Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Riwallen

Sjön Sommen!

Rekommendera Poster

Finns det någon mer än jag på detta trevliga forum som kaskar runt på den underbara sjön Sommen i Östergötland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp

En Dansker ... jeg seglar mycket på Sommen hver Sommer - har båt vid Asby Brygga om du vet hvor det er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Jag har ingen båtplats i Sommen men trailar dit ett antal gånger per år. Fin sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte min förra båt från Sommen. En liten Crescent HT som va röd/vit på den tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vi håller till i Våkthultaviken i närheten av Malexander.

MVH/

Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet om det är några festligheter vid Sommen imorgon?

Torpön kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej fra en Dansk med sommerstuga vid Sommen jeg vet inte om der sker noget i morgen - men du skal akta dig på Sommen i disse dage Kommunens avloppsledning mellan Hätte och Tranåsbaden ligger i ytan utanför Åmynningen.

Flera båtar har redan kört på den och skadat propellrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Tack för den upplysningen. Bäst att ha en gast i fören när man passerar där då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bor  i tranås har båten i sommen.

docks å ligger d e ganska still just nu.

färjan på torpöön öppnar med de nya ägarna den 1 maj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klarade mig från att fronta med avloppsledningen. Men utanför Hätte mitt ute i sjön på djupt vatten var det en markeringspinne som jag inte sett förut. Kan det varit där de har markerat för ledningen tro?

Kan varmt rekommendera nya räkmackan på Torpön hos den nya ägaren där. Fin glassbar har de också byggt nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avlöpsledningen går på ganska lägt vatten ca 5-10 meter och löper ifrän nordsidan ved hätte (restauranten) och til just nord for indløbet til Svartåen den er märkt av på Sjökjortet.

Jeg har en Hummingbird side scanner sonar i båten - med den kan man se tydeligt hvad som fins på sjö bunden - der finns flere vrak i sommen - (bla en ca 5 meter båt med aktersnurra ca 600 meter rakt ut ifrån Svartåen

Jeg ville mycket gerne i kontakt med nogle dykare rundt sommen da jeg har flere goda positioner hvor der fins ting og saker på bottenen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det stämmer. Kollade sjökortet nu. Men den markeringen jag nämnde var ungefär mitt emellan Hättebaden och Myrön. Där finns ingen markering på sjökortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Her er et bild af sjökortet med avlöpsledningen

post-23852-1394235036,373_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hvad färg har markeringen - jeg vet at der finns en Gul markering ut for Seglarvik hamn - och en vid Sandvik - men den du nævner kender jeg ikke

Senast ändrad av enn858 | 01 maj 2007 | 20:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den var gul och orange tror jag. Tittade inte så noga utan höll undan rejält. Men jag tycker det är konstigt att den stod där på djupt vatten. Och det var säkert inte en nätvåle för det var inga flaggor i toppen.

Nätvålar brukar vara ganska smala men denna var lika grov som en vanlig röd/grön markering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAHA den gul oranga utanför Seglarvik är start märke för seglingstävlingar.

Ingen utmärkning för något grund eller något bara för segling alltså kom ihåg det 
Har varit på Sommen i nästan hela mitt liv och har aldrig hlrt talas om att man kan åka på avloppsröret i åmynningen????? 

Senast ändrad av Riwallen | 10 maj 2007 | 07:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Check denne side:

http://www.sommen.info/

Säkerhetsvarningar

Röd text = Varningen gäller. Grön text = Åtgärdat. Blå text = Information.

2007-04-28

Kommunens avloppsledning mellan Hätte och Tranåsbaden ligger i ytan utanför Åmynningen.

Flera båtar har redan kört på den och skadat propellrar.

2007-04-27

Fyren Tjurudden i Sommenfjärden är ur funktion. Status på fyren i Norra Vi är okänd.

2007-04-27

Samtliga farledsmärken och fyrar är utsatta och kontrollerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen

Jeg var ute med min båt (med Dansk flagge) på Sommen i sidste helg - jeg körte ind til tranås av Svartåen - och slog på min Side Scanner Sonar ut for åmyndingen - røret kan jeg se tydeligt (det liggere nærmere land end vist på sjökortet) men ut for åmyndingen ligger det på bottnen - kanske det har sjunket igen? eller kanske det ligger i overfladen et andet sted?

Varningen er jo nu 14 dagar gammel

Håber at hilse på jer på Sommen i helgen 19-20 Maj da jeg så igen er på Sommen med båten - jeg tror det er den eneste båt der har Dansk flagge på......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AHA det var en ny varning då förstår jag.

Jag trodde det var något gammalt skit som luggit länge. Då vet jag.

Ja den sidan är bra för information om Sommen fler borde veta om den.

NICE

Jaha ser jag en båt med Dansk flagga då skall jag jävlar i mig tuta BÅTFLYKTING Hahahaha.
 Dessa danskar på sjön Sommen. Vet du vem Finn är?

Senast ändrad av Riwallen | 10 maj 2007 | 12:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jeg vet inte vem Finn er - jeg har sommerstuga vid Asby  - och har seglat på smukke Sommen i mere end 10 år - vackrere sjö finns inte.

Jeg seglar i en blå Båt med Dansk flagge (och til tider har vi et Svensk Flagge da vi inte rigtig vet om vi er mest Svenske eller Danske ... jo mere jeg er vid Sommen jo mere Svensk tycker jeg jeg blir....Fnatastisk Sjö och fantastiska Granner vi har....)

Jeg har en Sct. Bernhards hund - Båtsmand der altid seglar med os rundt i Sommen - du får komme over och hilsa på om du ser os nogonstand på Sommen - 2 x per dag seglar vi från Asby Brygga til Torpön for at voran 2 flickor vil köpa Glass.....

Senast ändrad av enn858 | 10 maj 2007 | 14:15

Senast ändrad av enn858 | 11 maj 2007 | 10:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade båten för några år sedan inne i Asbyviken.

Undrar om jag inte sett er någonstans jag 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hyrade stuga vid Seglarvik 3 veckor hvert år frem til 2006 i maj köpte vi vort smultronställe direkt vid Asby jeg havde en Norsk Trifoil med en Suzuki 30 hk frem til August sidste år - och byttede den ut med en direktimporterad Bayliner (ja jeg kender alle fordomene omkring Bayliner - men til rätt pris er den ok)

Senast ändrad av enn858 | 11 maj 2007 | 10:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å faan är det ni som bor där.

Ja den ligger inte helt fel synd bara att du har hela jäkla Asbyfjärden att tugga upp innan du når de riktgt fina ställena.

Vi ligger ibland kring Klovviken. Längre ner i ASBYFJÄRDEN ÅKER VI INTE.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segeltid Asby Brygga - Färjeläget er 12 minutter i B-Lineren (41 knop) så det er inte nogot problem :-)

Och vores granner er dom bedste man kan tänke sig - endast goda granner rundt hele fjärden - perfekt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segeltid med en Bayliner HAHAHA det låter för jäkla kul.

Ursäkta om jag skrattar.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ja - men på Dansk så Seglar man en båt (motor eller segel) jeg vet godt at man kör en motorbåt i Sverige - men båten har jo dansk flagge så den seglar.............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som ska till Torpön imorgon kväll? Ser ni en kabinbåt där med en massa spöhållare på så kom in och ta en stänkare då.smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det åldersgräns på din båt, eller bjuder du minderåriga på sprit oxå2.gif\

Det kan bli dyrt för dig om hälften av alla Guidare kommer.

Hoppas att du har bunkrat upp.14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, åldersgräns får det väl bli. Ta med din rökiga Wisky som vi tutade på sist och kom du med. Den var det inga ben i. smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...