012 Epilog: Det var splinten som driver impellern som rostat sönder. Vilket jag upptäckt om jag gjort på rätt sätt och testat motorn på land givetvis med vatten . Kanske ändå var tur att detta inte hände ute på det blå havet långt i från land. Röde piraten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 3 Juli , 2012 du menar sprinten som låser fast impellern på drivaxeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 3 Juli , 2012 Ja...en liten halmåneformad metallbit som sitter i axeln. /röde piraten Senast ändrad av redpirate | 03 juli 2012 | 17:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 3 Juli , 2012 mkay. en sprint e de ju inte men visste inte va jag skulle kalla den men precis en liten metallbit. Senast ändrad av Rolle85 | 03 juli 2012 | 20:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 4 Juli , 2012 Krysskil för impeller kallas den lilla metallbiten /RP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 4 Juli , 2012 Skulle just posta en bild på min men jag kan inte posta bilder märker jag, Går inte de längre? Senast ändrad av Rolle85 | 04 juli 2012 | 09:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 4 Juli , 2012 Testar: bifogar bild Här är en liknande bild på kilen...påminner lite om den som satt på moppens svänghjul /RP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 4 Juli , 2012 Märkligt att den rostade sönder... Har aldrig stött på det, trots att jag mekat med Yammor från 70-talet och framåt. Trodde den var relativt rostfri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 4 Juli , 2012 Tycker också de låter märkligt, måste vara något materialfel. Här är en bild på min när jag bytte impeller. Motor uttagen 1999. Senast ändrad av Rolle85 | 04 juli 2012 | 11:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juli , 2012 Såna kilar, kallas även woodruff-kil, är standardprylar precis som t ex skruv, O-ringar, kullager mm. Nån tidigare ägare kan ha tappat bort den o gått till järnhandeln o köpt en i vanligt stål.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattias123 0 Postad 14 April , 2014 Vart kan man få tag på en woodruffkil tro? Har ringt runt till en del verkstäder men de verkar slut på just min VP MD7a som jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser