Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
explano

Smörja mastlik

Rekommendera Poster

Jag har under några år använt en lättflytande olja, typ symaskinsolja, i likrännnan för att få travarna att glida lättare. Men oljan samlar på sig smuts som sedan hamnar på seglet så jag söker tips om hur jag kan få travarna att glida bättre utan olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde siliconspray. Nu rasar seglet ner när jag släpper på fallet. Funkar kanon.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade gjort som redan nämnts. Siliconspray i likrännan ger bra glid på travarna. Definitivt inte olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teflonspray är oslagbart. Travarna glider friktionfritt och inget kladd som samlar smuts och geggar ihop.

Robin

Senast ändrad av Riro | 20 juni 2012 | 09:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder ett gammalt husmorsknep just när det gäller att smörja torrt och smutsfritt, funkar bra men det varar inte en hel säsong utan behöver förnyas oftare.

Har alltså ett helt vanligt stearinljus lättillgängligt för exempelvis skotskenor, dragkedjor mm, och gnider det emot de glidytor jag vill smörja.
[Ger iaf förvånansvärt bra smörjning på min gamla hackiga storskotskena, kan annars vara svårt att flytta skotstoppen.
(Särskilt irriterande blir det naturligtvis ifall ena handen sliter med att dra skotsläden åt lovart och sen den andra inte lyckas flytta det förbaskade låset. Då morrar jag litet men tar sen fram mitt gamla effektiva stearinljus. ;)]

Stearinljuset innehåller vad jag begriper parafin, något som väl också vanliga mastputsmedel brukar göra. Använder f.ö. ett sådant på min mast och tycker travarna glider bra hela säsongen, så nån extra smörjning har jag aldrig behövt på min iofs lilla 23-fotare.

Större båtar kan måhända behöva förnyad mastränne-smörjning emellanåt och hur man eventuellt kan hissa ett stearinljus så det gnids och smörjer rännan står skrivet i skyarna, men  hissningsproblemet gäller väl i.s.f. även sprejburkar?

[Vad gäller silikonspray så blev jag nog skrämd när jag var liten, och överreagerar?
Men sådana sprayflaskor tar jag inte ombord.
(Siliconprodukter blev tidigt totalförbjudet på Ericsson då man upptäckte hur det kan krypa atomtunt långa sträckor och sabotera lödningar, varnas dessutom emot polish/vaxer som innehåller silicon i båtsammanhang pga förmodad omöjlighet att måla ytorna.
Nå, själv använder jag litet motvilligt silicon-lim/polish, men min övre gräns går vid lättflyktig spray där det mesta nog missar målet och kanske blåser omkring? Myt eller verklighet, rätt eller fel, inget siliconspray ombord på min båt!)]

Senast ändrad av Thomas-1 | 20 juni 2012 | 20:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...