lars11 3 Postad 9 Juni , 2012 Går igenom elen i år och i motorrummet är ALLT ihopkopplat med jordkabel, dvs. det går tjock sladd mellan blocket och metallgenomföringar, trimplan, trimpump, vv beredare, osv. Har väl med korrosion att göra, alla strömmar tas av anoderna, men måste det vara så här? Måste varenda metallgenomföring och tom rostfria trimplan vara jordade här i östersjön? Har även landström från c tek och den är inte jordad i blocket *förutom* indirekt genom vv beredaren, som självklart är jordad vid landström. Har inte alltid den kontakten i iofs. Hur ska jag tänka? Kan jag ta bort alla jordslingor till blocket eller ska jag se till att *allt* är kopplat till blockets jord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 9 Juni , 2012 Jag tycker det verkar lite överdrivet jordat i din båt. Det enda jag läst om som är viktigt att jorda är hela kedjan från bensinpåfyllningen till motorn. Här gäller det att jorda genomföringar, avluftning, tank, bränslefilter och motor för att elliminera statisk elektricitet som kan orsaka gnista. Du kan inte ta bort alla jordslingor från blocket då man ofta använder motorn som jord för strömförsörjare, men alla som bara är till för att jorda metallkomponenter kan du ta bort, bortsett från bränslesystemet då. Sen finns det ju system med aktiva anoder där kanske jordning är viktigt överlag men de systemen har jag ingen erfarenhet av så där ska jag inte uttala mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser