johangranrot 0 Postad 18 Juni , 2012 Hej, Jag har en 5,7 meter lång DC (plastskrov) som gärna lutar åt babord, särskilt i något högre hastigheter. Ibland lägger den sig stabilt och rakt, men allt som oftast upplever vi att den lägger sig svagt mot babords skrovsida. Jag har ingen beväxtning på botbottnen (insjö) och inga deformationer eller liknande i skrovet som borde kunna påverka. Lutningen uppstår även om man placerar fler personer på styrbords sida och viktfördelningen i övrigt i båten är ganska jämn. Vi har också bytt motor och problemet finns kvar, så det borde inte ha med propeller eller liknande att göra. Vad jag kan se är drevet rakt. Det finns inget vatten i skrovet. Trimplan finns ej. Någon som har en idé om vad det kan bero på - och förslag på vad man kan göra åt det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 18 Juni , 2012 Hej! Det finns flera trådar i ämnet. Alla planande båtar vill i utgångsläget lägga sig mer eller mindre åt babord på grund av vridkraften från propellern. Det är m a o helt normalt. Det bästa motmedlet är trimplan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 Juni , 2012 Jag läste rubriken lite hastigt och såg lutande skorv och tänkte en sån har jag också haft! I övrigt håller jag med förra svararen. Om man inte vill hålla på att flytta passagerarna, hunden och matkorgen för varje lite kurskorrigering så är det enda motmedlet trimplan. Man kan ju lära sig leva med det också iofs. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 18 Juni , 2012 Min segelbåt lutar också. Kanske ska prova trimplan jag med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser