Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Chrille_82

Vax och polering abralon!

Rekommendera Poster

Nu är det dags att inhandla diverse polermedel, ja jag vet det har skrivits oändligt mycke om detta. Min gelcoat är riktigt matt och oxiderad för att få upp lysten i den så ska jag prova på abralon tänkte jag. Vart finns det att köpa och hur många trissor och vilken kornstorlek kan det tänkas gå åt till en 17 fotare. Passar polertrissorna vilken exenterslip som helst? Jag har en Festool maskin. Hur gör man med tex dekaler och även stripsen som delar av tvåfärgad gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans har hemma, kornstorlek ska du börja med 2000 och avsluta med 4000 korn.

Det finns en sats med 4 av varje för ca 300:- om inte priset är höjt. Det medföljer dessutom hållare för handslipning i satsen. Artnr, 4587-903, för  298:-

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/bilder4/4587-903.jpg

Glöm inte att tillföra mycket vatten med en sprayflaska hela tiden, det får inte gå torrt nån gång.

Slipmaskinen bör vara en 115 diam.

Lycka till, jag gjorde detta på min båt för 7 år sedan och den ser lika fin ut i skrovet än.



Senast ändrad av pseudonym | 19 juni 2012 | 21:51

post-10016814-1394237129,9421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses så blank och fin! Du har inte en bild före oxå? Men frågan är hur man gör med dekalerna, dom blir väl nerslipade oxå :0(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förebild finns inte längre i datorn tyvärr, men kan säga att den var utan spegelbild iallafall.

Dina stripes kanske ändå är i dåligt skick med lite hack här och var? Annars så får du gå väldigt försiktigt fram och kanske lägga maskeringstejp oxå.

Mitt jobb på min 26 fotare tog en heldag i anspråk för våtslipningen och dagen efter gick åt till vaxning. Där använde jag TC-nano och det har jag gjort sedan dess. Den blir blankare och lättare att hålla rent för varje år numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, japp dessa är i dåligt skick oxå. Jag har ju det stora Sunbird märket som får hänga med iår men sen har jag en singlestripe som delar av den röda och den vita gelcoaten, kan man slipa ner den med abralon eller sliter man ut trissan i onödan? Kanske bättre att värma lite och skrapa bort den först? TC Nano? Kan köpas vart som helst eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TC-nano är ett produktnamn på en produkt som finns från flera andra tillverkare oxå. Både Hempel och International har liknande produkter i sitt sortiment.

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=21047

Jag skulle nog tagit bort stripesen först med värme och en vass stålskrapa som är rundad i kanterna så du inte får fula skrapfåror i gelcoaten om du missar med skrapan. Funkar även med en vass kniv.

Nya dekaler kan säkert tillverkas om du inte får tag på original.

http://lrdesign.se/ är duktiga på dekaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extremt nöjd med Abralon. Gjorde vår behandling i tre steg i våras med Abralon, polish och sen vaxning (abralon, Gloss polish, samt TC nano).

post-10022423-1394237130,7137_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad kul, nu blir jag sugen på att börja slipa när jag ser hur resultatet blir :0) 1 paket är redan beställt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering!har nu påbörjat slipningen med abralon och jag vet inte om jag gör nåt fel? Har lagt istortsett hela dagen på en liten 17fotare och jag tycker då inte att jag trillar baklänges av resultatet. Den röda gelcoaten som var oxiderad blev ju knappt något bättre. Det enda som ger bra resultat är på den vita gelcoaten. Eller är man lite väl hoppfull och tror att det ska bli som när den kom ut från fabriken. Kan det vara så att det är TCNano som tar bort oxid och matthet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du polerat efter att du kört med abralon? Gissar på att Abralon lämnar en matt yta efter sig

Har själv aldrig kört med Abralon hur matt båten ifråga än vart. För att få bort oxid/matthet behövs värme. Mao köra på hårt med en bra rubbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej absolut inte värme. Blir det för varmt ger det brännmärken i gelcoaten sedan är det elände att få det att bli bra.

Polering bygger på flera steg med allt finare polermedel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ingen polering gjord ännu men på vissa ställen har jag fått bort oxiden på den röda gelcoaten, sammtidigt vågar jag inte jobba för länge på samma ställe med risk för att väven ska träda fram. Uppenbarligen är det inte bra med just röd gelcoat, nästa båt får bli vit :0(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man använder Autosmarts rubbing så rekommenderade Autosmarts säljare att trycka på lite för att få upp värme vid oxiderat skrov. Detta behövdes för att få oxiden att släppa. Min båt var rejält matt och jag fick rådet att köra med Abralon. Är själv emot att vattenslipa så jag gjorde som jag blev rekommenderad ovan. Blev otroligt bra. Dock gäller det att veta hur varmt man kan köra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2000 och 4000 papper tar otroligt lite. Ger en jämn yta som blir lätt att polera upp fin glans i.

Givetvis ska man ta det försiktigt vid kanter och upphöjningar där det är större risk att gå för djupt.

 

Ändå väldigt tveksam till värme. Lätt att det bränner. Nu är jag endast glad amatör på att polera och har ett proffs sagt att det krävs viss värme så är det kanske rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte valet av polering och värme jag efterfrågade i mitt inlägg utan varför inte den oxiderade röda gelcoaten försvinner med abralon våtslipning. Så om någon har några tips i ämnet vore jag tacksam...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgade skrov som blått och rött blir hårdare/djupare oxiderade pga UV-strålningen, därför sitter det ett tjockare oxiderat lager på din båt. Hoppas att du får bort det och att det finns tillräckligt med färgad gelcoat kvar, annars är det nog bara en ommålning som gäller. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tråkigt, kan det kanske vara den vita gelcoaten som lyser igenom lite oxå? Nja jag vågar inte slipa ner mycke till, då får jag väl leva med lite oxiderad gelcoat eftersom en omlackering inte är aktuellt i nuläget. Vaxningen kanske lyfter färgen lite får jag hoppas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat lyser nog inte igenom då den är tät. Men har du verkligen gått över med 2000 korn ordentligt?

När man gör det får man en mycket matt yta som man blir besviken på. Det är först när man fortsätter med 4000 korn man kan se ett resultat som blir bra. Detta eftersom den första behandlingen skapar små mikrocirklar av excenterslipen som är ganska utmärkande.

Man ska inte kunna misslyckas med detta om nu inte skrovet är extremt nedslitet redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte påstå att skrovet är mer slitet än dom flesta andra båtar här i landet. jag anser att jag har gått över ordentligt med 2000 pappret då jag ängnade en hel dag på båten kanske ska ta en runda till, dock ont om fräscha 2000 papper bara, för 4000 pappret kan väl inte ta bort oxiden nämnvärt mycket? Den är vad jag förstått till att få fram lystern igen. Som sagt, ska försöka lägga lite mer tid annars återkommer jag i ämnet. Måste erkänna att man målade upp en bild av hur snyggt det skulle bli och så blev det inte riktigt så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har ju den delen varit med mindre oxidation, så då är det ju bara att fortsätta?

Det finns tyvärr inga genvägar med våtslipningen. Att tillföra vatten hela tiden är dock mycket viktigt för att slutresultatet ska bli bra utan repor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...